Parklet na A. Struga w Łodzi
Parklet na ulicy Struga 2 w Łodzi jest pierwszym łódzkim parkletem. Zajmuje on jedno miejsce parkingowe. Składa się z drewnianego podestu, ławek i donic, w których zasadzono dwie brzozy oraz kilkanaście bylin: wrzosów, rumianów, turzyc i żurawek.
Historia
Pomysłodawcą parkletu była Fundacja Fenomen.
Zdaniem Fundacji ulica Struga najbardziej potrzebowała takiej inicjatywy. Pomysł był skonsultowany z mieszkańcami i przedsiębiorcami z najbliższej okolicy. Projekt spotkał się ze zdecydowanym poparciem pytanych osób. Prace nad projektem rozpoczęto w kwietniu 2016 roku, a już w sierpniu powstała drewniana instalacja.
Pomysł sprzyja czy utrudnia funkcjonowanie w mieście?
Idea parkletu na ul. Struga ma także swoich przeciwników. Argumentami przeciw była sama lokalizacja parkletu. Z uwagi na to, że ulica jest jedną z najbardziej zakorkowanych ulic śródmieścia, istnieje uzasadniona obawa, że komfort wypoczynku może być dość wątpliwy i mieszkańcy nie będą chcieli rozwijać tam kontaktów społecznych. W odpowiedzi na wątpliwości dotyczące nowego parkletu przedstawiciel Urzędu Miasta, Tomasz Trela napisał: Ulica Struga […] służy pieszym jako korytarz komunikacyjny. […] posiada bardzo wąskie chodniki, których szerokość jest nieadekwatna do występującego tam natężenia ruchu pieszego. Co więcej, na tej ulicy nie występuje żadna forma roślinności. Przestrzeń ulicy Struga nie zachęca do pozostania w niej, mimo bardzo wysokiej jakości architektury […]. Zlokalizowanie miejsc do siedzenia w tej przestrzeni będzie dodatkową korzyścią dla osób oczekujących na autobus, […] a także wszystkich zmęczonych upałem na ul. Piotrkowskiej (parklet będzie zlokalizowany po południowej stronie ulicy – w miejscu zacienionym).
Koszt inwestycji
Łódzki parklet kosztował 44 000 złotych, przy czym sama budowa pochłonęła 20 000 złotych, a dzięki zastosowaniu drogiego, modrzewiowego drewna będzie mógł on służyć mieszkańcom Łodzi przez wiele lat. Pozostałe 24 000 złotych to koszty transportu, montażu, zieleni, przechowywania w okresie zimowym i inne związane z przygotowaniem i funkcjonowaniem projektu. Przy większej liczbie tego typu instalacji część kosztów, np. związana z przechowywaniem, mogłaby ulec znacznemu zmniejszeniu, a część, jak np. opracowanie projektu, mogłyby odejść zupełnie, a część udałoby się też zapewne nieco zoptymalizować. W koszty wliczona jest także opłata dla miasta za zajęcie pasa drogi.
Przydatne informacje
Materiały źródłowe
- https://lodz.naszemiasto.pl/pierwszy-parklet-w-lodzi-powstaje-na-struga-bedzie/ar/c4-3829726
http://www.narodowalodz.pl/lodz-zamienia-parkingi-na-parklety/
https://www.fundacjafenomen.pl/parklet-dla-lodzi/323-pierwszy-parklet-w-lodzi-jeszcze-w-2016-roku
https://www.bryla.pl/bryla/7,85301,20668488,pierwszy-lodzki-parklet-bedzie-hit.html