ProtoLAB design&build

Miasto: Wrocław
Data utworzenia: 06 września 2022 00:20

Obecnie wielu młodych ludzi chciałoby mieć większy wpływ na otaczającą ich przestrzeń miejską, co motywuje ich do zaangażowania się w pomoc lokalnym społecznościom. Przykładem takich inicjatyw jest działalność kół naukowych, w których studenci coraz częściej starają się odpowiedzieć na problemy i potrzeby dostrzegane w wielu przestrzeniach.


Jednym z takich działań są studenckie warsztaty ProtoLAB design & build na Politechnice Wrocławskiej, organizowane od 2018 roku. Podczas kolejnej edycji projektu w 2022 roku studenci architektury z całego świata, pracując w międzynarodowych grupach, mieli możliwość zaprojektować, a następnie zbudować swoje odpowiedzi na dane zadanie. Udział w wydarzeniu był nie tylko okazją do rozwinięcia umiejętności interpersonalnych oraz poznania innych kultur, ale także pozwolił na naukę posługiwania się profesjonalnymi narzędziami budowlanymi. 

Organizatorzy warsztatów, wybierając w 2022 roku temat przewodni wydarzenia "re:kultywacja", pragnęli zwrócić uwagę na konieczność wspierania środowiska miejskiego i relacji społecznych. Podążając za tą ideą, zdecydowali się dobrać tematy zadań projektowych tak, aby zbudowane konstrukcje mogły w przyszłości służyć lokalnym społecznościom lub zostać wykorzystane podczas miejskich wydarzeń. 

Jednym z odbiorców projektów wykonanych podczas warsztatów był Zespół Szkół Integracyjnych nr 6 we Wrocławiu. Uczestnicy edycji ProtoLAB w 2022 roku wykonali dla nich aż dwa projekty mebli, które obecnie służą uczniom i nauczycielom podczas przerw między lekcjami. Konsultacje ze społecznością szkoły pozwoliły młodym projektantom na zrozumienie ich potrzeb oraz marzeń dotyczących zarówno wnętrza klas, jak i przestrzeni wokół budynku. Po tych rozmowach studenci zaproponowali dwa projekty - wielofunkcyjną zabudowę do jednej z klas matematycznych oraz mebel, który wspierałby integrację podczas przerw. Pierwszy z projektów wykonany jest głównie z drewna i wyposażony w siedzisko, które jest akustycznie odizolowane od reszty klasy, co pozwala na wyciszenie się od szkolnego hałasu. Większość przestrzeni mebla przeznaczona jest do przechowywania różnych materiałów, pomocy dydaktycznych oraz siedzisk, które można ustawić wokół rozkładanego stołu, zamontowanego w jednej z jego części. Drugi z mebli znajduje się w ogrodzie szkolnym i dzięki swojej rozkładanej i mobilnej formie pozwala uczniom na dopasowanie go do swoich potrzeb, a także liczby użytkowników. Cała instalacja składa się z ośmiu, połączonych zawiasami, drewnianych skrzyń z siedziskami wykonanymi z korka. Wewnątrz nich umieszczono dodatkowo siedzenia z papierowych tub i tekturowych paneli, również pokrytych korkiem. Po złożeniu cały mebel zajmuje niewiele miejsca, a zamontowane do niego kółka ułatwiają jego transport. 

Kolejny z projektów edycji wydarzenia z 2022 roku to festiwal Lelenfant, znany również jako Brave Kids, podczas którego dzieci mają możliwość wyrazić siebie i zaprezentować swój talent aktorski. Studenci, biorący udział w warsztatach, zaprojektowali pawilon, którego konstrukcja zbudowana jest z drewna i zaimpregnowanych papierowych tulei. Radosna parada dzieci otworzyła pawilon na Torze Wyścigów Konnych we wrocławskich Partynicach. Instalacja nawiązuje kolorystyką do logo festiwalu. 

Ponadto dwie z grup pracowały nad budową prototypów pomocowych jednostek mieszkalnych. Pierwszy z nich stanowił kontynuację projektu prowadzonego podczas poprzednich edycji Letniej Szkoły Architektury na Politechnice Wrocławskiej, TECH 05, czyli ekologicznego, tymczasowego domu z tektury. Drugi z nich opierał się na propozycji światowej sławy architekta japońskiego pochodzenia, Shigeru Ban’a. Głównym budulcem były płyty styropianowe, które zyskują lepsze właściwości po pokryciu różnymi substancjami. Dzięki takim projektom być może pewnego dnia znacząco poprawi się jakość życia uchodźców. Sytuacja mieszkalnictwa w ich obozach stanowi obecnie jeden z problemów urbanistycznych w wielu państwach, dlatego istotnym wydaje się być zwracanie uwagi na zapotrzebowanie na tego typu projekty oraz testowanie proponowanych rozwiązań. 

Inicjatywy takie jak organizacja warsztatów projektowo-budowlanych ProtoLAB, podejmowane przez społeczność studencką, oprócz nauki, związanej z daną dziedziną studiów, mogą także pomóc pogłębić wiedzę i świadomość o procesach zachodzących w mieście. Ponadto działania te zachęcają do poznania różnych grup społeczności lokalnych, aby lepiej odpowiedzieć na ich problemy i potrzeby, co może stanowić przykład dobrej praktyki projektowej oraz edukacji architektonicznej.

Przydatne informacje

  • E-mail: info@protolab.archi
Wyświetlenia: 533

Komentarze

Brak komentarzy
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz