Latarnicy Społeczni

Miasto: ogólnopolskie
Data utworzenia: 10 września 2022 17:37

Gospodarze obszaru i latarnicy społeczni to urzędnicy, którzy pracują z ludźmi w terenie. Ich zadaniem jest wspieranie mieszkańców w rozwiązywaniu różnego rodzaju problemów - bytowych, rodzinnych, formalno-prawnych czy szeroko pojętego wykluczenia. 

Rolą latarników społecznych jest budowanie sieci wsparcia wokół osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym z obszaru rewitalizacji. Sieć stanowią przedstawiciele instytucji i organizacji społecznych, które z racji swoich obowiązków i kompetencji potrafią odpowiadać na różne problemy. Powołanie zespołu Latarników wpisuje się w działania w obszarze pomocy społecznej i mieszkalnictwa, jako wsparcie działań w ramach modelowej przeprowadzki. Obejmuje mieszkańców obszarów rewitalizacji obszarowej, wyprowadzanych na czas remontów, w tym klientów instytucji polityki społecznej, którzy są gotowi uczestniczyć w działaniach aktywizacyjnych.

Sieć wsparcia

Sieć wsparcia złożona jest z różnych instytucji, organizacji i stowarzyszeń (jak Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej - MOPS, policja, urząd pracy), które są w stanie odpowiedzieć na liczne problemy i potrzeby mieszkańców. Problemy diagnozuje się wychodząc w teren i pukając do drzwi. Każdy z nas ma od kilkudziesięciu do kilkuset rodzin pod opieką. Odwiedzamy je w domach, skupiając się na zagadnieniach związanych z przeprowadzkami. Wspólnie oglądamy lokale zastępcze, pomagamy w ich wyborze czy w zawarciu umowy z elektrownią - opowiada osoba, która była gospodarzem obszaru rewitalizowanego. W pracy Latarnika Społecznego sieciowanie oznacza wymianę informacji o środowisku, identyfikację osób, instytucji, organizacji, które pracują lub mogą pracować z rodziną pod opieką Latarnika Społecznego oraz współpracę z nimi. Celem sieciowania jest korzystanie z zasobów zidentyfikowanych osób i instytucji oraz koordynacja ich współdziałania na rzecz środowiska. Ważnym aspektem sieciowania jest współpraca zarówno z członkami poszczególnych instytucji/organizacji, jak i z osobami decyzyjnymi.

Funkcje latarnika społecznego

  • wspieranie w procesie zmiany życiowej, do której przeprowadzka może być impulsem,
  • pomaganie w rozwiązaniu problemów blokujących przeprowadzkę,
  • towarzyszenie podczas wizyt w urzędach i instytucjach pomocowych.

Etapy pracy latarnika

  • Etap 1 - wstępna diagnoza dokonana przez gospodarza obszaru i latarnika społecznego, podjęcie decyzji przez gospodarza i latarnika o objęciu wsparciem mieszkańca,
  • Etap 2 - pogłębienie wiedzy na temat mieszkańca i jego sytuacji,
  • Etap 3 - poinformowanie mieszkańca o jego uprawnieniach i zasobach instytucjonalnych,
  • Etap 4 - zweryfikowanie informacji pozyskanych w drugim kroku. Jeśli zostanie podjęta decyzja o dalszej pomocy powołany zostaje zespół doraźny, przygotowany zostaje indywidualny plan wsparcia, a następnie określa się zmiany jakie zaszły pomiędzy początkiem działań latarnika, a ich końcem.

Możliwe dalsze kroki

  • Latarnik kończy swoje wsparcie − scenariusz możliwy w sytuacji, gdy mieszkaniec uzyskał wystarczające informacje o możliwościach instytucji pomocowych i jest gotowy do samodzielnego podejmowania działań. Rolą LS jest okazjonalne monitorowanie sytuacji mieszkańca,
  • Latarnik kontynuuje wsparcie pomagając mieszkańcowi w podejmowaniu działań, wspiera go w kontaktach z instytucjami pomocowymi, wspólnie z mieszkańcem uczestniczy w spotkaniach w poszczególnych instytucjach, wspólnie z mieszkańcem buduje indywidualny plan wsparcia.

Gdzie po pomoc?

Latarnicy społeczni są w swoich działaniach odpowiedzialni za konkretne osiedla, niewielkie sąsiedztwa i ulice. Najłatwiejszym i docelowym sposobem dotarcia do Latarnika przez potrzebującego pomocy jest spotkanie go na miejscu, w drodze do sklepu, na podwórku - jest to jedna z największych zalet tego rozwiązania. Listę np. łódzkich Latarników wraz z danymi kontaktowymi można również znaleźć na specjalnym portalu dedykowanym rewitalizacji.

Wyświetlenia: 216

Komentarze

Brak komentarzy
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz