Latarnicy Społeczni
Gospodarze obszaru i latarnicy społeczni to urzędnicy, którzy pracują z ludźmi w terenie. Ich zadaniem jest wspieranie mieszkańców w rozwiązywaniu różnego rodzaju problemów - bytowych, rodzinnych, formalno-prawnych czy szeroko pojętego wykluczenia.
Sieć wsparcia
Sieć wsparcia złożona jest z różnych instytucji, organizacji i stowarzyszeń (jak Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej - MOPS, policja, urząd pracy), które są w stanie odpowiedzieć na liczne problemy i potrzeby mieszkańców. Problemy diagnozuje się wychodząc w teren i pukając do drzwi. Każdy z nas ma od kilkudziesięciu do kilkuset rodzin pod opieką. Odwiedzamy je w domach, skupiając się na zagadnieniach związanych z przeprowadzkami. Wspólnie oglądamy lokale zastępcze, pomagamy w ich wyborze czy w zawarciu umowy z elektrownią - opowiada osoba, która była gospodarzem obszaru rewitalizowanego. W pracy Latarnika Społecznego sieciowanie oznacza wymianę informacji o środowisku, identyfikację osób, instytucji, organizacji, które pracują lub mogą pracować z rodziną pod opieką Latarnika Społecznego oraz współpracę z nimi. Celem sieciowania jest korzystanie z zasobów zidentyfikowanych osób i instytucji oraz koordynacja ich współdziałania na rzecz środowiska. Ważnym aspektem sieciowania jest współpraca zarówno z członkami poszczególnych instytucji/organizacji, jak i z osobami decyzyjnymi.
Funkcje latarnika społecznego
- wspieranie w procesie zmiany życiowej, do której przeprowadzka może być impulsem,
- pomaganie w rozwiązaniu problemów blokujących przeprowadzkę,
- towarzyszenie podczas wizyt w urzędach i instytucjach pomocowych.
Etapy pracy latarnika
- Etap 1 - wstępna diagnoza dokonana przez gospodarza obszaru i latarnika społecznego, podjęcie decyzji przez gospodarza i latarnika o objęciu wsparciem mieszkańca,
- Etap 2 - pogłębienie wiedzy na temat mieszkańca i jego sytuacji,
- Etap 3 - poinformowanie mieszkańca o jego uprawnieniach i zasobach instytucjonalnych,
- Etap 4 - zweryfikowanie informacji pozyskanych w drugim kroku. Jeśli zostanie podjęta decyzja o dalszej pomocy powołany zostaje zespół doraźny, przygotowany zostaje indywidualny plan wsparcia, a następnie określa się zmiany jakie zaszły pomiędzy początkiem działań latarnika, a ich końcem.
Możliwe dalsze kroki
- Latarnik kończy swoje wsparcie − scenariusz możliwy w sytuacji, gdy mieszkaniec uzyskał wystarczające informacje o możliwościach instytucji pomocowych i jest gotowy do samodzielnego podejmowania działań. Rolą LS jest okazjonalne monitorowanie sytuacji mieszkańca,
- Latarnik kontynuuje wsparcie pomagając mieszkańcowi w podejmowaniu działań, wspiera go w kontaktach z instytucjami pomocowymi, wspólnie z mieszkańcem uczestniczy w spotkaniach w poszczególnych instytucjach, wspólnie z mieszkańcem buduje indywidualny plan wsparcia.
Gdzie po pomoc?
Latarnicy społeczni są w swoich działaniach odpowiedzialni za konkretne osiedla, niewielkie sąsiedztwa i ulice. Najłatwiejszym i docelowym sposobem dotarcia do Latarnika przez potrzebującego pomocy jest spotkanie go na miejscu, w drodze do sklepu, na podwórku - jest to jedna z największych zalet tego rozwiązania. Listę np. łódzkich Latarników wraz z danymi kontaktowymi można również znaleźć na specjalnym portalu dedykowanym rewitalizacji.
Przydatne informacje
Materiały źródłowe
- https://wloclawek.naszemiasto.pl/we-wloclawku-dzialac-beda-latarnicy-spoleczni-czym-beda-sie/ar/c1-8270678
- https://www.prawo.pl/samorzad/latarnicy-i-gospodarze-urzednicy-ktorzy-nie-siedza-za-biurkiem,111237.html
- http://centrumwiedzy.org/wp-content/uploads/2017/07/Prezentacja-Modelu-funkcjonowania-Latarnika-Spo%C5%82ecznego.pdf