Projekt "Żywa ulica"

Miasto: Dąbrowa Górnicza
Data utworzenia: 10 września 2022 22:45

Projekt "Żywa ulica" był to eksperymentalny projekt mający na celu przywrócenie pierwotnej funkcji obszaru śródmieścia w Dąbrowie Górniczej. Projekt prowadzony był przez władze miasta wraz z zespołem architektów i urbanistów z Fundacji Napraw Sobie Miasto.

Miasto wraz z zespołem projektantów wsłuchało się w głos niezadowolenia mieszkańców, wskutek czego ulica 3. Maja w październiku 2017 roku została na trzy tygodnie przeprojektowana i dostosowana do ruchu pieszego, a ruch samochodowy został wyłączony.

Zmiany

Mieszkańcy byli niezadowoleni ze względu na fakt, że dawniej ulica 3. Maja była śródmiejskim deptakiem handlowym, który tętnił życiem, jedna z czasem 

stała się zdominowana przez samochody, a sektor prywatny zajął większą część lokali na parterze. 

Zmiany, jakie lokalna społeczność miała na uwadze, były wprowadzane stopniowo - na początku zaczęły pojawiać się elementy małej architektury, takie jak ławki czy donice z krzewami. Władze uskuteczniły również kontakt z mieszkańcami Dąbrowy oraz właścicielami firm mających swoje siedziby przy tej ulicy, co umożliwiło zebranie kolejnych danych oraz reakcji osób na zmieniające się otoczenie. Doprowadziło to do rozwiązań, które polegały na tymczasowym umieszczaniu małej architektury w różnej ilości i układzie, co pozwoliło na wprowadzenie do planu niezbędnych korekt, których często brakuje przy rewitalizacjach miejsc.

Efektem tych działań było osiągnięcie kompromisu między lokalną społecznością a przedsiębiorcami, którzy prowadzili tam działalność gospodarczą. Poprawiona została jakość wizualna i funkcjonalna ulicy, dzięki czemu wzrosła waloryzacja obszaru wraz z zadowoleniem społecznem.

Metoda prób i błędów w projektowaniu takich przestrzeni wraz z późniejszym dostosowywaniem rozwiązań do potrzeb mieszkańców prowadzi do dwóch efektów: 

  • Zmiany wprowadzane na stałe, które wiążą się najczęściej z inwestycjami o dużych nakładach finansowych, są lepiej zaplanowane.
  • Mieszkańcy czują, że mają realny wkład w rewitalizację przestrzeni, którą użytkują na co dzień. 

Pierwsze zastosowanie takich rozwiązań, jak w Dąbrowie Górniczej, na dużą skalę wykorzystała Janette Sadik-Khan, była komisarz do spraw transportu w Nowym Jorku, która eksperymentowała w regionie Times Square - sercu tętniącej życiem metropolii. 

Wyświetlenia: 348

Komentarze

Brak komentarzy
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz