Kolej aglomeracyjna
Szybka kolej miejska lub aglomeracyjna jest elementem składowym nowoczesnego miasta, bowiem łączy w szybki sposób miejsca pracy z często odległym miejscem zamieszkania. Kolej ta, będąca zazwyczaj częścią systemu transportu publicznego, stanowi alternatywę dla samochodu w dojazdach np. do pracy, szkoły czy usług. Forma ta jest więc atrakcyjna zarówno dla mieszkańców osiedli na obrzeżach dużego miasta (np. Bieżanów w Krakowie), zurbanizowanych wsi (np. Czerwonak koło Poznania), ale także innych miast leżących w danej aglomeracji (np. Pruszków koło Warszawy), w których znaczna część mieszkańców spędza czas na co dzień czas w centralnym ośrodku. Kolej aglomeracyjna cechuje się zarówno konkurencyjnym czasem przejazdu w stosunku do dojazdów samochodem (przez tworzące się na drogach korki), wysoką częstotliwością kursów, a jednocześnie szeroką dostępnością, ponieważ przystanki kolei aglomeracyjnej usytuowane są zazwyczaj w pobliżu osiedli czy miejsc pracy. Z założenia kolej miejska/aglomeracyjna ma być dostępna dla większości mieszkańców danego obszaru w przeciągu kilkunastu minut (piechotą), dlatego cechą charakterystyczną dla tego typu systemów są także często usytuowane przystanki.
- Pomorska Kolej Metropolitalna (łącząca aglomerację Trójmiejską z m.in. Kartuzami, Kościerzyną i portem lotniczym),
- Szybka Kolej Miejska w Trójmieście (łącząca aglomerację Trójmiejską - Gdańsk, Gdynię, Rumię, Wejherowo i Lębork),
- Szybka Kolej Miejska w Warszawie (łącząca Warszawę z m.in. Otwockiem, Legionowem, Pruszkowem czy Piasecznem),
- Warszawska Kolej Dojazdowa (łącząca Warszawę z m.in. Pruszkowem, Milanówkiem czy Grodziskiem Mazowieckim),
- Poznańska Kolej Metropolitalna (łącząca Poznań z m.in. Gnieznem, Jarocinem, Wrześnią, Obornikami, Kościanem czy Wągrowcem),
- Szybka Kolej Aglomeracyjna w województwie małopolskim (łącząca Kraków z m.in. Trzebinią, Skawiną, Wieliczką, Tarnowem czy Miechowem),
- Łódzka Kolej Aglomeracyjna (łącząca Łódź z m.in. Kutnem, Łowiczem, Piotrkowem, Skierniewicami, Sieradzem, a także Warszawą),
- Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna (łącząca Rzeszów z m.in. Dębicą, Strzyżowem, Przeworskiem czy Kolbuszową),
- Kolej metropolitalna w metropolii Śląsko-Zagłębiowskiej (łącząca Katowice, Zabrze, Gliwice, Tychy, Sosnowiec czy Dąbrowę Górniczą),
- Dolnośląskie Koleje Aglomeracyjne (od 2022 roku łączą Wrocław z Jelczem-Laskowicami; wkrótce pojawi się więcej połączeń).
W planach bądź w przygotowaniu są kolejne systemy np. w Szczecinie, Lublinie czy Olsztynie. Wyżej wymienione systemy kolei aglomeracyjnych także się rozwijają, np. przez budowę kolejnych przystanków (np. Kraków Opatkowice) lub uruchamianie nowych połączeń (np. Łódź-Toruń).
Skład Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na stacji w Warszawie
Skład Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na stacji w Tarnowie
Przydatne informacje
- Szybka Kolej Miejska w Trójmieście
- Szybka Kolej Miejska w Warszawie
- Warszawska Kolej Dojazdowa
- Poznańska Kolej Metropolitalna
- Szybka Kolej Aglomeracyjna w województwie małopolskim
- Łódzka Kolej Aglomeracyjna
- Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna
- Kolej metropolitalna w metropolii Śląsko-Zagłębiowskiej
- Pomorska Kolej Metropolitalna
Materiały źródłowe
- https://mka.malopolska.pl/informacje-o-ska
- https://umwd.dolnyslask.pl/aktualnosc/single-view/artykul/dolnoslaskie-koleje-aglomeracyjne-wyjezdzaja-na-tory-1/
- https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-prasowe/informacje-prasowe/szczegoly/kolejny-krok-do-lubelskiej-kolei-aglomeracyjnej-5107
- https://polregio.pl/pl/dla-podroznych/informacje/podkarpacka-kolej-aglomeracyjna-kursuje-od-1-01-2021-przypomnienie/
- https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/olsztyn-ruszyly-trzy-nowe-przystanki-kolejowe-na-razie-dla-65-par-polaczen-69210.html