Strefy Tempo 30

Miasta: Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa, Wrocław
Data utworzenia: 31 sierpnia 2022 17:04

Strefa Tempo 30 to obszar, gdzie prędkość jest ograniczona do 30 km/h. 

Po co są strefy Tempo 30?

Ograniczenie prędkości do 30 km/h znacząco podnosi bezpieczeństwo na drodze, ponieważ zmniejsza różnicę prędkości pomiędzy samochodami a innymi uczestnikami ruchu. Łatwej zatem zauważyć co dzieje się na ulicy, nasz mózg ma możliwość reakcji, gdyż nie uruchamia się widzenie "tunelowe" (30 km/h to naturalne dla człowieka tempo szybkiego biegu). Warto zwrócić uwagę, że takie ograniczenie upłynnia jazdę i zwiększa przepustowość skrzyżowań. Średnia prędkość samochodów poruszających się w ruchu miejskim jest niższa od 30 km/h, a jadący z niższą prędkością kierowcy są skłonni do zachowania mniejszych odstępów przy przejeżdżaniu przez skrzyżowania.

Pierwsze strefy

Pierwszym miastem w Europie było niemieckie Buxtehunde, które w już w 1983 roku ograniczyło w ten sposób prędkość pojazdów na swoich ulicach, by zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem pieszych. Po wprowadzeniu kilka lat później takiego rozwiązania w Londynie zmniejszono liczbę wypadków na miejskich ulicach o ponad 40%. Pierwszym miastem w Polsce, które zdecydowało się w 2010 roku na wprowadzenie stref Tempo 30 był Gdańsk. Dzisiaj strefą Tempo 30 objętych jest ponad 60% ulic w mieście. 

Gdzie w Polsce występują strefy Tempo 30?

Miejscowe ograniczenie prędkości pojazdów do 30 km/h występuje na wielu drogach i ulicach w Polsce, ale oficjalne strefy Tempo 30 mają: Gdańsk (Trójmiasto), Warszawa, Katowice, Kraków, Wrocław, Łódź i Poznań. Wprowadzanie stref Tempo 30 to element planowej strategii miast, której celem jest zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

Charakterystyka strefy Tempo 30

  • Wjazd do stref często oznaczony jest specjalnymi "bramami wjazdowymi" - najczęściej jest to wymalowany na drodze duży znak "30". Czasem wjazd podkreślony jest innym budulcem, aby dodatkowo zwrócić uwagę przejeżdżającego kierowcy. 
  • Drogi wzbogacane są o zieleń przyuliczną. Okazuje się, że drzewa zasadzone blisko dróg powodują niewielki dyskomfort dla kierowców (droga wydaje się węższa), ale jednocześnie zmusza to ich do zwiększonej uwagi. Dzięki temu rozwijają niższe prędkości. 
  • Sytuowanie parkingów naprzemiennie - na wąskich drogach miejsca parkingowe lokuje się raz przy jednej krawędzi, a po kilkudziesięciu metrach przy drugiej. Efekt: ta sama liczba miejsc parkingowych, natomiast samochody przejeżdżające zwalniają, gdyż oś jezdni lekko "wężykuje". 
  • Małe ronda 
  • Wysepki przechwytujące ruch pieszych
  • Skrzyżowania z wyniesioną powierzchnią lub wyniesione przejścia dla pieszych - progi zwalniające

Strefa Tempo 30 - za i przeciw

Wprowadzanie stref Tempo 30 w miastach wzbudza niezadowolenie kierowców, ponieważ obniżają one ich tempo przemieszczania się. Jednak statystyki wypadków na miejskich ulicach są niepodważalne – ich liczba spada w takich strefach od 30 do ponad 40%. Naukowcy od ruchu drogowego prowadzą badania nad skutecznością stref Tempo 30 oraz analizują, w jakich miejscach są one najskuteczniejsze z jednoczesnym zachowaniem płynności ruchu pojazdów, aby nie korkować miasta. Badana jest również emisja spalin dla takiej prędkości. 

Z opracowania „Wytyczne zarządzania prędkością na drogach samorządowych” (pod kierunkiem prof. dr. hab. inż. Stanisława Gacy) wynika, że najbardziej ekonomiczna jazda występuje przy większych prędkościach zawierających się w przedziale od 60-100 km/h. Wielkość zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy do atmosfery skorelowana jest ze zużyciem paliwa. Zarządzanie prędkością, pozwalające na uzyskanie bardziej jednorodnych prędkości pojazdów, może być efektywną metodą ograniczenia problemu zanieczyszczenia środowiska powodowanego przez emisję szkodliwych związków przez pojazdy (CO, CxHx, CO2, NOx i PM10). Jak widać, prędkość 30 km/h nie sprzyja ograniczeniu zanieczyszczeń pochodzących ze spalin, ale i na to można znaleźć sposób. Jeszcze nie w Polsce, ale w innych krajach pojawiły się pomysły np. zakazu wjazdu do centrów miast pojazdów z wysokim wskaźnikiem zanieczyszczeń powietrza, które zostały wyprodukowane przed wskazanym rokiem (czyli starych bądź ze starymi katalizatorami). Innym pomysłem jest dopuszczenie do ruchu w określonych strefach tylko pojazdów elektrycznych.

Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym

W Warszawie w kwietniu 2021 roku powołano zarząd, który m.in. koordynuje działania związane z powstaniem stref Tempo 30 - Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym. W 2022 roku biuro zleciło wykonanie analizy stanu istniejącego i kierunków rozwoju stref wraz z określeniem ich standardów. Planowana jest też kompleksowa inwentaryzacja lokalnych ograniczeń o charakterze strefowym. Zostanie również określony stan docelowego pokrycia miasta strefami. 

Wyświetlenia: 504

Komentarze

Brak komentarzy
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz