Metoda "Design Thinking"
Jednym z głównych twórców metody Design Thinking jest David Kelley z Uniwersytetu Stanforda w Kalifornii. Metoda ta opiera się na dogłębnej analizie problemów i potrzeb użytkowników. Stosowana jest przy szukaniu rozwiązań na złożone problemy. Przy opracowywaniu zagadnienia ważne jest nieszablonowe myślenie, szukanie nowatorskich pomysłów, spojrzenie na problem z różnych stron czy systematyczne konsultacje z przyszłymi użytkownikami na różnych etapach realizacji projektu. Proces podzielony jest na 5 etapów, jednak dozwolone jest ich wzajemne przenikanie się i powracanie do poprzednich etapów w razie potrzeby.
Etapy
Empatyzacja
Pierwszym etapem jest empatyzacja, czyli zwrócenie uwagi na to, co się podoba odbiorcom, czego potrzebują i co cieszy się największym zainteresowaniem. Nie osiągniemy sukcesu, kiedy projekt nie będzie atrakcyjny dla jego użytkowników. Przykładowo, kiedy osiedle zamieszkują głównie starsze osoby, należy stworzyć przyjazną im przestrzeń, uwzględniającą specjalne elementy małej architektury dostosowane do wieku mieszkańców.
- mapa empatii,
- ankiety rozpoznawcze,
- analiza środowiska.
Definiowanie problemu
Drugim etapem jest zdefiniowanie problemu na podstawie informacji zebranych w pierwszej fazie procesu. Czyli jeśli w wywiadach przeprowadzonych z mieszkańcami uzyskaliśmy dużo skarg na brak wind, podjazdów dla niepełnosprawnych oraz nierównych chodników, możemy wyciągnąć jeden ogólny wniosek o braku przystosowania osiedla do osób w podeszłym wieku.
- redefiniowanie problemu,
- technika 5 razy dlaczego,
- mapowanie problemu na osiach "jak?" i "po co?".
Generowanie pomysłów
Trzecim etapem jest zebranie pomysłów na rozwiązanie problemu zdefiniowanego w fazie drugiej. Na tym etapie należy zastosować myślenie nieszablonowe, wyjść poza przyjęte schematy i stereotypy. Na koniec uczestnicy wybierają najlepszy pomysł, na podstawie którego zostanie stworzony prototyp.
- burza mózgów,
- warsztaty charrette.
Budowanie prototypów
Etap czwarty polega na stworzeniu prototypu pomysłu wybranego w poprzednim etapie. Nie powinien on być bardzo dokładny, ponieważ w przypadku braku aprobaty odbiorców, będzie trzeba go zmienić. Prototyp jest wizualizacją naszego pomysłu, sprawdzeniem jego użyteczności, przydatności i atrakcyjności. Na etapie jego budowy należy często konsultować się z przyszłymi użytkownikami, aby na bieżąco wprowadzać poprawki i korygować błędy w projekcie.
- budowa makiety,
- storyboard,
- moodboard,
- szkice, rysunki.
Testowanie
Ostatnim etapem jest testowanie prototypu w docelowym środowisku. Jest to niezwykle ważny etap, często błędnie pomijany. W tej fazie procesu Design Thinking sprawdzamy, czy produkt naszej pracy spełnia wymogi użytkowników. Kiedy okazuje się, że należy coś jeszcze poprawić lub dopracować, trzeba wrócić do poprzednich etapów procesu.