Zasady zarządzania w mieście (OECD)
Data utworzenia: 10 września 2022 04:16
Miasta rządzą się swoimi prawami, a więc różnią się między sobą również sposobami zarządzania tak skomplikowanymi jednostkami organizacyjnymi. Jeden z zestawów zasad, którymi miasta (szczególnie krajów rozwijających się) powinny się posługiwać, sformułowała Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w 2000 roku. Zawiera on następujące uniwersalne rekomendacje, które powinny być jednak elastycznie dostosowywane dla indywidualnych przypadków:
- zasada koherencji – zarządzanie miastem musi przebiegać w sposób klarowny, prosty i jasny dla obywateli,
- zasada konkurencyjności – zarządzanie kapitałem powinno być ukierunkowane na rozwój kapitału społecznego i nieobniżanie podatków,
- zasada koordynacji – współpraca jest kluczowa dla sprawnego zarządzania,
- zasada uczciwości i równości – organizacje struktur finansowych muszą odpowiadać najwyższym standardom uczciwości i równości,
- zasada fiskalnej poprawności – przychody powinny być skorelowane z kosztami zarządzania miastem,
- zasada elastyczności – miejskie instytucje muszą szybko i sprawnie reagować na kryzysy,
- zasada holizmu – systemy miejskie należy traktować kompleksowo i całościowo,
- zasada szczególności – należy reagować na problemy tworząc procedury i instytucje dopasowane do indywidualnych wyzwań,
- zasada partycypacji – należy zapewnić udział różnych grup społecznych i ich interesów w podejmowaniu decyzji,
- zasada społecznego nastawienia w organizowaniu struktur zarządzania – odejście od biurokracji i międzysektorowości działań,
- zasada subsydiarności – potrzeby powinny być zaspokajane na najniższym możliwym poziomie zarządzania,
- zasada trwałości (sustainability) – uwzględnić należy zasady ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.

Aspekt społeczny
Szeroka świadomość swoich praw wobec władz, również tych lokalnych, powinna być celem każdego społeczeństwa obywatelskiego. Władze miasta kontrolowane i rozliczane przez obywateli będą wydajniejsze, a współodpowiedzialność pozwoli na racjonalne rozwiązywanie problemów w dialogu i konstruktywnej atmosferze. Znajomość zasad zarządzania przez władze miasta i urzędników również mobilizuje do efektywnego zarządzania wspólnym dobrem, jakim są miasta.
Przydatne informacje
Materiały źródłowe
- Markowski T., "Zarządzanie megamiastami - wybrane aspekty doświadczeń międzynarodowych", [w:] "Megamiasta przyszłości szansa czy zagrożenie rozwoju", Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2015, s. 121-135
- Stawasz D., "Współczesne dylematy zarządzania rozwojem miast", Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016
Wyświetlenia: 533
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz