Warszawa 19115

Miasto: Warszawa
Autor artykułu:
Data utworzenia: 20 kwietnia 2022 00:36

Warszawa 19115, czyli Centrum Kontaktu Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, stanowi platformę komunikacyjno-informacyjną dedykowaną mieszkańcom. Platforma ta ułatwia indywidualny i grupowy udział w procesie podejmowania decyzji dotyczących miasta, informowanie obywateli oraz umożliwia ich czynny wkład w rozwój. Jest to forma partycypacji bezpośredniej, dostępna całodobowo przez siedem dni w tygodniu. Usługa jest dostępna w języku polskim, angielskim oraz ukraińskim, dodatkowo zapewnione jest tłumaczenie z języka migowego. W ramach jej działania, zainteresowane osoby mają dostęp m.in. do zakładek: informacjainterwencjainicjatywa/wolny wniosek

Informacja

W zakładce Informacja znajduje się bardzo szeroki przekrój informacji o usługach realizowanych przez Urząd Miasta i jednostki miejskie, podzielony na dwanaście kategorii:

  • Działalność gospodarcza – dotyczy wszelkiego rodzaju wniosków, zezwoleń czy zaświadczeń dla przedsiębiorców. Znajdują się tu informacje o ewidencji działalności gospodarczej, handlu, usługach czy zezwoleniu na alkohol,
  • Edukacja – umiejscowione są tu informacje o warszawskich żłobkach, przedszkolach oraz szkołach, ze szczególnym uwzględnieniem terminów rekrutacji, dostępnych warsztatach, programach oraz konkursach dla dzieci i młodzieży. Dodatkowo można zapoznać się tu z informacjami o kierowaniu dzieci i młodzieży do specjalnych placówek szklonych oraz wpisach do ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
  • Kultura, turystyka i sport – dostępne są tu informacje dla turystów m.in. o aktualnych wydarzeniach, bazie noclegowej czy gastronomii. Znajduje się tu również ewidencja stowarzyszeń kultury fizycznej, informacje o stypendiach i wyróżnieniach m.st. Warszawy oraz obiektach i programach sportowo-rekreacyjnych,
  • Odpady komunalne; Woda i kanalizacja – informacje tu zawarte odnoszą się do gospodarki odpadami komunalnymi, tj. deklaracji, harmonogramów odbioru oraz opłat. Informacje dotyczą również przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych oraz wody w mieście m.in. jej jakości,
  • Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale – w tym miejscu znajduje się szeroka baza informacji o architekturze i planowaniu przestrzennym (m.in. sprawy administracyjne, ustalenia, polityka przestrzenna i planowanie miejscowe). Dodatkowo zawarte są tematy: geodezji i katastru (ewidencja gruntów, budynków, miejscowości i adresów, materiały powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego), gospodarki nieruchomościami (najem, dzierżawa, użyczenie, odszkodowania, sprzedaż, użytkowanie wieczyste, zgody czy zwroty nieruchomości), polityki lokalowej oraz warszawskich zabytków,
  • Podatki i opłaty – jest to źródło wiedzy na temat podatków, opłat lokalnych i wszelkich spraw finansowych (np. ustaleń/określeń/korekt zobowiązań podatkowych),
  • Porządek i bezpieczeństwo – kategoria dotyczy imprez masowych, zgromadzeń publicznych, postępowań w sytuacjach zagrożenia oraz spraw obronnych,
  • Społeczeństwo obywatelskie – dostępne są tu informacje publiczne, dotyczące m.in. Urzędu Miasta, mediacji w postępowaniu administracyjnym, Miejskiego Rzecznika Konsumentów, organizacji pozarządowych, projektów lokalnych czy zamówień publicznych. Bardzo ważną składową tej kategorii są informacje o budżecie obywatelskim (partycypacyjnym) oraz aktualnych konsultacjach społecznych,
  • Sprawy obywatelskie – umiejscowiony jest tu szereg informacji o organizacji oraz administracji spraw obywatelskich, dotyczących kwestii związanych m.in. z dowodem osobistym, numerem PESEL, zameldowaniem/wymeldowaniem, zaświadczeniami, zawiadomieniami, wyborami, stowarzyszeniami, Urzędem Stanu Cywilnego czy cudzoziemcami,
  • Sprawy społeczne i zdrowotne – kategoria stanowi źródło wiedzy i pomocy dedykowanej obywatelom w tym szczególnie: osobom bezrobotnym, niepełnosprawnym czy seniorom. Znajdują się tu informacje o Karcie Dużej Rodziny, funduszu alimentacyjnym, warszawskim bonie żłobkowym czy świadczeniach rodzinnych,
  • Środowisko i zwierzęta – wymienione są tu zadania z zakresu ochrony środowiska, gospodarki leśnej, gospodarki odpadami, gospodarki łowieckiej, prawa geologicznego i górniczego, prawa wodnego oraz rybactwa śródlądowego. Dodatkowo zawarte są informacje o dofinansowaniach inwestycji ochrony środowiska, lasach miejskich, zieleni miejskiej i zwierząt w mieście,
  • Transport i drogownictwo – znajdują się tu wszelkie informacje na temat drogownictwa, jednostek pływających, transportu drogowego, taksówek, rowerów oraz przede wszystkich transportu publicznego (biletów, kampanii społecznych, parkingów P&R, przepisach, udogodnieniach, ulgach i karcie miejskiej).  

Interwencja

W tej zakładce, każda zainteresowana osoba może w prosty sposób zgłosić problem, którym powinny się zająć służby miejskie. Działanie nie wymaga znajomości struktur urzędowych ani profesjonalnego słownictwa. Proces zgłaszania składa się z czterech etapów:

1. Wskazanie miejsca zdarzenia – czynność można wykonać poprzez:

  • zaznaczenie punktu na mapie,
  • wprowadzenie adresu z określonego pola w formularzu,
  • korzystanie z przycisku geolokalizacji, pod warunkiem włączenia GPS i obecności w miejscu zdarzenia,
  • wykorzystanie usługi geotagowania, za pomocą której aplikacja pobiera lokalizację z pierwszego załączonego zdjęcia (możliwość załączenia max. 3 zdjęć).

2. Wybranie kategorii zdarzenia – dostępnymi kategoriami oraz podkategoriami są:

  • Drogi: Uszkodzenie barierki, słupka, znaku; Uszkodzona nawierzchnia; Zmiana organizacji ruchu; Porzucone wraki samochodów; Hulajnogi; Uszkodzona latarnia; Awaria świateł; Źle zaparkowane pojazdy; Zajęcie pasa drogi, Reklama w pasie drogi; Wysoki krawężnik przy przejściu; Zanieczyszczenia ulic z budowy;
  • Komunikacja: Biletomat – nie działa/uszkodzony; Uwagi dot. METRA/awaria windy, schodów; Przystanek – rozkład jazdy, uszkodzenia; Uwagi dotyczące kursowania pojazdów; Rowery miejskie Veturilo; Stan techniczny pojazdu; Przystanek – śmieci/zanieczyszczenie, graffiti; 
  • Lokalowe: Uwagi dotyczące budynków komunalnych (ogrzewanie, tynk, dach);
  • Porządek i bezpieczeństwo: Wybryki chuligańskie, zakłócanie ciszy nocnej w miejscu publicznym, petardy.
  • Odśnieżanie: Zwisające sople; Śnieg na budynku; Śnieg na ulicy, chodniku; Śnieg na przystanku;
  • Śmieci: Dzikie wysypiska; Zaśmiecony chodnik, trawnik, przepełnione kosze uliczne; Przepełnienie/brak odbioru wg harmonogramu; Za mało pojemników/worków, uszkodzone pojemniki; Nowa nieruchomość – Miejsca Gromadzenia Odpadów; Nieprawidłowe oznakowanie pojemników; Niewłaściwy stan sanitarny pojemników; Szkody podczas wykonywania usługi; Zmiana częstości odbioru/harmonogramu/korekta; Odbiór odpadów – gabaryty, zielone; Nieprawidłowa definicja nieruchomości – MGO; Nieprawidłowy odpad w pojemniku; Brak dojazdu do MGO; Odpad spoza systemu; Recyklomaty; Brak harmonogramu; 
  • Uszkodzenia, dewastacja: Graffiti; Zdewastowany plac zabaw; Zdewastowana ławka, kosz na śmieci, pojemnik na kwiaty, płotek wygradzający; Siłownia plenerowa; Zdewastowane miejsce pamięci narodowej/pomnik; Awaria windy; Uszkodzony zdrój wody oligoceńskiej/fontanna;
  • Wodno-kanalizacyjne: Brak odpływu ścieków; Wypływ wody, awaria wodociągu; Brak wody; Gryzonie w kanalizacji; Nieprzyjemny zapach z kanalizacji; Uszkodzenie hydrantu; Uszkodzenie studzienki;
  • Zieleń: Uwagi dot. Zieleni; Zasłonięte znaki drogowe; Wycinka drzew; 
  • Zwierzęta: Gryzonie w miejscu publicznym; Dzikie zwierzęta; Martwe zwierzęta; Zwierzęta: domowe, egzotyczne, ptaki – bezpańskie, ranne; 
  • Inne.

3. Podanie szczegółów zdarzenia – wymagane szczegóły różnią się zależnie od wybranej kategorii. Na tym etapie mogą pojawić się elementy do wyboru (z rozwijanej listy), pole tekstowe dotyczące opisu zdarzenia czy pole na dodanie załączników graficznych. 



4. Ustawienie formy powiadomienia i wysłanie zgłoszenia – w tym miejscu można wyrazić chęć otrzymywania powiadomień dotyczących wysłanego zgłoszenia, wiąże się to z udostępnieniem danych osobowych. 

Inicjatywa/wolny wniosek

Jest to narzędzie umożliwiające wysłanie inicjatywy lub wolnego wniosku dotyczącego pomysłu na zmiany w Warszawie. Nie ma tu ograniczeń tematycznych, można wykazać się pomysłowością oraz kreatywnością. 
Proces składania pomysłów zawiera trzy etapy: 

  • wpisanie propozycji – dostępne jest pole tekstowe (objętość tekstu do 2 000 znaków), służące do opisania pomysłu, 
  • wprowadzenie swoich danych osobowych – wymagane jest podanie danych, preferowanej formy kontaktu oraz zgody na przetwarzanie danych osobowych,  
  • status wysłania pomysłu – miejsce, gdzie można obserwować status wysłanego pomysłu. 

Platforma Warszawa 19155 posiada cztery sposoby kontaktu: 

Materiały źródłowe

Wyświetlenia: 959

Komentarze

Brak komentarzy
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz