Głogów

POPRAWA JAKOŚCI POWIETRZA W GŁOGOWIE POPRZEZ ZMNIEJSZENIE ZANIECZYSZCZEŃ Z EMISJI LINIOWEJ (KOMUNIKACYJNEJ)

Wstęp


Towarzyszący 11. Światowemu Forum Miejskiemu „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” (PDM) to program unikatowy w skali europejskiej. Łączy ponad sto polskich miast, które w różnorodny sposób odpowiadają na lokalne wyzwania zgodne z celami zrównoważonego rozwoju określonymi w Agendzie 2030. Jego celem jest włączenie polskich miast w światową dyskusję na temat trendów zrównoważonej urbanizacji oraz popularyzacja ich wdrażania w ramach zadań własnych miast.


Kryterium kwalifikacji do programu stanowiły dotychczasowe osiągnięcia miast w wybranym celu zrównoważonego rozwoju Agendy 2030. O unikatowym charakterze „Planu Działań dla Miast” przesądza przedstawienie w jednej inicjatywie bogactwa różnorodnych doświadczeń, którymi polskie miasta mogą dzielić się z innymi. Program PDM prowadzony był równolegle do prac nad nową Krajową Polityką Miejską 2030 i stanowi jeden z projektów strategicznych ujętych w KPM 2030. Pokazuje dobre praktyki wypracowane już przez polskie miasta w ostatnich latach, aby mierzyć się z wyzwaniami w 17 celach, w tym ubóstwem mieszkańców, nierównościami społecznymi, barierami w rozwoju gospodarczym czy zmianami klimatu. Jednocześnie jak w soczewce dokument skupia się na 2022 roku i ukazuje bogactwo projektów zaplanowanych w miastach na ten rok. Chociaż Światowe Forum Miejskie trwa kilka dni, poprzez te działania jest obecne w ponad 100 polskich miastach przez cały okres realizacji „Planu Działań dla Miast”.


Głogów bierze udział w Programie „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” z projektem „Poprawa jakości powietrza w Głogowie poprzez zmniejszenie zanieczyszczeń z emisji liniowej (komunikacyjnej)”, co przyczyni się do pozostawienia trwałego wkładu w wypracowanie wspólnej wizji zrównoważonego rozwoju polskich miast dzięki wymianie doświadczeń. Włączając się w światowy trend zrównoważonej przemiany przestrzeni miejskich oraz realizując projekt w ramach „Planu Działań dla Miast”, Głogów uczestniczy w dyskusji na temat rozwoju terenów zurbanizowanych oraz tworzenie platformy dla systematycznego udoskonalania i wdrażania dobrych wzorców w lokalnych politykach miejskich. PDM ma na celu upowszechnienie dobrych praktyk zaczerpniętych ze zrealizowanych przedsięwzięć wypełniających Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ oraz promocję osiągnięć poszczególnych miast w ich wypełnianiu, istotnych z perspektywy miast oraz szukania odpowiedzi na lokalnie występujące problemy, niezależnie od skali projektów lub działań.


Działania Głogowa realizowane w ramach „Planu Działań dla Miast” w projekcie „Poprawa jakości powietrza w Głogowie poprzez zmniejszenie zanieczyszczeń z emisji liniowej (komunikacyjnej)” odwołują się do 13. Celu Zrównoważonego Rozwoju, tj. Działania w dziedzinie klimatu. Realizacja tego projektu wpisuje się w rozstrzygnięcia strategiczne w dokumentach strategicznych Głogowa wymienionych w aporcie. Zapraszamy do lektury raportu i zapoznania się z wyzwaniami i osiągnięciami Głogowa.


Rozdział 1. Przyczyny podjęcia przez Głogów działań w Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu

 

1.1. Krótka charakterystyka miasta


Głogów jest miastem średniej wielkości, usytuowanym w północnej części województwa dolnośląskiego, między drogami ekspresowymi S5 i S3. W powodu położenia pełni funkcję tranzytową, w ciągu doby przejeżdża tędy przeszło 20 000 samochodów (Rycina 1). Wiąże się to z rosnącym zagrożeniem zanieczyszczeniem powietrza.


Miasto zamieszkuje 66 120 osób (BDL GUS, 2020). Z danych dotyczących stanu ludności na terenie Głogowa w latach 2013-2021, z których wynika, że liczba ludności powoli i systematycznie spada.

 

Rycina 1. Położenie Głogowa (źródło: UM Głogów)


Głogów zalicza się do miast o wyraźnie rozwiniętej funkcji przemysłowej. Głównym sektorem gospodarki jest hutnictwo miedzi. Potencjał ekonomiczny wiąże się przede wszystkim z działalnością Huty Miedzi „Głogów”. Hutnictwo miedzi wyznacza też profil wymiany gospodarczej z otoczeniem, a monokultura gospodarcza przejawia się brakiem innych silnych branż. Pozostałe zakłady produkcyjne są głównie zlokalizowane w zachodniej i we wschodniej części miasta. Tutejszy przemysł obejmuje również produkcję konstrukcji stalowych, aluminiowych, wież wiatrowych oraz branże automotive, budowlaną i transportową. Na terenie miasta funkcjonuje też Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. Podstrefa Głogów.


Miasto cechuje dobrze zachowany układ urbanistyczny, wpisany do wojewódzkiego rejestru zabytków i objęty ścisłą ochroną konserwatorską. Powojenny rozwój Głogowa zmodyfikował obrzeża i powiązania starówki ze Śródmieściem (np. dzięki wytyczeniu ul. Brama Brzostowska). Rewitalizację centrum Głogowa zaplanowano w ramach trzech kierunków interwencji, wyodrębnionych na podstawie analizy danych zastanych, diagnozy potrzeb i problemów rewitalizacyjnych. Zasięg przestrzenny obszaru rewitalizacji określono na podstawie diagnozy i identyfikacji potrzeb rewitalizacyjnych. Wyznaczenie obszaru rewitalizacji zostało dokonane na podstawie analizy wskaźnikowej sfery społecznej, gospodarczej i przestrzennej, za pomocą których przebadano wyznaczone jednostki urbanistyczne. Zidentyfikowany obszar ujęty Lokalnym Programem Rewitalizacji został potwierdzony przez mieszkańców i interesariuszy Głogowa w toku działań partycypacyjnych: badania ankietowego i konsultacji społecznych. Obszar rewitalizacji stanowi centrum Głogowa. Jest to tzw. „serce miasta”, które powinno pełnić funkcję ośrodka wydarzeń kulturalno-rozrywkowych, a także stanowić przestrzeń dla rozwoju działalności gospodarczej. Potencjałem jest jego wartość historyczna, która odpowiednio wykorzystana może przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności Głogowa i atrakcyjności turystycznej miasta. Poprzez przywrócenie dawnych funkcji w centrum nastąpi integracja przerwanej tkanki miejskiej zarówno w sferze społecznej, jak i przestrzennej, co przełoży się na wzrost integracji społecznej i poczucia tożsamości lokalnej mieszkańców


Ogólny bilans zieleni w Głogowie jest zadawalający, bowiem 12,24% powierzchni miasta zajmują parki i tereny zielone. Gmina na bieżąco utrzymuje parki i dokonuje ich renowacji (Rycina 2).


Rycina 2. Wyremontowany mostek w Parku Nad Strumykiem (źródło: UM Głogów)


Rycina 3. Plac festynowy nad Odrą – od 2019 roku, po raz pierwszy od wielu lat, imprezy odbywały się na placu – zgodnie z dawną głogowską tradycją (źródło: UM Głogów)


W ostatnich latach dokonano nowych nasadzeń zieleni wysokiej i niskiej w pasach drogowych ulic Piłsudskiego, Obrońców Pokoju i al. Wolności. Ponadto kontynuuje się działania pielęgnacyjne i prace związane z utrzymaniem zieleni na terenach parków urządzonych, skwerów, rond i placów na terenie całego miasta. Popularyzacja sportów rowerowych w mieście i „moda'' na ten rodzaj aktywności fizycznej przyczyniają się do stałej rozbudowy długości ścieżek rowerowych oraz dostosowywania istniejących tras i miejsc do potrzeb osób preferujących ten rodzaj aktywności ruchowej (Rycina 4).


Rycina 4. Budowa chodnika i ścieżki rowerowej – przy ul. Kazimierza Wielkiego, która przyczyniła się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców (źródło: UM Głogów)


1.2.Główne wyzwania i ich ujęcie w strategii rozwoju miasta


Na podstawie prowadzonych badań w punktach pomiarowych występujących na terenie bądź w bliskim sąsiedztwie Głogowa zarejestrowano przekroczenia dopuszczalnego poziomu benzo(a)pirenu i arsenu oznaczanego w pyle zawieszonym PM10.


Pogarszanie się stanu środowiska stanowi jeden z poważniejszych problemów, z którymi muszą się zmierzyć zarówno mieszkańcy, jak i władze Głogowa. Dwa najważniejsze sektory problemowe (emisja z emitorów niskich i ruch pojazdów na głównych trasach komunikacyjnych) wymagają zdecydowanych działań.  Wyzwaniom tym odpowiada  Strategia Rozwoju Miasta Głogowa na lata 2012-2026, która jest dokumentem kierunkowym, swoistą mapą drogową, stanowiącą podstawę do podejmowania skoordynowanych działań przez mieszkańców i partnerów społecznych miasta. Strategia wyodrębnia trzy sfery funkcjonowania miasta: zaspokojenie potrzeb mieszkańców, potencjały i zasoby miasta oraz gospodarkę i promocję miasta. W dokumencie wyodrębnione zostały cele strategiczne określające rezultaty o zasadniczym znaczeniu w długiej perspektywie oraz kierunkujące działania na kwestie właściwe dla koncepcji rozwoju miasta. Cele strategiczne związane są z decyzjami dotyczącymi utrzymania lub zmiany wykorzystania zasobów miasta, w tym zasobów będących w dyspozycji sektora prywatnego i pozarządowego, natomiast przypisane im cele operacyjne wyznaczają kierunki działań dla przedsięwzięć właściwych dla rozwoju Głogowa. Cele strategiczne i operacyjne powstały na podstawie oceny aktualnej sytuacji uwzględniającej zidentyfikowane w uspołecznionym procesie pracy problemy i czynniki wewnętrzne wpływające na możliwość rozwoju miasta (słabe i mocne strony) oraz zewnętrzne (szanse i zagrożenia w otoczeniu).


Rozdział 2. Charakterystyka Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu


Z uwagi na podnoszenie się poziomu zanieczyszczeń powietrza w Głogowie oraz biorąc pod uwagę ich szkodliwość – tak dla mieszkańców, jaki i w kontekście zwiększania ilości emitowanych gazów cieplarnianych, podjęcie przez Głogów działań w ramach Celu 13. jest w pełni uzasadnione. Za dwie główne przyczyny występowania zanieczyszczeń w mieście uznano:

  • indywidualne ogrzewanie budynków,
  • ruch pojazdów na głównych trasach komunikacyjnych w gminie.


Za pośrednią przyczynę stanu kryzysowego uważa się również niekorzystne warunki zarówno klimatyczne, meteorologiczne (brak wiatru, duża wilgotność) i atmosferyczne (inwersja powietrza – ciepłe masy unoszące się nad zimnymi), występujące okresowo w ciągu roku, które mogą powodować wzrost stężenia szkodliwych substancji w powietrzu. W sezonie letnim będą to głównie zanieczyszczenia wtórne z reakcji fotochemicznych, w sezonie zimowym – przede wszystkim zanieczyszczenia powstałe w wyniku spalania paliw stałych, ciekłych i gazowych na cele ogrzewania.


Konieczność podjęcia działań, wpisujących się w realizację Celu 13., została zapisana w Strategii Rozwoju Miasta. Opracowano także Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla Miasta Głogowa (2015), w którym określono cele takie, jak: ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, ograniczenie zużycia energii, zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych przy jednoczesnej poprawie jakości powietrza. W planie ujęto również działania m.in. z zakresu termomodernizacji obiektów, wsparcia efektywności energetycznej, w tym wymiany pieców w domkach jednorodzinnych i wykorzystania odnawialnych źródeł energii.


Kwestie te podejmował również Lokalny Program Rewitalizacji miasta Głogowa na lata 2016-2020, który wskazywał m.in. następujące projekty kluczowe w tym obszarze:

  • „Przebudowę Alei Wolności” (projekt pośrednio przyczynił się do poprawy bezpieczeństwa ruchu kołowego i pieszego, poprawy połączenia między ulicami Brama Brzostowska i Wojska Polskiego oraz skrócenia czasu przejazdu, podwyższenia komfortu i bezpieczeństwa użytkowników drogi, poprawy płynności ruchu na przebudowanym odcinku drogi, ochrony środowiska naturalnego przez zmniejszenie oddziaływań akustycznych i emisji spalin do powietrza oraz podniesienia standardu życia mieszkańców mieszkających w bezpośrednim sąsiedztwie);
  • „Zagospodarowanie Parku Słowiańskiego oraz Placu Saperów” (celem projektu była poprawa jakości przestrzeni publicznych, powstanie nowych przestrzeni o funkcji rekreacyjno-rozrywkowej, poprawa efektywności komunikacyjnej miasta, renowacja zabytkowego parku oraz wzrost bezpieczeństwa mieszkańców);
  • „Remont wiaduktu nad torami PKP w ciągu ul. Nadbrzeżnej” (celem projektu była poprawa mobilności i warunków podróżowania, skrócenie czasu podróży i zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów z uwagi na skrócenie czasu przejazdu oraz zmniejszenie zanieczyszczeń spowodowanych emisją spalin, a także redukcja poziomu hałasu z uwagi na upłynnienie ruchu drogowego).


Należy zauważyć, że w przypadku Głogowa działania na rzecz realizacji Celu 13. dotyczą głównie przedsięwzięć minimalizujących zmiany klimatu (mitygacyjnych), choć niewątpliwie są one również zasadnicze dla poprawy jakości życia mieszkańców miasta.


Rozdział 3. Modelowa lokalność na przykładzie działań Głogowa w Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu


3.1. Działania Głogowa w drodze do realizacji Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu


Dotychczasowe działania miasta związane z minimalizacją zmian klimatu są konsekwentnie prowadzone w dwóch kierunkach: minimalizacji zagrożeń związanych z indywidualnym ogrzewaniem budynków oraz ograniczenia emisji spalin przez zmniejszenie i upłynnienie ruchu samochodowego.


W mieście był realizowany program grantowy na wymianę źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych z terenów wybranych gmin Legnicko– Głogowskiego Obszaru Interwencji. Projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020. Wartość projektu wynosiła: 12 138 369,43 zł (w tym część gminy miejskiej Głogów: 2 133 660,82 zł), a wartość dofinansowania: 10 168 042,89 zł (w tym dla gminy miejskiej Głogów: 1 790 702,49 zł). Celem projektu było ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza pochodzących ze spalania paliw stałych w indywidualnych instalacjach grzewczych na terenie wybranych gmin powiatu polkowickiego i głogowskiego. Grantobiorcami były osoby fizyczne będące właścicielami domów jednorodzinnych lub mieszkań w domach jedno- i wielorodzinnych oraz wspólnoty mieszkaniowe. Dzięki programowi w 2020 roku wymieniono 51 źródeł ciepła. Maksymalna wysokość dofinansowania wynosiła 85% kosztów kwalifikowanych.


W 2015 roku opracowano Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Głogowa. Na podstawie tego planu realizowano m.in. następujące projekty współfinansowane ze środków zewnętrznych (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego):

  • „Termomodernizacja przedszkoli publicznych prowadzonych przez Gminę Miejską Głogów”,
  • „Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej przy ul. Gen. W. Sikorskiego 19 w Głogowie”,
  • „Zapewnienie wysokiej jakości transportu publicznego w Głogowie poprzez zakup autobusów niskoemisyjnych”.


Szczególnie ważnym elementem tych działań jest projekt „Zapewnienie wysokiej jakości transportu publicznego w Głogowie poprzez zakup autobusów niskoemisyjnych”. W 2020 roku Komunikacja Miejska Sp. z o.o. podpisała umowę na zakup czterech nowych, niskoemisyjnych autobusów hybrydowych (dostarczone w styczniu 2021). Autobusy są zasilane silnikami diesla, spełniającymi normę emisji Euro 6 oraz silnikami elektrycznymi.


Rycina 5. Jeden za autobusów Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. (źródło: UM Głogów)


Wszystkie autobusy są wyposażone w elektroniczną informację wewnętrzną i zewnętrzną, monitoring oraz udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Posiadają klimatyzację całej przestrzeni pasażerskiej i oddzielną klimatyzację kabiny kierowcy. Autobusy mają również udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i rowerzystów: mocowanie dla roweru wewnątrz, w zatoce dla wózków, dodatkowe tablice kierunkowe dla osób niewidomych i niedowidzących, przyciski wewnętrzne i zewnętrzne oznakowane znakami wypukłymi w języku Braille’a, wewnętrzny system informacji świetlnej i głosowej mówiący o lokalizacji autobusu, dodatkowe siedzenia dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową (tzw. priority) oraz rampę i przyklęk z prawej strony.

 

Głogów realizuje także i wciąż rozwija system selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w zakresie czterech frakcji odpadów podlegających obowiązkowej segregacji. Na terenie miasta ustawiane są pojemniki do segregacji wszystkich frakcji odpadów, funkcjonują też trzy Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, tzw. PSZOK-i: na ulicach Transportowej i Przemysłowej oraz Centralny PSZOK zlokalizowany przy ul. Komunalnej na terenie Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych. Jego zadaniem jest przede wszystkim odbiór odpadów z budownictwa wielorodzinnego, a w szczególności odpadów wielkogabarytowych oraz bioodpadów zebranych z terenów zewnętrznych. W ramach zakładu funkcjonuje instalacja MBP wyposażona w sortownię, kompostownię z bioreaktorami i płytą do dojrzewania wstępnie przetworzonych odpadów komunalnych i odpadów zielonych oraz cały ciąg komunikacyjny związany z dostarczaniem i magazynowaniem odpadów.


Do inwestycji przeprowadzonych na terenie Huty Miedzi „Głogów”, mających wpływ na poprawę środowiska naturalnego, należy zaliczyć modernizację pirometalurgii w zakładzie (wprowadzenie nowoczesnych technologii w procesie produkcji miedzi, przebudowanie hali pieców szybowych, trwająca obecnie modernizacja tej linii technologicznej). Inwestycjami wpisującymi się w działania nastawione na ochronę środowiska jest modernizacja istniejących obiektów oczyszczalni ścieków: reaktorów biologicznych i instalacji (gospodarki osadowej i gospodarki biogazem).


Działaniem z zakresu ochrony środowiska jest także wykorzystanie przez oczyszczalnię ścieków w Głogowie biogazu wytwarzanego w procesie fermentacji metanowej osadów ścieków. Produkowana energia elektryczna pokrywa około 60 % zapotrzebowania na energię w całej oczyszczalni ścieków. W skali roku produkcja energii elektrycznej przekracza milion kWh, czyli mniej więcej tyle, ile rocznie zużywają mieszkańcy 350 domków jednorodzinnych.


W ubiegłych latach dokonano także wielu nasadzeń drzew, krzewów i roślin rabatowych w przestrzeniach publicznych miasta.


Ponadto, w celu ograniczeni emisji spalin miasto:

  • usprawniło płynność ruchu i dokonało nowych nasadzeń zieleni wysokiej i niskiej w pasach drogowych przy głównych ulicach tranzytowych;
  • wybudowało nowe ronda, dzięki którym przekierowano część ruchu tranzytowego z pominięciem miasta;
  • regularnie czyści i spłukuje ulice;
  • wprowadziło bezpłatną komunikację miejską dla uczniów i studentów;
  • wybudowało nowe ścieżki rowerowe;
  • utworzyło miejską wypożyczalnię rowerów.


3.2. Modelowa lokalność – dobra praktyka miasta


Głogów od lat wspiera programy, które mają na celu poprawę jakości powietrza w mieście. Jest to szczególnie ważne, bowiem jest to miasto przemysłowe i tranzytowe. Każda inicjatywa poprawiająca stan środowiska naturalnego cieszy się dużym poparciem wśród społeczności lokalnej. Do tych programów można zaliczyć „Program Ograniczenia Niskiej Emisji w Gminie Miejskiej Głogów" poprzez wymianę pieców na paliwa stałe na inne źródło ogrzewania.


Dodatkowo realizowany jest program grantowy na wymianę źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych z terenów wybranych gmin Legnicko–Głogowskiego Obszaru Interwencji. Projekt jest realizowany w partnerstwie ośmiu podmiotów. Liderem jest gmina Polkowice, a partnerami gminy: Głogów (miejska), Głogów (wiejska), Jerzmanowa, Kotla, Przemków, Radwanice i Żukowice. Grantobiorcami są osoby fizyczne będące właścicielami domów jednorodzinnych lub mieszkań.


Wdrożono także projekty współfinansowane ze środków zewnętrznych (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) polegające na termomodernizacji miejskich przedszkoli publicznych i budynków użyteczności publicznej.


Ponadto podczas cyklicznych spotkań Prezydenta z mieszkańcami poszczególnych osiedli promowany jest transport zbiorowy (miejski) jako alternatywny środek komunikacji wobec transportu indywidualnego.


3.3. Opis projektu w ramach ,,Planu Działań dla Miast. Modelowa lokalność’’


3.3.1. Krótka charakterystyka projektu


Proponowany projekt obejmuje zakup 12 elektrycznych autobusów, czego skutkiem będzie rozbudowanie siatki połączeń. Zgodnie z założeniem powinien przyczynić się do zmiany nawyków mieszkańców (rezygnacja z transportu indywidualnego na rzecz zbiorowego) oraz do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu (poprawa jakości i funkcjonalności przestrzeni publicznej w mieście). Dodatkową korzyścią wprowadzonych rozwiązań będzie poprawa stanu infrastruktury miejskiej i poprawa jakości powietrza.


3.3.2. Realizacja i wdrażanie


Zakup autobusów planowany jest na koniec 2023 roku. Wprowadzenie autobusów do transportu miejskiego będzie powiązane z kampanią promującą transport miejski (plakaty w gablotach na słupkach przystankowych, informacje na ekranach w autobusach, billboardy  w mieście). Kampania będzie przede wszystkim skierowana do mieszkańców Głogowa, którzy rzadko korzystają z komunikacji miejskiej lub nigdy z niej nie korzystają, ale biorą pod rozwagę ten środek transportu. Kampania będzie realizowana wspólnie z Komunikacją Miejską w Głogowie. Celem kampanii będzie zachęcenie mieszkańców Głogowa do regularnego, codziennego korzystania z transportu miejskiego.


3.3.3. Produkty/rezultaty z odniesieniem do wskaźników zrównoważonego rozwoju


Zakup autobusów wpłynie na zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego w obrębie miasta dzięki zintensyfikowaniu kursowania transportu publicznego (zmiana nawyków mieszkańców: przejście z transportu indywidualnego na zbiorowy). Dodatkowym atutem optymalizacji ruchu autobusów elektrycznych będzie poprawa jakości środowiska naturalnego, zdrowia mieszkańców, zmniejszenie kosztów utrzymania dróg (mniejsze natężenie ruchu) i zmniejszenie kosztów utrzymania taboru.


Rezultatem projektu będzie:

  • ograniczenie emisji zanieczyszczeń z sektora transportu w Głogowie,
  • unowocześnienie taboru autobusów komunikacji miejskiej,
  • zapewnienie dostępności do transportu publicznego osobom niepełnosprawnym, dostosowanego do ich potrzeb w zakresie większym niż wymagany przepisami,
  • zwiększenie liczby osób korzystających z komunikacji zbiorowej i zmniejszenie zatłoczenia komunikacyjnego,
  • poprawa integracji gałęzi transportu poprzez przystosowanie do przewozu rowerów,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

Projekt ma charakter kompleksowy, bowiem oprócz zmniejszenia emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu, przyczynia się też do większego wykorzystania transportu publicznego przy jednoczesnym zmniejszeniu wykorzystania samochodów osobowych.

Do góry