Jarocin

PO PIERWSZE MIESZKANIE. GOSPODARKA MIESZKANIOWA JAKO JEDNA Z GŁÓWNYCH GAŁĘZI ROZWOJU GMINY JAROCIN

Wstęp


Towarzyszący 11. Światowemu Forum Miejskiemu „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” (PDM) to program unikatowy w skali europejskiej. Łączy ponad sto polskich miast, które w różnorodny sposób odpowiadają na lokalne wyzwania zgodne z celami zrównoważonego rozwoju określonymi w Agendzie 2030. Jego celem jest włączenie polskich miast w światową dyskusję na temat trendów zrównoważonej urbanizacji oraz popularyzacja ich wdrażania w ramach zadań własnych miast.


Kryterium kwalifikacji do programu stanowiły dotychczasowe osiągnięcia miast w wybranym celu zrównoważonego rozwoju Agendy 2030. O unikatowym charakterze „Planu Działań dla Miast” przesądza przedstawienie w jednej inicjatywie bogactwa różnorodnych doświadczeń, którymi polskie miasta mogą dzielić się z innymi. Program PDM prowadzony był równolegle do prac nad nową Krajową Polityką Miejską 2030 i stanowi jeden z projektów strategicznych ujętych w KPM 2030. Pokazuje dobre praktyki wypracowane już przez polskie miasta w ostatnich latach, aby mierzyć się z wyzwaniami w 17 celach, w tym ubóstwem mieszkańców, nierównościami społecznymi, barierami w rozwoju gospodarczym czy zmianami klimatu. Jednocześnie jak w soczewce dokument skupia się na 2022 roku i ukazuje bogactwo projektów zaplanowanych w miastach na ten rok. Chociaż Światowe Forum Miejskie trwa kilka dni, poprzez te działania jest obecne w ponad 100 polskich miastach przez cały okres realizacji „Planu Działań dla Miast”.


Jarocin bierze udział w Programie „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” z projektem „Po pierwsze mieszkanie. Gospodarka mieszkaniowa jako jedna z głównych gałęzi rozwoju Gminy Jarocin”, co przyczyni się do pozostawienia trwałego wkładu w wypracowanie wspólnej wizji zrównoważonego rozwoju polskich miast dzięki wymianie doświadczeń. Włączając się w światowy trend zrównoważonej przemiany przestrzeni miejskich oraz realizując projekt w ramach „Planu Działań dla Miast”, Jarocin uczestniczy w dyskusji na temat rozwoju terenów zurbanizowanych oraz tworzenie platformy dla systematycznego udoskonalania i wdrażania dobrych wzorców w lokalnych politykach miejskich. PDM ma na celu upowszechnienie dobrych praktyk zaczerpniętych ze zrealizowanych przedsięwzięć wypełniających Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ oraz promocję osiągnięć poszczególnych miast w ich wypełnianiu, istotnych z perspektywy miast oraz szukania odpowiedzi na lokalnie występujące problemy, niezależnie od skali projektów lub działań.


Działania Jarocina realizowane w ramach „Planu Działań dla Miast” w projekcie „Po pierwsze mieszkanie. Gospodarka mieszkaniowa jako jedna z głównych gałęzi rozwoju Gminy Jarocin” odwołują się do 1. Celu Zrównoważonego Rozwoju, tj. Koniec z ubóstwem. Realizacja tego projektu wpisuje się w rozstrzygnięcia strategiczne w dokumentach strategicznych Jarocina wymienionych w raporcie. Zapraszamy do lektury raportu i zapoznania się z wyzwaniami i osiągnięciami Jarocina.


Rozdział 1. Przyczyny podjęcia przez gminę Jarocin działań w Celu 1. Koniec z ubóstwem


1.1. Krótka charakterystyka miasta


Jarocin jest miastem położonym w południowo-wschodniej części województwa wielkopolskiego liczącym na koniec 2020 roku 26 225 mieszkańców, a także siedzibą gminy miejsko-wiejskiej Jarocin liczącej 45 801 mieszkańców oraz powiatu jarocińskiego. Początki miasta sięgają czasów sprzed co najmniej 5000 lat, na co wskazują znajdowane tu obiekty archeologiczne. Swój rozwój miasto zawdzięczało położeniu na skrzyżowaniu ważnych traktów z Poznania do Kalisza i z Torunia do Wrocławia – powstało i rozwijało się jako osada handlowa, obecnie jest ważnym węzłem kolejowym na przecięciu linii z Dolnego i Górnego Śląska prowadzących do Szczecina i Gdańska.


Rycina 1. Panorama Jarocina (źródło: UG Jarocin)

 

Transformacja ustrojowa oraz związane z nią przemiany gospodarcze i technologiczne skutkowały w latach 90. XX wieku szeregiem negatywnych zjawisk. W Jarocinie upadły duże zakłady meblarskie, odzieżowe, a także firmy produkujące obrabiarki, zakład lniarski, ośrodek maszynowy i cukrownia. Chociaż wiele osób wykorzystało z powodzeniem szanse związane z możliwością prowadzenia własnej działalności gospodarczej, dla wielu innych zmiany przyniosły zagrożenie ubóstwem i wykluczeniem społecznym. W związku z emigracją młodych mieszkańców spadł przyrost naturalny i rośnie procentowy udział mieszkańców w wieku poprodukcyjnym w strukturze ludności, jak to ma miejsce w przypadku wielu polskich miast o podobnej wielkości i profilu. Na ich tle jednak Jarocin jest samorządowym liderem budownictwa mieszkaniowego. Gmina jest pierwszym beneficjentem rządowego Programu „Mieszkanie Plus”. Pierwsze mieszkania oddano do użytku w kwietniu i czerwcu 2018 roku. Gminny rynek mieszkaniowy przeznaczony na wynajem ma charakter lokalny. Na terenie miasta znajdują się dwa największe podmioty posiadające w swojej ofercie mieszkania czynszowe. Są to Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa w Jarocinie oraz spółka komunalna Jarocińskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego (JTBS).


Rycina 2. Mieszkania Plus, Jarocin, ul. Siedlemińska (źródło: JTBS)


Spółdzielnia powstała w 1948 roku i to właśnie ona, do lat 90. XX wieku, realizowała największe inwestycje mieszkaniowe w Jarocinie. W tym czasie wybudowano 11 budynków mieszkalnych wielorodzinnych w Jarocinie oraz największe osiedle składające się z 30 budynków mieszkalnych wielorodzinnych. W latach 1990-2000 spółdzielnia wybudowała jeszcze tylko jeden budynek i od tego czasu nie realizuje już żadnych inwestycji budowlanych.


JTBS uzupełnia lukę tej części rynku mieszkaniowego i realizuje wiele inwestycji budowlanych.


W ostatnich kilku latach JTBS przy pomocy rządowego Programu „Mieszkanie Plus” wybudowało łącznie 366 mieszkań czynszowych. Całe zasoby mieszkaniowe na koniec 2020 roku stanowiło 15 655 mieszkań (BDL GUS).




Rycina 3.,4. Mieszkania Plus w Jarocinie, ul. Leszczyce (źródło: JTBS)


Od 2018 roku na terenie gminy prowadzonych jest również wiele działań i inwestycji, które mają przyczynić się do odnowy miasta i poprawy jakości życia. Można do nich zaliczyć rewitalizację znacznej części miasta oraz rewaloryzację terenów zieleni. Miasto zdobyło Grand Prix w IX edycji konkursu na najlepiej zagospodarowaną przestrzeń publiczną w Wielkopolsce za realizację rewaloryzacji Parku Radolińskich w Jarocinie wraz z zielonym amfiteatrem.


Rycina 5. Amfiteatr w Parku Radolińskich (źródło: UG Jarocin)


Na terenie miasta znajdują się liczne zabytki mogące przyciągnąć odwiedzających. Można do nich zaliczyć m.in. wpisane do rejestru zabytków historyczny układ miasta, kościół św. Marcina z XVII wieku i zespół pałacowo parkowy, na który składają się m.in. neogotycki pałac Radolińskich oraz park krajobrazowy. Jarocin jest szczególnie znany i rozpoznawany ze względu na odbywające się tu od wielu lat Festiwale Muzyki Rockowej, dzięki którym miasto stało się stolicą polskiego rocka i rokrocznie przyciąga wielu odwiedzających.


Rycina 6. Jarocin festiwal 2021 (źródło: UG Jarocin)


1.2. Główne wyzwania i ich ujęcie w strategii rozwoju miasta


Zgodnie z wizją przedstawioną w Strategii Rozwoju Gminy na lata 2011-2025 Jarocin stanie się silnym ośrodkiem miejskim, kultywującym tradycje wielkopolskie i stwarzającym wszystkim mieszkańcom szanse aktywności ekonomicznej oraz społecznej. Sformułowano trzy cele strategiczne, do których można zaliczyć: przyjazny Jarocin, przedsiębiorczy Jarocin oraz ponadlokalny Jarocin.


Jak zauważają twórcy strategii, samorząd nie dysponuje wystarczającymi zasobami, by samodzielnie zagwarantować rozwój wszystkich wymiarów aktywności gminy, dlatego też podstawą działalności i realizacji celów strategicznych będzie partnerstwo – z mieszkańcami i zorganizowanymi grupami obywateli, przedsiębiorcami i uczestnikami rynku pracy oraz sąsiadami i innymi instytucjami publicznymi.


W ramach celu strategicznego „Przyjazny Jarocin”, który przenika wiele obszarów znajduje się m.in. rozwój budownictwa mieszkaniowego, który miałby realny wpływ na stworzenie przyjaznych warunków dla lokalnej społeczności oraz dawał wszystkim mieszkańcom równe szanse rozwoju.


Do priorytetów realizacji strategii rozwoju gminy związanych z mieszkalnictwem można zaliczyć „Jarocin – miejsce warte zamieszkania” oraz „Jarocin – miejsce gdzie każdy otrzyma szansę rozwoju”. Dla realizacji tych celów zdefiniowano następujące kierunki działania: tworzenie obszarów uzbrojonych dla nowych inwestorów, zatrzymanie młodych mieszkańców i przyciąganie nowych oraz uatrakcyjnienie przestrzeni publicznej. Jednym z programów pierwszego Planu Rozwoju Lokalnego jest „Bezpieczny dom”.


Wyzwaniem dla gminy jest budowa modelu, który będzie budował silne więzi mieszkańców z bezpośrednim miejscem zamieszkania i sąsiadami oraz budował tożsamość miasta. Cel mają wspierać działania ukierunkowane na wspólną działalność zorganizowanych grup mieszkańców oraz budowanie silnego społeczeństwa obywatelskiego poprzez wspólne z mieszkańcami inicjatywy lokalne oraz oddanie im praca do współdecydowania o tym, co ich otacza.


Jednym z wyzwań jest położenie Jarocina w strefie oddziaływania trzech dużych ośrodków regionalnych, jakimi są Poznań, Łódź i Wrocław, które starają się pozyskać młodych mieszkańców o wysokich kwalifikacjach. Okoliczne ośrodki są również atrakcyjniejsze dla inwestorów i łatwiej mogą przyciągać i zatrzymywać nowych mieszkańców.


Rycina 7. Panorama miasta (źródło: UG Jarocin)


Jak zapisano w Strategii Rozwoju Gminy na lata 2011-2025, kluczową kwestią dla stworzenia konkurencyjnej pozycji miasta jest wzmocnienie jego atrakcyjności jako miejsca zamieszkania. W tę kwestię doskonale wpisuje się powstały w 2018 roku Gminny Program Rewitalizacji dla Gminy Jarocin. Do celów rewitalizacji zaliczono:

  • pobudzenie aktywności społecznej mieszkańców,
  • rozwój rynku pracy,
  • poprawę dostępu do specjalistycznej opieki zdrowotnej, zapewnienie bezpieczeństwa i obsługi mieszkańców,
  • odnowienie przestrzeni, modernizację zasobu mieszkaniowego i usługowego (wśród kierunków działań wymieniono m.in. termomodernizację obiektów oraz poprawę warunków zamieszkania, które razem wpłyną na poprawę jakości zasobu mieszkaniowego),
  • nowoczesne rozwiązania z zakresu komunikacji,
  • utworzenie i modernizację infrastruktury założenia pałacowo-parkowego, w tym parku i pałacu Radolińskich oraz pozostałych składników systemów zieleni miejskiej w Jarocinie,
  • stworzenie wysokiej jakości przestrzeni publicznych,
  • miejsce utożsamiane z regionem – tworzenie produktu wyróżniającego Jarocin,
  • poprawę jakości środowiska przyrodniczego.


Do przedsięwzięć wpisujących się w poprawę sytuacji na gminnym rynku nieruchomości, zaliczono projekty „Mieszkać wspólnie”, czyli projekt budowy mieszkań treningowych/chronionych, modernizację budynków mieszkalnych wielorodzinnych stanowiących własność JTBS, modernizację budynków mieszkalnych wielorodzinnych –Wspólnot Mieszkaniowych zarządzanych przez JTBS oraz modernizację budynków stanowiących własność gminy zarządzanych przez JTBS.

 

 

Rycina 8. Mieszkania chronione, Jarocin, ul. Zaciszna 6 (źródło: CUS Jarocin)


Miasto Jarocin w 2020 roku aplikowało również do Programu „Rozwój lokalny” finansowanego z Funduszy norweskich oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Program ma na celu podnoszenie jakości życia mieszkańców małych i średnich miast. Zakłada działania na rzecz poprawy jakości powietrza, dostosowania się do zmian klimatycznych, zatrzymania trendów depopulacyjnych, odpowiedzi na potrzeby starzejącego się społeczeństwa, stworzenia dobrych warunków do rozwoju przedsiębiorczości czy wzmocnienia wydajność lokalnej administracji. W ramach programu miasta-wnioskodawcy ubiegały się o granty na kompleksowe projekty rozwojowe (infrastrukturalne i „miękkie”), w tym działania na rzecz wzmacniania i podnoszenia zdolności administracji lokalnej.


Zgodnie z hasłem „Jarocin miastem jutrawładzom Miasta zależy na poprawie warunków środowiskowych, zwiększeniu atrakcyjności życia mieszkańców i realizacji zasad zrównoważonego rozwoju. Projekt ma pomóc w zbudowaniu społeczeństwa obywatelskiego, poprawie więzi i tożsamości lokalnej oraz stworzeniu dostępnej i przyjaznej przestrzeni dla mieszkańców. Na projekt Jarocina składają się:

  • dążenie do osiągnięcia równowagi środowiskowej (Ecorockowe Miasto),
  • lokalne współdziałanie i kreatywne tworzenie nowoczesnego i świadomego społeczeństwa,
  • worzenie warunków do gospodarczo-edukacyjnej innowacyjności (Jarociński Rozwój Gospodarczy).

 

Rozdział 2. Charakterystyka Celu 1. Koniec z ubóstwem z perspektywy Jarocina


Od wielu lat władze gminy Jarocin uważają gospodarkę mieszkaniową za jeden z głównych celów rozwoju. Budowa nowych mieszkań ma wpływ na podniesienie jakości życia mieszkańców Jarocina oraz napływ nowych mieszkańców, co wpływa na rozwój całego miasta oraz poprawę sytuacji demograficznej gminy. Szeroka oferta mieszkań i korzystniejsze niż w przypadku rynku komercyjnego warunki dostępu do lokali mieszkalnych umożliwią zaspokojenie jednej z podstawowych potrzeb człowieka, jaką jest miejsce zamieszkania dla szerszego grona odbiorców. Większa liczba mieszkań może przyczynić się pośrednio do poprawy warunków zamieszkania m.in. poprzez zmniejszenie przeludnienia istniejących dotąd lokali, lepszy standard mieszkań, a korzystniejsze warunki zakupu lub najmu sprawią, że w kieszeni mieszkańców zostanie więcej pieniędzy na inne potrzeby.


Zapisy dokumentów strategicznych gminy zakładają realizację tego celu. Zgodnie z wizją rozwoju gminy wszyscy mieszkańcy powinni mieć szanse na aktywność ekonomiczną oraz społeczną. Większa dostępność mieszkań dla szerszego grona odbiorców niż w przypadku rynku komercyjnego pozwoli na zwiększenie szans na własne mieszkanie również dla tych mniej zamożnych osób. Rozwój budownictwa mieszkaniowego może mieć realny wpływ na stworzenie przyjaznych warunków dla lokalnej społeczności oraz dać wszystkim mieszkańcom równe szanse rozwoju.


Rozdział 3. Droga Jarocina do doskonałości w realizacji Celu 1. Koniec z ubóstwem


3.1. Działania miasta w drodze do realizacji Celu 1. Koniec z ubóstwem


Strategiczne znaczenie dla realizacji celu Koniec z ubóstwem ma istniejąca od 1999 roku spółka gminna Jarocińskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego (JTBS). Spółka, będąca w 100% spółką gminną, posiada bardzo szeroką ofertę mieszkań o zróżnicowanym statusie. Są to m.in. mieszkania własnościowe, lokatorskie, czynszowe oraz socjalne. JTBS zarządza obecnie 44 wspólnotami mieszkaniowymi oraz jest właścicielem 76 budynków, które zostały przekazane spółce przez Gminę Jarocin, a także 13 budynków z lokalami socjalnymi.


W latach 1999-2020 JTBS wybudowało łącznie 786 mieszkań, w tym 366 z Programu „Mieszkanie Plus” w różnych lokalizacjach na terenie gminy. Spółka administruje również w imieniu gminy lokalami socjalnymi, których wybudowano w liczbie 60 w latach 2007-2018.



Rycina 9., 10. Mieszkania socjalne w Hilarowie (źródło: JTBS)


Innym rodzajem mieszkań funkcjonującym na terenie gminy są mieszkania chronione (treningowe i wspierane), połączone z częścią użytkową, salą komputerową, rehabilitacyjną, zapleczem socjalnym, salą zajęć i pralnią. Zarząd nad tymi mieszkaniami sprawuje Centrum Usług Społecznych (dawniej sprawował go Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej). Stanowią one dobrą alternatywę do domu pomocy społecznej dla osób, które wymagają jedynie wsparcia, a nie całodobowej opieki, oraz pomagają w zmniejszeniu kosztów utrzymania tych osób.

 

Rycina 11. Mieszkania chronione, Jarocin, ul. Zaciszna 6 (źródło: JTBS)


Innym przedsięwzięciem wpisującym się w realizację tego celu było budowa, przy współpracy samorządu z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK), mieszkań czynszowych w tzw. systemie „pod klucz” w ramach rządowego Programu „Mieszkanie Plus”. Warto zaznaczyć, że Jarocin był pierwszym samorządem w kraju, a JTBS pierwszą spółką komunalną, które już w grudniu 2016 roku rozpoczęły prace budowlane w ramach tego programu. Rozpoczęto wtedy budowę 366 mieszkań w trzech różnych lokalizacjach na terenie gminy. Program finansowania mieszkań czynszowych był realizowany wspólnie z BGK TFI, następnie BGK Nieruchomości, a obecnie z PFR Nieruchomości.


Mieszkania realizowane przez JTBS są wykończone pod klucz i nie ma możliwości ich wykupu. Ich najemcy, w przeciwieństwie do rynku prywatnego, mają zapewnione odpowiednie środki prawne chroniące ich przed wzrostem czynszu. Na podstawie wielu przeprowadzonych ankiet oraz złożonych wniosków o przyznanie mieszkania czynszowego można wywnioskować, iż te inwestycje zdecydowanie wpisują się w zapotrzebowanie na tego typu mieszkania na jarocińskim rynku.


Obecnie Jarocińskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego kontynuuje budowę mieszkań czynszowych na terenie gminy, w październiku 2020 roku rozpoczęto budowę 78 lokali

w miejscowości Potarzyca, które zostaną oddane do użytku w II kwartale 2022 roku. W kolejnych latach planowana jest budowa kolejnych mieszkań czynszowych w ramach tego programu w Witaszycach, Mieszkowie oraz Roszkowie.


3.2. Modelowa lokalność – dobra praktyka miasta


Miasto Jarocin przede wszystkim wykorzystuje własne zasoby do rozwoju, które stara się łączyć z programami zewnętrznymi, z których można pozyskać środki finansowe na realizację zadań infrastrukturalnych, a także społecznych, dlatego maksymalnie wykorzystywane są możliwości udziału w wielu programach na szczeblu wojewódzkim, krajowym oraz międzynarodowym. W celu przygotowywania aplikacji o środki zewnętrzne powołano m.in. spółkę gminną Jarocińska Agencję Rozwoju oraz Wydział Planowania Strategicznego Urzędu Miejskiego w Jarocinie. Pracownicy obu instytucji ściśle współpracują z przedstawicielami wszystkich sektorów gospodarki miejskiej, a także kultury, oświaty i polityki społecznej w celu przygotowywania planów oraz konkretnych projektów skierowanych na rozwój miasta oraz całej gminy.


W przypadku inwestycji mieszkaniowych wykorzystywana jest w całości infrastruktura już istniejąca, która jest ciągle modernizowana, a także rozwijana jest polityka budowy nowych mieszkań na gruntach gminnych z wykorzystaniem środków zewnętrznych, m.in. z Programu „Mieszkanie Plus”, Polski Ład czy korzystne dotacje lub pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego. Również w celu lepszego koordynowania tej działalności gminy powołana została spółka Jarocińskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego.


Nowe inwestycje mieszkaniowe są lokowane na terenie całej gminy, nie tylko w mieście Jarocinie co sprzyja zrównoważonemu rozwojowi całej gminy, a nie tylko obszarom miejskim. W pierwszej kolejności wykorzystywane są grunty gminne, aby maksymalnie obniżyć koszty inwestycji. W obrębie nowych mieszkań powstaje też jednocześnie cała infrastruktura społeczna i zdrowotna, m.in. drogi, szkoły, przedszkola, sklepy, apteki inne, tak aby mieszkańcy ściślej wiązali swoją przyszłość z naszym miastem.


3.3. Opis projektu wybranego do realizacji w ramach Programu ,,Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność’’


3.3.1. Krótka charakterystyka projektu


Projekt „Po pierwsze mieszkanie. Gospodarka mieszkaniowa jako jedna z głównych gałęzi rozwoju Gminy Jarocin” polega na budowie przez Jarocińskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego w latach 2021-2024 kolejnych mieszkań czynszowych. Rozpoczęto już budowę dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych w Potarzycy (łącznie ma być tam wybudowanych 78 mieszkań) oraz planuje się budowę budynków mieszkalnych wielorodzinnych w Witaszycach, Mieszkowie oraz Roszkowie.


Rycina 12. Budowa Mieszkań Plus w Potarzycy (źródło: JTBS)


Realizacja tego projektu przyczyni się do poprawy sytuacji na gminnym rynku nieruchomości poprzez zapewnienie dostępu do jednego z podstawowych dóbr, jakim jest mieszkanie szerszemu gronu odbiorców – zwłaszcza tym, którzy nie mogą sobie pozwolić na kupno lub wynajem mieszkania na warunkach rynkowych, a w szerszym kontekście powinna wpłynąć na rozwój gminy oraz poprawę jakości życia mieszkańców gminy. Jak zakładają przedstawiciele gminy, oddanie do użytku kolejnych 78 mieszkań czynszowych w miejscowości Potarzyca jest jednym z elementów walki z ubóstwem na terenie gminy. Planowany termin realizacji tego projektu to II kwartał 2022 roku.


3.3.2. Realizacja i wdrażanie


Projekt jest realizowany przez Jarocińskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego przy udziale środków z rządowych programów. JTBS korzysta z finansowania z kilku programów. Gmina korzysta z programu Społecznego Budownictwa Czynszowego z BGK, z Funduszu Dopłat (na generalne remonty dawnego zasobu komunalnego) oraz z Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa z KZN. Środki własne JTBS przeznaczone na budowę to tylko od 5 do 10% całej wartości inwestycji, więc obciążenie zobowiązaniami nie dotyka ani gminy, ani TBS. Gmina, dzięki niskim kosztom, wynajmuje znaczną część swojego zasobu komunalnego, co jest wykorzystywane przy pozyskiwaniu kredytów na inwestycje.


Rycina 13. Budowa Mieszkań Plus w Potarzycy (źródło: JTBS)


Społeczność lokalna jest żywo zainteresowana realizacją projektu, ponieważ wraz z budową mieszkań powstaje również cała infrastruktura wobec nowopowstających budynków, m.in. drogi, chodniki, sklepy i inne punkty usługowe, a w przypadku mieszkań w miejscowości Potarzyca osiedle znajduje się w sąsiedztwie dużej placówki oświatowej, która może być miejscem aktywizacji społeczności lokalnej.


3.3.3. Produkty/rezultaty z odniesieniem do wskaźników zrównoważonego rozwoju


Projekt przyczyni się do powstania kilkudziesięciu mieszkań czynszowych na terenie gminy oraz do poprawy sytuacji na lokalnym rynku nieruchomości, a także zwiększy dostępność mieszkań dla osób, które nie mogą sobie pozwolić na ich zakup lub wynajem na rynku komercyjnych. Pośrednio projekt przyczyni się do poprawy warunków zamieszkania ludzi przez zmniejszenie przeludnienia obecnych mieszkań, gdyż więcej osób będzie mogło sobie pozwolić na wyprowadzkę do własnego mieszkania oraz poprawią się standardy zamieszkania (jak pokazują różne informacje, do tej pory znaczna część osób przeprowadziła się do zasobów nadzorowanych przez JTBS z bloków w technologii tzw. „wielkiej płyty” oraz starych kamienic w centrum miasta, które często nie spełniają obecnych standardów zamieszkania).


Efektem oddawania powstających już od dłuższego czasu mieszkań jest napływ mieszkańców całej gminy, zwłaszcza najmłodszych, a rozproszenie nowych inwestycji i budowanie poza samym Jarocinem jest bardzo korzystne dla całej gminy – szkoły, które miały być zamykane, mają plany rozbudowy i stają się lokalnymi centrami aktywności. Wykorzystywana jest zbudowana dotychczas infrastruktura, a gmina cieszy się większymi wpływami finansowymi. Mieszkańcy natomiast mają do dyspozycji bardzo konkurencyjny rynek najmu i mieszkaniowy oraz lokale o dobrym standardzie.


Rozdział 4. Rekomendacje na bazie doradztwa dla innych samorządów dotyczące polityki mieszkaniowej


Aktywna lokalna polityka mieszkaniowa jako priorytet w strategii rozwoju gminy i strategii rozwiązywania problemów społecznych zwiększa szanse pozyskania środków zewnętrznych na inwestycje. Systematyczne powiększanie gminnego zasobu mieszkaniowego zaś umożliwia adresowanie pomocy do wybranych kategorii mieszkańców w zależności od pojawiających się potrzeb jako istotny czynnik skutecznej pomocy społecznej. Z kolei, zróżnicowanie oferty mieszkaniowej w zależności od potrzeb i sytuacji adresatów wsparcia (mieszkania chronione, mieszkania treningowe, wspomagane, mieszkania z całodobowym wsparciem) zwiększa elastyczność działania instytucji pomocowych (Ośrodek Pomocy Społecznej, Centrum Usług Społecznych) i organizacji społecznych udzielających wsparcia. Mieszkania chronione (treningowe, wspomagane) stanowią bardziej dopasowaną do potrzeb i tańszą alternatywę dla lokowania mieszkańców w domach pomocy społecznej.


Ważna jest także komplementarność aktywnej polityki mieszkaniowej z celami i zadaniami realizowanymi w ramach programu rewitalizacji (podniesienie jakości przestrzeni publicznej i atrakcyjności zamieszkiwania w gminie) oraz zróżnicowanie lokalizacji zasobów mieszkaniowych (lokalizacja inwestycji w zarówno w mieście, jak i sołectwach zwiększa szanse na zahamowanie odpływu mieszkańców). Dzięki wykorzystaniu terenów należących do gminy do lokalizacji inwestycji udaje się z kolei zmniejszyć ich koszty.


Do góry