Konin

ZIELONE MIASTO ENERGII – NOWY KIERUNEK ROZWOJU

Wstęp


Towarzyszący 11. Światowemu Forum Miejskiemu „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” (PDM) to program unikatowy w skali europejskiej. Łączy ponad sto polskich miast, które w różnorodny sposób odpowiadają na lokalne wyzwania zgodne z celami zrównoważonego rozwoju określonymi w Agendzie 2030. Jego celem jest włączenie polskich miast w światową dyskusję na temat trendów zrównoważonej urbanizacji oraz popularyzacja ich wdrażania w ramach zadań własnych miast.


Kryterium kwalifikacji do programu stanowiły dotychczasowe osiągnięcia miast w wybranym celu zrównoważonego rozwoju Agendy 2030. O unikatowym charakterze „Planu Działań dla Miast” przesądza przedstawienie w jednej inicjatywie bogactwa różnorodnych doświadczeń, którymi polskie miasta mogą dzielić się z innymi. Program PDM prowadzony był równolegle do prac nad nową Krajową Polityką Miejską 2030 i stanowi jeden z projektów strategicznych ujętych w KPM 2030. Dokument pokazuje dobre praktyki wypracowane już przez polskie miasta w ostatnich latach, aby mierzyć się z wyzwaniami w 17 celach, w tym ubóstwem mieszkańców, nierównościami społecznymi, barierami w rozwoju gospodarczym czy zmianami klimatu. Jednocześnie jak w soczewce dokument skupia się na 2022 roku i ukazuje bogactwo projektów zaplanowanych w miastach na ten rok. Chociaż Światowe Forum Miejskie trwa kilka dni, poprzez te działania jest obecne w ponad 100 polskich miastach przez cały okres realizacji „Planu Działań dla Miast”.


Konin bierze udział w Programie „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” z projektem „Konin – Zielone Miasto Energii – nowy kierunek rozwoju”, co przyczyni się do pozostawienia trwałego wkładu w wypracowanie wspólnej wizji zrównoważonego rozwoju polskich miast dzięki wymianie doświadczeń. Włączając się w światowy trend zrównoważonej przemiany przestrzeni miejskich oraz realizując projekt w ramach „Planu Działań dla Miast”, Konin uczestniczy w dyskusji na temat rozwoju terenów zurbanizowanych oraz tworzeniu platformy dla systematycznego udoskonalania i wdrażania dobrych wzorców w lokalnych politykach miejskich. PDM ma na celu upowszechnienie dobrych praktyk zaczerpniętych ze zrealizowanych przedsięwzięć wypełniających Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ oraz promocję osiągnięć poszczególnych miast w ich wypełnianiu, istotnych z perspektywy miast i szukania odpowiedzi na lokalnie występujące problemy, niezależnie od skali projektów lub działań.


Działania Konina realizowane w ramach „Planu Działań dla Miast” w projekcie „Konin – Zielone Miasto Energii – nowy kierunek rozwoju” odwołują się do 7., 8. i 13. Celu Zrównoważonego Rozwoju, tj. Czysta i dostępna energia, Wzrost gospodarczy i dobra praca oraz działania w dziedzinie klimatu. Realizacja tego projektu wpisuje się w rozstrzygnięcia strategiczne w dokumentach strategicznych Konina wymienionych w raporcie. Zapraszamy do lektury raportu i zapoznania się z wyzwaniami i osiągnięciami Konina.


Rozdział 1. Przyczyny podjęcia przez Konin działań w Celu 7. Czysta i dostępna energia, Celu 8. Wzrost gospodarczy i dobra praca oraz Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu

 

1.1. Krótka charakterystyka miasta


Konin to miasto na prawach powiatu, leżące we wschodniej części województwa wielkopolskiego, trzecie (po Poznaniu i Kaliszu) pod względem liczby ludności w regionie. Na koniec 2020 roku w Koninie mieszkało 72 539 osób.


Rycina 1. Panorama Starówki z Mostem Toruńskim (źródło: http://www.konin.pl/index.php/miasto-konin.html)


Położenie Konina należy uznać za korzystne pod względem komunikacyjnym. Przy południowej granicy miasta przebiega autostrada A2 wschód – zachód łącząca Warszawę z Poznaniem i będąca częścią międzynarodowej trasy Berlin – Moskwa. Przez miasto przebiega droga krajowa nr 25 biegnąca z północy na południe (Bydgoszcz – Kalisz), oraz droga krajowa nr 92 łącząca Rzepin z Warszawą. Miasto przecina także linia kolejowa (E 30) o znaczeniu międzynarodowym relacji Berlin – Moskwa, która łączy Konin z Poznaniem i Warszawą.


Rycina 2. Konin z lotu ptaka (źródło: gospodarka.konin.pl)


Struktura funkcjonalna miasta ukształtowana jest głównie przez duże podmioty gospodarcze, stąd miasto cechuje się niskim udziałem pracujących w mikroprzedsiębiorstwach – 25,2%. Jest to zjawisko typowe dla miast monofunkcjonalnych, głównie przemysłowych, których baza ekonomiczna opiera się na jednym lub kilku dużych podmiotach gospodarczych. Na terenie Konina znajdują się elektrownie wchodzące w skład Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin. Do niedawna funkcjonowały również Huta Aluminium „Konin” i Zakład Produkcji Odzieżowej „Konwart”. Przekształcenie huty oraz upadłość zakładu odzieżowego, przyczyniły się do znacznego wzrostu stopy bezrobocia. Z uwagi na funkcjonowanie w granicach miasta m.in. elektrowni o dużej mocy (cały Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin wytwarza około 8,5% krajowej produkcji energii elektrycznej) Konin, na tle innych miast średniej wielkości, cechuje się wysokimi dochodami budżetu gminy. Wynoszą one blisko 5490,92 zł na mieszkańca.

 

Rycina 3. Konin dzisiaj (źródło: gospodarka.konin.pl)


Konin charakteryzuje się stosunkowo niską gęstością zaludnienia. Wynika to m.in. ze specyficznej struktury przestrzennej miasta ukształtowanej w okresie powojennym. Na jakość przestrzeni wpływa również wysoki udział terenów przemysłowych w ogólnej powierzchni terenów zabudowanych i zurbanizowanych (19,1%). Zabudowa przedwojenna Konina stanowi jedynie 5,2% substancji mieszkaniowej, mieszkania w budynkach powstałych po wojnie do 1989 roku stanowią aż 3/4 ogółu. Są to głównie mieszkania w budynkach wielorodzinnych w zabudowie blokowej. Relatywnie niski udział terenów zabudowanych i zurbanizowanych (26,8%), a co za tym idzie, niska gęstość zaludnienia (923 osób/km2) jest konsekwencją systematycznego rozszerzania miasta o tereny wiejskie stanowiące w większości obszar Nowego Konina.


Sytuacja w sektorze węglowym rzutuje niekorzystnie na sytuację Konina. Miasto cechuje silna utrata funkcji i niekorzystna sytuacja społeczno-gospodarcza, co obrazuje raport Przemysława Śleszyńskiego przygotowany na potrzeby Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju w 2016 roku, gdzie Konin plasuje się na 25. miejscu wśród 122 miast pod względem utraty funkcji.


Rycina 4., 5. Konin dzisiaj (źródło: gospodarka.konin.pl)


Konin ma wiele walorów naturalnych – zieloną pradolinę w centrum, rzekę, jeziora oraz wody termalne. Tożsamość miejsca zbudowana jest obecnie na skojarzeniach związanych z generowaniem energii. Dzięki zasobom naturalnym, dotychczas przeprowadzonym działaniom oraz Nowej Ścieżce Rozwoju 2020-2030, miasto Konin ma szansę stać się dobrze prosperującym centrum energii odnawialnej i dobrym miejscem do życia i rozwoju dla swoich mieszkańców.


1.2.Główne wyzwania i ich ujęcie w strategii rozwoju miasta


Stojąc w obliczu ogromnego wyzwania, jakim jest transformacja energetyczno-gospodarcza całego regionu Wielkopolski wschodniej, miasto Konin, jako lider regionu, wspólnie z mieszkańcami stworzyło ambitny program, którego głównym celem jest wprowadzenie miasta na nową ścieżkę rozwoju, jaką jest Zielone Miasto Energii.


Konin to miejsce, w którym pulsuje zarówno energia nowoczesnych, przyjaznych dla człowieka i środowiska technologii, jak i energia relacji międzyludzkich, kreatywności i przedsiębiorczości. To zdrowe miasto pełne zieleni, terenów rekreacyjnych i ekologicznych rozwiązań. Miasto, w którym energia ludzi łączy się z energią natury.

Misja Miasta Wyzwalamy energię ludzi i natury do wspólnego tworzenia nowoczesnego i zdrowego miasta


Wybrane cele zrównoważonego rozwoju: działania w dziedzinie klimatu, czysta i dobra energia oraz wzrost gospodarczy i dobra praca są zgodne i wpisują się w Strategię Rozwoju Miasta – Konin. Zielone Miasto Energii. Zestaw działań w ramach strategii przedstawiono w dokumencie Nowa Ścieżka Rozwoju 2020-2030 (NŚR), która opiera się na trzech strategicznych filarach: energia ludzi, zielona energia, zieleń w mieście.

Rycina 6. Konin. Zielone Miasto Energii (źródło: www.konin.pl)


Projekt zgłoszony w ramach programu „Plan Działań dla Miast” jest obecnie wdrażany w różnych projektach realizowanych przez miasto takich, jak: „Generator miejskiej energii źródłem sukcesu Konina” (https://www.konin.pl/index.php/wydarzenia-1868.html), „Zielone korytarz miejskie – klimatyczne przebudzenie w Koninie” (Wydarzenia - Konin. Tu płynie energia; www.konin.pl), „Młodzi ambasadorzy klimatu” (Młodzi Ambasadorzy Klimatu wystartowali - Konin. Tu płynie energia; www.konin.pl)

 

Rozdział 2. Charakterystyka Celu 7. Czysta i dostępna energia, Celu 8. Wzrost gospodarczy i dobra praca oraz Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu


Nasilające się problemy demograficzne oraz starzenie się populacji, wzrost patologii społecznych oraz negatywnych zjawisk społecznych, w tym przestępczości. Kolejne problemy to wzrost obciążenia demograficznego ludności, utrata tożsamości lokalnej i zanik inicjatywy obywatelskiej jak np. brak zainteresowania sprawami Starówki jako obszaru o unikatowej dla miasta wartości. Ważnymi informacjami mającymi wpływ na demograficzny, ekonomiczny, kulturalny, edukacyjny czynnik są również odpływ ludzi młodych i dobrze wykształconych (w tym fachowych kadr technicznych) z miasta, zmniejszenie potrzeb kulturalnych mieszkańców lub poszukiwanie usług kultury i rozrywki poza miastem. Coraz mniej nowych kadr na rynku pracy, mniejsza liczba dzieci i młodzieży szkolnej (konieczność redukcji sieci szkół, ograniczanie profili kształcenia) oraz utrudniony dostęp do budynków urzędu miejskiego. Słaba dynamika rozwoju gospodarczego miasta wobec jego wcześniejszego potencjału, trudności z przyciągnięciem inwestorów, niskie dochody lokalnych przedsiębiorców, mniejsza dynamika wpływów do budżetu miasta, mniejsze możliwości finansowania rozwoju, gorsze perspektywy rozwoju usług publicznych, podnoszenia jakości życia w mieście. Marginalizacja starówki, większe koszty i mniejsza efektywność funkcjonowania miasta.


Istotnym wyzwaniem jest kojarzenie Konina przez pryzmat zagłębia górniczo-energetycznego, a więc niezdrowego do życia, w którym występują większe potrzeby transportowe, mniejsza efektywność świadczenia usług publicznych, niechęć do spędzania czasu wolnego w mieście oraz trudności z przyciągnięciem inwestorów.


Transformacja energetyczna i gospodarcza, rozwój energetyki odnawialnej, w tym wykorzystania wodoru oraz wód geotermalnych do produkcji energii, to chronologicznie pierwszy cel Nowej Ścieżki Rozwoju Miasta. Realizacja tego kierunku działań została już zainicjowana:

  • utworzono klaster energetyczny – Zielona Energia Konin;
  • opracowano markę Wielkopolska Dolina Energii;
  • prowadzono intensywne działania w ramach Wielkopolskiej Platformy Wodorowej skoncentrowane na skutecznym pozyskiwaniu środków unijnych z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji;
  • pozyskano dofinansowanie i budujemy ciepłownię geotermalną, która zostanie uruchomiona do końca 2022 roku;
  • wymieniono flotę autobusów na niskoemisyjne pojazdy elektryczne i hybrydowe, a w przyszłości wodorowe;
  • pozyskano dofinansowanie i przystąpiliśmy do modernizacji energetycznej budynków komunalnych.


W tym samym czasie, spójnie z tą ideą, drugi cel rozwoju stanowić będzie zdrowa równowaga, czyli nadanie miastu nowego, proekologicznego charakteru, wspierającego zdrowie mieszkańców. Wykorzystując pradolinę Warty i zielone unikalne zasoby miasta, tworzone są tzw. zielone korytarze. To zielony krwioobieg biegnący przez tereny łączące jeziora miejskie, parki, place, skwery, miejsca integracji i sportu z naturalną wyspą Pociejewo znajdującą się w centrum miasta, w dolinie Warty. Dodatkowo przygotowano dokumenty dotyczące m.in. zrównoważonego zagospodarowania w zakresie przestrzeni miejskiej.


Jednocześnie dopełnieniem powyższych działań jest cel trzeci – Generator Kreatywności, czyli uruchamianie energii ludzi, wyzwalanie przedsiębiorczości i aktywności mieszkańców Konina poprzez realizację planu rozwoju kultury, planu Smart City oraz Inkubatora Aktywności Kulturalnej. Proces zmian zaczął się również w dziedzinie oświaty. W ramach projektu Szkoła Naszych Marzeń wspólnie ze środowiskiem nauczycieli, rodziców i uczniów opracowana została wizja zmiany edukacji na edukację przyszłości stymulującą kreatywność i przedsiębiorczość młodych ludzi. Dzięki temu powstaje program rozwoju edukacji, w ramach którego zostanie przeprowadzona transformacja cyfrowa wszystkich placówek oświatowych łącząca je w jeden spójny system ułatwiający rozwój kompetencji cyfrowych, komunikację i współpracę.


Transformacja Energetyczna, Zdrowa Równowaga i Generator Kreatywności to trzy cele wzajemnie uzupełniających i napędzających się działań, które przeobrażą Konin w dobrze prosperujący zdrowy i przedsiębiorczy ośrodek miejski, pełny energii, nowoczesnych, przyjaznych dla człowieka i środowiska technologii, relacji międzyludzkich i kreatywności. Miasto, w którym energia ludzi łączy się z energią natury.


Rozdział 3. Modelowa lokalność na przykładzie działań Konina w Celu 7. Czysta i dostępna energia, Celu 8. Wzrost gospodarczy i dobra praca oraz Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu


3.1. Działania Konina w drodze do realizacji Celu 7. Czysta i dostępna energia, Celu 8. Wzrost gospodarczy i dobra praca oraz Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu


Głównym problemem rozwojowym Konina jest niska atrakcyjność miasta jako miejsca zamieszkania, pracy, spędzania czasu wolnego. Problem ten dotyka nie tylko aktualnych mieszkańców i podmioty gospodarcze już funkcjonujące w mieście, ale zniechęcać może także potencjalnych mieszkańców, gości oraz inwestorów. Jest tak mimo istotnych potencjałów (kluczowych czynników rozwoju), jakimi odznacza się miasto. Są nimi:

  • specjalizacja energetyczna,
  • lokalizacja w centrum Polski – skomunikowanie, atrakcyjność inwestycyjna,
  • ciekawa fizjonomia miasta,
  • występowanie wód geotermalnych o najlepszych parametrach w Polsce.


Sfera społeczna mimo nagromadzenia problemów cechują też potencjały, które również mogą przyczynić się do rozwoju miasta jako całości, a mianowicie:

  • modelowa współpraca władz samorządowych i NGO,
  • działania podejmowane na rzecz zwiększenia efektywności energetycznej zasobów mieszkaniowych i rozwoju budownictwa dostępnego.


Mimo że w mieście podejmuje się wiele inicjatyw związanych z rozwojem kultury i edukacji znaczna część mieszkańców nie wykazuje związku z miastem i nie angażuje się w życie lokalne. Dlatego wizję sformułowano w postaci idei: Konin. Zielone Miasto Energii.


Zaplanowana Nowa Ścieżka Rozwoju realizuje wizję i misję określoną w strategii rozwoju miasta, która została wypracowana z aktywnym udziałem mieszkańców począwszy od 2020 roku. Wskazane w niej priorytety są przemyślanymi i kluczowymi działaniami przyczyniającymi się do rozwoju Konina.


Rycina 7. Konin. Zielone Miasto Energii (źródło: Wydział Strategii i Marketingu UM w Koninie, Plan Rozwoju Lokalnego, s. 98)


NŚR to 114 przedsięwzięć zgrupowanych w 17 działaniach, przyporządkowanych do sześciu celów, w tym: do trzech celów Planu Rozwoju Lokalnego, odpowiadających celom wyróżnionym w diagnozie wymiarom:

  • Generator Kreatywności – wymiar społeczny (Energia ludzi),
  • Transformacja Energetyczna – wymiar gospodarczy (Zielona energia),
  • Zdrowa Równowaga – wymiar środowiskowy i przestrzenny (Zieleń w mieście);


oraz trzem celom w wymiarze instytucjonalnym (cele Planu Rozwoju Instytucjonalnego):

  • Samorząd gotowy do realizacji NŚR,
  • Samorząd sprawny i przystępny,
  • Samorząd otwarty na współrządzenie.


Cele te nie pozostają wobec siebie w oderwaniu, lecz wzajemnie się uzupełniają, aby przyczynić się do osiągnięcia założonej wizji miasta. Tak więc poszczególne wymiary nie są rozłączne – wskazane dla nich cele po prostu kładą na dany wymiar akcent, jednak poszczególne działania będą realizowane w różnych sferach.


3.2. Modelowa lokalność – dobra praktyka miasta


Miasto Konin brało udział również w dodatkowych projektach: „Modelowa Rewitalizacja Miast” i „Rozwoju lokalnym” (EOG 2014-2021).


Obecnie natomiast realizuje następujące projekty:

  • „Zielone korytarze miejskie – klimatyczne przebudzenie w Koninie”, którego głównym celem jest zwiększenie odporności miasta na negatywne zjawiska wynikające ze zmian klimatu oraz adaptacja do tych zmian, podniesienie świadomości społecznej na temat zmian klimatu, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez realizację inwestycji w zakresie zielono-niebieskiej infrastruktury (https://www.konin.pl/index.php/zielone-korytarze-miejskie-klimatyczne-przebudzenie-w-koninie-1849.ht);
  • „Generator miejskiej energii źródłem sukcesu Konina”, którego głównym celem jest wprowadzenie Konina na Nową Ścieżkę Rozwoju, jaką jest Zielone Miasto Energii zgodnie ze Strategią Rozwoju Konina Plan 2020-2030; efektem projektu będzie dobrze prosperujące i przedsiębiorcze miasto dzięki transformacji energetycznej, zdrowej równowadze i kreatywności (https://www.konin.pl/index.php/generator-miejskiej-energii-zrodlem-sukcesu-konina.html);
  • „Miasto Konin – opracowanie dokumentacji w ramach wsparcia rozwoju miast POPT 2014-2020”, którego głównym celem jest przygotowanie dokumentacji, która może posłużyć do aplikowania o fundusze w ramach nowej perspektywy unijnej i która została przewidziana w działaniach podstawowych w Kompletnej Propozycji Projektu w ramach Programu „Rozwój Lokalny”, a która ostatecznie nie będzie finansowana ze środków Mechanizmów Finansowych EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego (https://www.konin.pl/index.php/miasto-konin-opracowanie-dokumentacji-w-ramach-wsparcia-rozwoju-miast-popt-2014-2020.html)
  • „Budowa i promocja marki: Wielkopolska Dolina Energii”, którego głównym celem jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej oraz rozwoju społeczno-gospodarczego subregionu konińskiego poprzez rozwój kompleksowego systemu zarządzania promocją gospodarczą i inwestycyjną regionu oraz stworzenie warunków dla internacjonalizacji działalności gospodarczej i rozwoju sieci współpracy z podmiotami zagranicznymi; projekt dotyczy firm i samorządów oraz mieszkańców subregionu Wschodniej Wielkopolski, tj. powiatów: konińskiego, kolskiego, tureckiego, słupeckiego i miasta Konina (https://www.konin.pl/index.php/budowa-i-promocja-marki-wielkopolska-dolina-energii.html);
  • budowa ciepłowni geotermalnej w Koninie, którego głównym celem jest produkcja energii cieplnej na bazie lokalnego źródła geotermalnego (odnawialnego); projekt wpisuje się więc w politykę UE z zakresu ochrony środowiska, strategię bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz poprawę warunków rozwoju regionalnego (https://www.konin.pl/index.php/budowa-cieplowni-geotermalnej-w-koninie.html);
  • budowa farmy fotowoltaicznej na terenie Oczyszczalni Ścieków Lewy Brzeg, którego głównym celem jest produkcja energii elektrycznej wytwarzanej ze źródła odnawialnego, jakim jest energia promieniowania słonecznego; realizacje celu umożliwi budowa farmy fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie Oczyszczalni Ścieków Lewy Brzeg (https://pwik-konin.com.pl/budowa-farmy-fotowoltaicznej);
  • „Ekologiczny Konin – rozwój i promocja niskoemisyjnego transportu miejskiego”, którego głównym celem jest zwiększenie wykorzystania transportu publicznego i rowerowego w Koninie, służące ograniczeniu emisji komunikacyjnej; konieczność realizacji projektu uwarunkowana jest wieloma przyczynami, przede wszystkim jednak wynika z potrzeby poprawy jakości i wydajności przyjaznego dla środowiska transportu miejskiego oraz integracji różnych form transportu; tym samym realizacja projektu ma na celu stworzenie w Koninie sprawnego i bezpiecznego systemu publicznego transportu zbiorowego, o wysokiej jakości świadczonych usług, spełniającego standardy UE w zakresie ochrony środowiska; projekt jest realizowany przez MZK Sp. z o.o. w Koninie, ZDM w Koninie i miasto Konin (https://www.konin.pl/index.php/ekologiczny-konin-rozwoj-i-promocja-niskoemisyjnego-transportu-miejskiego-1620.html).


3.3. Opis projektu w ramach ,,Planu Działań dla Miast. Modelowa lokalność’’


3.3.1. Krótka charakterystyka projektu


Głównym celem projektu „Konin – Zielone Miasto Energii – nowy kierunek rozwoju” jest zaangażowanie lokalnej społeczności, organizacji pozarządowych i przedsiębiorców w proces transformacji energetycznej. Celem szczegółowym projektu jest zachęcenie lokalnej społeczności, NGO i przedsiębiorców w realizowane procesu rozwoju miasta, w tym na przestrzeń miejską oraz zarządzanie miastem. Realizowane działania to szeroko rozumiana kampania edukacyjna polegająca na organizacji szkoleń, warsztatów, festynów i konferencji. Efektem projektu będzie zwiększenie wiedzy oraz wymiana doświadczeń.


Planowany termin realizacji projektu: IV kwartał 2022 roku.


3.3.2. Realizacja i wdrażanie


Planowana kampania edukacyjna i w ramach niej działania będą opierać się na sprawdzonych technikach i narzędziach partycypacji społecznej, poprzez zaproszenie wszystkich grup do prac warsztatowych (burza mózgów), praca w grupie, szkolenia (stacjonarne i online) i wspólne edukacyjne festyny. Dobór narzędzi partycypacyjnych wynika z wieloletniego doświadczenia i ostatnich prac związanych z opracowywaniem strategii i Planu Rozwoju Lokalnego.


3.3.3. Produkty/rezultaty z odniesieniem do wskaźników zrównoważonego rozwoju


Zakładane produkty: podstrona internetowa zawierająca bazę dobrych praktyk i projektów z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz artykuły w prasie. Projekt „Konin – Zielone Miasto Energii – nowy kierunek rozwoju” przyczyni się do rozwiązania problemu: utrata tożsamości lokalnej i zanik inicjatywy obywatelskiej, brak zainteresowania sprawami Starówki jako obszaru o unikatowej dla miasta wartości.


Kampania edukacyjna oraz wymiana dobrych praktyk odbywa się przy realizacji projektów. Np. w projekcie „Generator miejskiej energii źródłem sukcesu Konina” planowane są następujące działania: konferencje, seminaria, filmy promocyjne, strona internetowa, artykuły w prasie, sitilauty na przystankach, konkursy dla uczniów itp. W projekcie „Zielone korytarze miejskie – klimatyczne przebudzenie w Koninie” planowane są konferencje, artykuły w prasie, filmy promocyjne, publikacje, strona internetowa, konkursy, warsztaty itp.

Do góry