Nowy Targ

SIEĆ PARTNERSTWO PODMIOTÓW PUBLICZNYCH I NIEPUBLICZNYCH NA RZECZ DOBREJ JAKOŚCI WODY I POPRAWY WARUNKÓW SANITARNYCH (WOD-KAN)

Wstęp


Towarzyszący 11. Światowemu Forum Miejskiemu „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” (PDM) to program unikatowy w skali europejskiej. Łączy ponad sto polskich miast, które w różnorodny sposób odpowiadają na lokalne wyzwania zgodne z celami zrównoważonego rozwoju określonymi w Agendzie 2030. Jego celem jest włączenie polskich miast w światową dyskusję na temat trendów zrównoważonej urbanizacji oraz popularyzacja ich wdrażania w ramach zadań własnych miast.


Kryterium kwalifikacji do programu stanowiły dotychczasowe osiągnięcia miast w wybranym celu zrównoważonego rozwoju Agendy 2030. O unikatowym charakterze „Planu Działań dla Miast” przesądza przedstawienie w jednej inicjatywie bogactwa różnorodnych doświadczeń, którymi polskie miasta mogą dzielić się z innymi. Program PDM prowadzony był równolegle do prac nad nową Krajową Polityką Miejską 2030 i stanowi jeden z projektów strategicznych ujętych w KPM 2030. Dokument pokazuje dobre praktyki wypracowane już przez polskie miasta w ostatnich latach, aby mierzyć się z wyzwaniami w 17 celach, w tym ubóstwem mieszkańców, nierównościami społecznymi, barierami w rozwoju gospodarczym czy zmianami klimatu. Jednocześnie jak w soczewce dokument skupia się na 2022 roku i ukazuje bogactwo projektów zaplanowanych w miastach na ten rok. Chociaż Światowe Forum Miejskie trwa kilka dni, poprzez te działania jest obecne w ponad 100 polskich miastach przez cały okres realizacji „Planu Działań dla Miast”.


Nowy Targ bierze udział w Programie „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” z projektem „Sieć partnerstwo podmiotów publicznych i niepublicznych na rzecz dobrej jakości wody i poprawy warunków sanitarnych (WOD-KAN)”, co przyczyni się do pozostawienia trwałego wkładu w wypracowanie wspólnej wizji zrównoważonego rozwoju polskich miast dzięki wymianie doświadczeń. Włączając się w światowy trend zrównoważonej przemiany przestrzeni miejskich oraz realizując projekt w ramach „Planu Działań dla Miast”, Nowy Targ uczestniczy w dyskusji na temat rozwoju terenów zurbanizowanych oraz tworzeniu platformy dla systematycznego udoskonalania i wdrażania dobrych wzorców w lokalnych politykach miejskich. PDM ma na celu upowszechnienie dobrych praktyk zaczerpniętych ze zrealizowanych przedsięwzięć wypełniających Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ oraz promocję osiągnięć poszczególnych miast w ich wypełnianiu, istotnych z perspektywy miast i szukania odpowiedzi na lokalnie występujące problemy, niezależnie od skali projektów lub działań.


Działania Nowego Targu realizowane w ramach „Planu Działań dla Miast” w projekcie „Sieć partnerstwo podmiotów publicznych i niepublicznych na rzecz dobrej jakości wody i poprawy warunków sanitarnych (WOD-KAN)” odwołują się do 6., 7. i 9. Celu Zrównoważonego Rozwoju, tj. Czysta woda i warunki sanitarne, Czysta i dostępna energia oraz Innowacyjność, przemysł, infrastruktura. Realizacja tego projektu wpisuje się w rozstrzygnięcia strategiczne w dokumentach strategicznych Nowego Targu wymienionych w raporcie. Zapraszamy do lektury raportu i zapoznania się z wyzwaniami i osiągnięciami Nowego Targu.

 

Rozdział 1. Przyczyny podjęcia przez miasto Nowy Targ działań w kierunku zrównoważenia gospodarki osadowej i energetycznej oczyszczalni ścieków


1.1. Krótka charakterystyka miasta


Nowy Targ jest miastem w województwie małopolskim, położonym w południowej części Polski. Miasto liczy 33 257 mieszkańców (BDL GUS, 2020). Średni wiek mieszkańców wynosi około 40 lat i jest porównywalny do średniego wieku mieszkańców województwa małopolskiego oraz porównywalny do średniego wieku mieszkańców całej Polski.


Nowy Targ jest uznawany za Stolicę Podhala. Tu skupiają się wszystkie drogi z Podhala, Spiszu i Orawy. Centralne położenie jest zaletą miasta. Jest ono znakomitą bazą wypadową w Tatry, Pieniny, nad Jezioro Czorsztyńskie, na Babią Górę czy pełne szlaków turystycznych Gorce. Nowy Targ dysponuje dużym potencjałem gospodarczym i intelektualnym. Struktura tego potencjału wskazuje, że oprócz zakładów i instytucji usługowych pracujących na wewnętrzne potrzeby miasta szczególnie duży potencjał posiadają liczne zakłady, firmy i instytucje usługowe pracujące dla potrzeb otoczenia regionalnego, często obejmujące skalę ponadregionalną. Miasto stanowi centrum administracyjne, gospodarcze, edukacyjne i kulturalne Podhala, Spisza i Orawy. Znajdują się tutaj siedziby wielu instytucji o znaczeniu regionalnym m.in. Podhalański Szpital Specjalistyczny, sąd rejonowy, starostwo powiatowe, urząd skarbowy, Powiatowy Urząd Pracy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Oddział Regionalny Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Oddział Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego, banki, Euroregion „Tatry”, liczne organizacje pozarządowe, lokalne mass media. W mieście funkcjonuje także jedyna na Podhalu szkoła wyższa – Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa.


Od ponad 20 lat największym produktem kulturalnym w mieście i regionie jest Jarmark Podhalański. To kilkudniowa impreza masowa odbywająca się w plenerze na nowotarskim rynku i okolicach, w której udział biorą rzemieślnicy i artyści z regionu, Polski, a nawet formatu światowego. Inną ciekawą i przyciągającą ponadregionalną uwagę imprezą jest Nowotarski Piknik Lotniczy.

W przeszłości miasto wielokrotnie pozyskiwało fundusze na różnego typu projekty infrastrukturalne. W szczególności, ze środków Unii Europejskiej zrealizowano rewitalizację centrum (Rynek Główny, ratusz, Park Miejski), wykonano nową targowicę, Muzeum Drukarstwa (z unikatowym eksponatem maszyny drukarskiej z połowy XIX wieku z wiedeńskiej fabryki Helbig&Müller), częściowo zmodernizowano oczyszczalnię ścieków wraz z rozbudową sieci kanalizacyjnej, wyremontowano Dworzec PKP i Miejskie Centrum Kultury.


Rycina 1. Wnętrze Miejskiego Centrum Kultury (źródło: MZWK w Nowym Targu)


Wśród kluczowych wyzwań na kolejne lata należy wymienić utrzymanie tempa i kierunku rozwoju oraz kontynuację działań na rzecz poprawy jakości powietrza – to m.in. rozbudowa miejskiej sieci ciepłowniczej i starania o doprowadzenie do miasta ciepła geotermalnego. Problem smogu jest jednym z najpoważniejszych wyzwań, z jakimi gmina musi się zmierzyć. Dodatkowo, w najbliższych latach prognozuje się intensyfikację suburbanizacji, która, jak się przewiduje, może dotknąć również gminę Nowy Targ. Ten czynnik stanowi istotne wyzwanie rozwojowe dla miasta i wymaga również współpracy z sąsiednimi gminami, które będą beneficjentami części zjawisk migracyjnych.


Odrębną kwestią jest, nieporuszany dotychczas wystarczająco, temat samowystarczalności energetycznej. Podejmowane były inicjatywy bazujące na standardowych rozwiązaniach fotowoltaiki. Jednak w tym kontekście należy uzmysłowić sobie, że duży potencjał w rozwiązaniach innych, aczkolwiek sprawdzonych. Przykładowo, ścieki i osady ściekowe mogą być traktowane jako rezerwuar energetyczny, co było już niejednokrotnie wykazywane w różnych działaniach, również w Polsce. Nowy Targ pragnie dołączyć do tego grona, gdzie osady ściekowe nie są traktowane jak odpady, ale jako potencjalne źródło energii i surowców.


1.2. Główne wyzwania i ich ujęcie w strategii rozwoju miasta


Główne potrzeby i wyzwania stojące przed gmina miejską Nowy Targ zostały syntetycznie ujęte w Strategii Rozwoju Miasta Nowy Targ na lata 2019-2023 z perspektywą do 2030 roku, jako cele, które stawia sobie samorząd. Cele strategiczne to:


Cel strategiczny 1. Poprawa jakości środowiska naturalnego oraz infrastruktury miejskiej, w ramach którego wyznaczono następujące cele szczegółowe –

  • 1.1. Ochrona środowiska naturalnego,
  • 1.2. Promocja postaw prozdrowotnych,
  • 1.3. Poprawa jakości i przepustowości sieci komunikacyjnej,
  • 1.4. Modernizacja istniejącej infrastruktury miejskiej;

Cel strategiczny 2. Zwiększenie atrakcyjności osiedleńczej i turystycznej w ramach którego wyznaczono następujące cele szczegółowe –

  • 2.1 Rozwijanie funkcji gospodarczych Nowego Targu,
  • 2.2 Rozwijanie funkcji turystycznych Nowego Targu,
  • 2.3 Rozwijanie bazy i funkcji kulturalnych miasta,
  • 2.4 Wzmocnienie funkcji sportowo-rekreacyjnych,
  • 2.5 Poprawa jakości tkanki miejskiej,
  • 2.6 Rozwijanie funkcji centrotwórczych;

Cel strategiczny 3. Poprawa jakości życia w mieście, w ramach którego wyznaczono następujące cele szczegółowe –

  • 3.1 Zwiększenie szans rozwojowych i poprawa warunków startu ludzi młodych w życie społeczne i zawodowe,
  • 3.2 Stworzenie zintegrowanej polityki senioralnej w mieście,
  • 3.3 Rozwijanie funkcji edukacyjnych,
  • 3.4 Wspieranie inicjatyw z zakresu tworzenia żłobków oraz przedszkoli,
  • 3.5 Wspieranie rozwoju rynku mieszkań na wynajem, w tym budownictwa społecznego,
  • 3.6 Rozwój e-usług oraz aktywizacja mieszkańców.

Omawiane zadanie wpisuje się w pierwszy cel strategiczny – Poprawa jakości środowiska naturalnego oraz infrastruktury miejskiej. Dążenie do zagwarantowania wysokiego poziomu ochrony środowiska staje się coraz istotniejsze w rejonie Polski, gdzie spotykają się unikatowe walory przyrodnicze i intensywne korzystanie ze środowiska związane z dużym zagęszczeniem ludności i narastającym z roku na rok ruchem turystycznym.


Rozdział 2. Wybrane cele zrównoważonego rozwoju – charakterystyka celu z perspektywy Nowego Targu


Działanie Partnerstwo publiczno-prywatne w sektorze wodno-kanalizacyjnych, w ramach programu „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” może być przypisane dwóm celom zrównoważonego rozwoju:

  • Cel 7. Czysta i dostępna energia,
  • Cel 9. Innowacyjność, przemysł, infrastruktura.

Trzeba wskazać, że inwestycje w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną są niezwykle kapitałochłonne i najczęściej wymagają zewnętrznego wsparcia finansowego. Ogromny skok cywilizacyjny, jaki był udziałem tego sektora w pierwszych dwóch dekadach XXI wieku, był możliwy jedynie w efekcie zagwarantowania dofinansowania z Unii Europejskiej, głównie w ramach programów strukturalnych FS i POIŚ. Obecnie nie ma już możliwości pozyskania takich środków, a część zadań nadal nie została zrealizowana. W takiej właśnie sytuacji znajduje się Nowy Targ, gdzie dużo zadań pierwszej potrzeby zostało już zrealizowanych, ale działania rozwojowe czy innowacyjne dotyczące wodociągów i kanalizacji są nadal dopiero planowane. Zaplanowane zadanie dotyczy rozbudowy ciągu przeróbki osadów ściekowych na nowotarskiej oczyszczalni ścieków. Szacuje się, że zadanie to może kosztować około 30 mln zł i obecnie, ani Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Nowym Targu sp. z o.o., ani samorząd nowotarski nie mają wystarczającego potencjału na jego realizację. Jedną z możliwości jest właśnie pozyskanie finansowania w ramach PPP.


Rycina 2. Oczyszczalnia ścieków z lotu ptaka (źródło: MZWK w Nowym Targu)


Przedstawiane zadanie wpisuje się w trzy różne cele zrównoważonego rozwoju:

  • Cel 6. Czysta woda i warunki sanitarne,
  • Cel 7. Czysta i dostępna energia,
  • Cel 9. Innowacyjność, przemysł, infrastruktura.

Planowane zadanie rozbudowy gospodarki osadowej oczyszczalni ścieków przyczyni się do:

  • rozbudowy infrastruktury oczyszczalni, podniesienia siły kapitałowej nowotarskich wodociągów,
  • stabilizacji i pogłębienia procesów oczyszczania ścieków, co może mieć wpływ na jakość wód powierzchniowych (rzeka Dunajec jako odbiornik ścieków oczyszczonych),
  • generowania energii elektrycznej i cieplnej z odnawialnego źródła energii, jakim są osady ściekowe,
  • optymalizacji gospodarki energetycznej przez nowatorski system sterowania zużyciem energii.

Rozdział 3. Droga Nowego Targu do doskonałości w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju


3.1. Działania miasta w drodze do realizacji wybranych Celów Zrównoważonego Rozwoju


Realizując wiele zadań z różnych dziedzin infrastrukturalnych i społecznych, Nowy Targ wpisuje się wachlarz celów zrównoważonego rozwoju:

  • Cel 3. Dobre zdrowie i jakość życia,
  • Cel 4. Dobra jakość edukacji,
  • Cel 6. Czysta woda i warunki sanitarne,
  • Cel 7. Czysta i dostępna energia,
  • Cel 9. Innowacyjność, przemysł, infrastruktura,
  • Cel 11. Zrównoważone miasta i społeczności,
  • Cel 13. Działania w dziedzinie klimatu.

Poniższe działania korespondują z celami strategicznymi ujętymi w strategii miasta, a większość działań już podejmowanych znajduje kontynuację w planach na przyszłość.


Działanie 1. Przeciwdziałanie emisji szkodliwych gazów i pyłów, które obejmuje:

  • wymiany starych kotłów domowych, kontrole obiektów przemysłowych i palenisk prywatnych,
  • rozbudowę miejskiej sieci ciepłowniczej (pozyskano znaczne dofinansowanie);
  • uczestnictwo w Klastrze Energii Zielona Generacja w Nowym Targu;

Działanie 2. Uruchomienie systemu komunikacji rowerowej na terenie miasta, które obejmuje:

  • budowę ścieżek rowerowych na terenie miasta wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
  • stworzenie miasteczka rowerowego;

Działanie 4. Poprawa czystości przestrzeni publicznych w mieście, które obejmuje:

  • likwidację dzikich wysypisk śmieci,
  • wykonie PSZOK dla miasta, na które pozyskano dofinansowanie;

Działanie 5. Ochrona zasobów wodnych i poprawa gospodarki wodno-ściekowej w mieście, które obejmuje:

  • realizację pierwszego etapu modernizacji oczyszczalni ścieków i rozbudowy sieci kanalizacyjnej (POIŚ), na który pozyskano dofinansowanie,
  • prowadzenie uszczelnienia sieci wodociągowej,
  • prowadzenie akcji edukacyjnych i konkursów plastycznych na temat roli wody i ścieków w przyrodzie;

Działanie 13. poprawa atrakcyjności i dostępności przestrzeni publicznych miasta, które obejmuje:

  • renowację rynku,
  • odnowienie przestrzeni parkowych,
  • sukcesywne remonty deptaków i ulic w centrum miasta,
  • remont i modernizację Miejskiego Centrum Kultury,
  • wygospodarowanie miejsca po starej targowicy (z perspektywą dalszych działań), w połączeniu z wykonaniem nowych terenów targowych.

Rycina 3. Budynek Miejskiego Centrum Kultury (źródło: MZWK w Nowym Targu)

 

3.2. Modelowa lokalność – dobra praktyka miasta


Obszary, które gmina może wskazać jako dobre praktyki i postawy, w dotychczasowej działalności miasta i samorządu:

  • determinacja w działaniach proekologicznych, w tym poprawy jakości powietrza przez realizację licznych projektów, podjęcie lokalnej uchwały antysmogowej, rozwój sieci ciepłowniczej, projekt magistrali geotermalnej, rozwój sieci gazowniczej;
  • intensywne kanalizowanie miasta – około 98% mieszkańców ma dostęp do kanalizacji;
  • rozwój bazy kulturalnej Miejskiego Centrum Kultury, dającej możliwości wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży i ich talentów, szeroka oferta kulturalna w stolicy regionu Podhala i Podtatrza.

Rycina 4. Wnętrze Miejskiego Centrum Kultury (źródło: MZWK w Nowym Targu)

  • rozwój bazy do rekreacji i spędzania czasu wolnego: ścieżki rowerowe, tereny rekreacyjne, Nowotarska Strefa Relaksu, Miasteczko Ruchu drogowego, pumptrack, boiska sportowe, place zabaw, siłownie zewnętrzne, basen, lodowisko, obecnie projektowany skatepark itp.;
  • rozwój sieci dróg i poprawa ich jakości, łącznie z chodnikami i całą infrastrukturą towarzyszącą (parkingi – park&ride, ul. Kościuszki), oświetleniem ulic i placów oraz monitoringiem; zaangażowanie w projekt „nowej zakopianki”.

Rycina 5. Miejski park&ride (źródło: MZWK w Nowym Targu)

  • intensywna rozbudowa infrastruktury komunalnej wodociągowo-kanalizacyjnej, również kanalizacji deszczowej;
  • Strefa Aktywności Gospodarczej przy ul. Przemysłowej i rozwojowy teren NZPS przy ul. Ludźmierskiej, z analogicznym planem rozwojowym;
  • Nowy jarmark przy ul. Targowej, rozwój małych hurtowych lub detalicznych punktów handlu, ważna rola jako ośrodka regionalnego handlu.

3.3. Opis projektu wybranego do realizacji w ramach ,,Planu Działań dla Miast. Modelowa lokalność’’


3.3.1. Krótka charakterystyka projektu


Zadanie ma być realizowane na oczyszczalni ścieków. Stan prawny oczyszczalni jest uregulowany, zarówno pod kątem infrastrukturalnym, jak i operacyjnym. Oczyszczalnia współpracuje z siecią kanalizacji sanitarnej miasta Nowy Targ oraz gmin Nowy Targ (częściowo), Poronin, Szaflary i Biały Dunajec, obsługując miasto i gminy. Na terenie gmin została utworzona aglomeracja zgodnie z zapisami Prawa Wodnego i wytycznymi KPOŚK o wielkości nieco mniejszej niż sama oczyszczalnia ścieków (dopuszczalny ładunek 116 200 RLM). Oprócz ścieków komunalnych dopływających kanalizacją do oczyszczalni dopływa również pewna ilość ścieków przemysłowych i ścieków dowożonych z rozproszonego przemysłu garbarskiego, a także pozostałych podmiotów gospodarczych znajdujących się w zasięgu sieci kanalizacyjnej i transportu kołowego. Obecnie oczyszczalnia pełni rolę regionalnego ośrodka oczyszczania ścieków, posiadając spory potencjał rozwojowy.


Ze względu na regionalny charakter oczyszczalni ścieków działania będą dotyczyły dużej ilości mieszkańców Podhala. Można oszacować, że około 60 000 mieszkańców jest w zasięgu projektu, a oprócz tego znaczna rzesza turystów przebywających rokrocznie na terenie gmin Poronin i Biały Dunajec. Łączna liczba osób korzystających z sieci kanalizacyjnej doprowadzającej ścieki do nowotarskiej oczyszczalni może okresowo dochodzić do 100 000. Projekt ma znaczenie regionalne, ponieważ rozbudowana gospodarka osadowa będzie oddziaływała również na okoliczne przedsiębiorstwa – poprzez możliwość odbioru osadów i zmniejszenie kosztów i uciążliwości transportu.


Rycina 6. Oczyszczalnia ścieków z lotu ptaka (źródło: MZWK w Nowym Targu)


3.3.2. Realizacja i wdrażanie


Teren inwestycji zajmuje głównie zachodnią część obszaru oczyszczalni. W tym rejonie znajdują się obiekty należące do linii technologicznej gospodarowania osadem ściekowym powstającym w procesie biologicznego oczyszczania ścieków, jak również obiekty linii biogazowej. Głównym celem inwestycji jest polepszenie bilansu energetycznego oczyszczalni ścieków w Nowym Targu. W szczególności, zaplanowano dostosowanie pompowni części pływających do przyjmowania osadów dowożonych, tłuszczy i innych substancji ciekłych, które również będą podlegały fermentacji i mogą znacząco przyczynić się do zwiększenia ilości produkowanego biogazu. Odpowiedni czas fermentacji osadów dodatkowo wpłynie na lepsze efekty stabilizacji oraz zwiększy produkcję biogazu. Zwiększenie produkcji biogazu umożliwi jego wykorzystanie do wytworzenia energii elektrycznej i energii cieplnej na potrzeby eksploatacji oczyszczalni ścieków, co może umożliwić samowystarczalność energetyczną obiektu.


Szczegółowy zakres zadań obejmuje:

  • wykonanie budynku wraz z montażem urządzenia do odseparowania frakcji włóknistej z osadu wstępnego kierowanego do maszynowni WKF,
  • rozbudowę pompowni części pływających do przyjmowania osadów dowożonych, tłuszczy i innych substancji ciekłych podlegających fermentacji,
  • wykonanie systemu kondycjonowania osadu dla ograniczenia wytrącania struwitu,
  • budowę drugiej wydzielonej komory fermentacji wraz z całym osprzętem i zintegrowanie jej pracy z układem istniejącej komory fermentacyjnej,
  • modernizację istniejącej komory fermentacyjnej, tj. wykonanie powłok chemoodpornych, poprawa mieszania, czyszczenie rurociągów obiegiem wewnętrznym osadu, gaszenie piany,
  • rozbudowę i montaż systemu biogazowego wraz z odsiarczaniem biogazu, usuwaniem siloksanów i nowym zbiornikiem biogazu,
  • montaż agregatu kogeneracyjnego wraz z systemem grzewczym,
  • wymianę kotła gazowego,
  • modernizację systemu odwadniania osadu przefermentowanego,
  • modernizację systemu zasilania, sterowania i budowa systemu zarządzania efektywnością energetyczną.

W roku 2021 opracowano biznesplan dla transakcji kapitałowej z udziałem zewnętrznego donatora, którego spółka chciałaby pozyskać.


Przewidziano sfinansowanie zadań inwestycyjnych w latach 2023-2024 o nominalnej wartości 42 500 000 zł, uwzględniającą rezerwę na wzrost cen robót budowlano montażowych (w obecnych realiach ta rezerwa może się okazać niewystarczająca). Z tego przypada 6 480 000 zł w obszarze odtworzeń zbiorczej kanalizacji sanitarnej; 30 500 000 zł w obszarze przebudowy oczyszczalni ścieków; 3 800 000 zł w obszarze odtworzeń sieci wodociągowych, a także 1 720 000 zł w obszarze modernizacji systemów ujmowania wody. W związku z ogólną sytuacją gospodarczą obecnie zakłada się, że cała transakcja i wykonawstwo inwestycji może ulec przesunięciu. Nie zakłada się rezygnacji z zadania, ponieważ poważny zastrzyk kapitałowy stanowi aktualnie jedną z niewielu możliwości intensyfikacji rozwoju nowotarskich wodociągów i firmy MZWiK.


Biznesplan zawiera obliczenia finansowe, w tym również prognozowane wysokości taryf, które nie powinny przekroczyć 3% dochodu dyspozycyjnego. Przyjęto zatem, że zadanie jest racjonalne i wykonalne.


Rycina 7. Budynki oczyszczalni ścieków (źródło: MZWK w Nowym Targu)


Pierwszoplanowym celem całej inwestycji jest podjęcie próby zerowego zbilansowania zewnętrznego zapotrzebowania na energię przez oczyszczalnię ścieków w Nowym Targu. Standardowo jest to zadanie niezwykle trudne do osiągnięcia. W przypadku nowotarskiej oczyszczalni cel ten może być osiągnięty poprzez zewnętrzne zasilanie oczyszczalni osadami i tłuszczami, co pozwoli na większą produkcję energii niż wynikałoby to tylko z ładunku ścieków dopływających. Dlatego też szczególnie ważnym będzie odpowiednie sterowanie procesem i dobór parametrów. Wykonany zostanie specjalny moduł do bilansowania energii wytwarzanej i pobieranej w poszczególnych procesach lub grupach procesów. System będzie kontrolował i pokazywał parametry pracy takie, jak:

  • zużycie energii elektrycznej,
  • produkcja energii elektrycznej w kogeneratorze,
  • pobór energii elektrycznej z sieci zewnętrznej,
  • produkcja biogazu z każdej wydzielonej komory fermentacyjnej,
  • ilość osadów podawanych do fermentacji,
  • zużycie biogazu w poszczególnych procesach,
  • pobór i zużycie gazu ziemnego w procesach,
  • czas pracy kotłów i kogeneratora,
  • przepływ ścieków oczyszczonych.


3.3.3. Rezultaty realizacji projektu/wpływ długoterminowy


Rezultatami zadania będą:

  • produkcja energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (osady ściekowe) i zmniejszenie konsumpcji energii z sieci,
  • produkcja energii cieplnej ze źródeł odnawialnych,
  • zmniejszenie uciążliwości transportowej osadów wywożonych poza teren Podhala,
  • lepsza stabilizacja osadów i zmniejszenie uciążliwości zapachowej węzła osadowego,
  • zwiększenie niezawodności pracy węzła osadowego, stabilizacji jakości ścieków oczyszczonych oraz zabezpieczenie jakości wody w Dunajcu.
Do góry