Pleszew

MODELOWA TRANSFORMACJA CENTRUM MIASTA W KOMPAKTOWYM PLESZEWIE

Wstęp


Towarzyszący 11. Światowemu Forum Miejskiemu „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” (PDM) to program unikatowy w skali europejskiej. Łączy ponad sto polskich miast, które w różnorodny sposób odpowiadają na lokalne wyzwania zgodne z celami zrównoważonego rozwoju określonymi w Agendzie 2030. Jego celem jest włączenie polskich miast w światową dyskusję na temat trendów zrównoważonej urbanizacji oraz popularyzacja ich wdrażania w ramach zadań własnych miast.


Kryterium kwalifikacji do programu stanowiły dotychczasowe osiągnięcia miast w wybranym celu zrównoważonego rozwoju Agendy 2030. O unikatowym charakterze „Planu Działań dla Miast” przesądza przedstawienie w jednej inicjatywie bogactwa różnorodnych doświadczeń, którymi polskie miasta mogą dzielić się z innymi. Program PDM prowadzony był równolegle do prac nad nową Krajową Polityką Miejską 2030 i stanowi jeden z projektów strategicznych ujętych w KPM 2030. Dokument pokazuje dobre praktyki wypracowane już przez polskie miasta w ostatnich latach, aby mierzyć się z wyzwaniami w 17 celach, w tym ubóstwem mieszkańców, nierównościami społecznymi, barierami w rozwoju gospodarczym czy zmianami klimatu. Jednocześnie jak w soczewce dokument skupia się na 2022 roku i ukazuje bogactwo projektów zaplanowanych w miastach na ten rok. Chociaż Światowe Forum Miejskie trwa kilka dni, poprzez te działania jest obecne w ponad 100 polskich miastach przez cały okres realizacji „Planu Działań dla Miast”.


Pleszew bierze udział w Programie „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” z projektem „Modelowa transformacja centrum miasta w Kompaktowym Pleszewie”, co przyczyni się do pozostawienia trwałego wkładu w wypracowanie wspólnej wizji zrównoważonego rozwoju polskich miast dzięki wymianie doświadczeń. Włączając się w światowy trend zrównoważonej przemiany przestrzeni miejskich oraz realizując projekt w ramach „Planu Działań dla Miast”, Pleszew uczestniczy w dyskusji na temat rozwoju terenów zurbanizowanych oraz tworzeniu platformy dla systematycznego udoskonalania i wdrażania dobrych wzorców w lokalnych politykach miejskich. PDM ma na celu upowszechnienie dobrych praktyk zaczerpniętych ze zrealizowanych przedsięwzięć wypełniających Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ oraz promocję osiągnięć poszczególnych miast w ich wypełnianiu, istotnych z perspektywy miast i szukania odpowiedzi na lokalnie występujące problemy, niezależnie od skali projektów lub działań.


Działania Pleszewa realizowane w ramach „Planu Działań dla Miast” w projekcie „Modelowa transformacja centrum miasta w Kompaktowym Pleszewie” odwołują się do 11. i 13. Celu Zrównoważonego Rozwoju, tj. Zrównoważone miasta i społeczności oraz Działania w dziedzinie klimatu. Realizacja tego projektu wpisuje się w rozstrzygnięcia strategiczne w dokumentach strategicznych Pleszewa wymienionych w raporcie. Zapraszamy do lektury raportu i zapoznania się z wyzwaniami i osiągnięciami Pleszewa.


Rozdział 1. Przyczyny podjęcia przez Pleszew działań w Celu 11. Zrównoważone miasta i społeczności oraz w Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu


1.1. Krótka charakterystyka miasta


Miasto Pleszew leży w południowej części województwa wielkopolskiego na Wysoczyźnie Kaliskiej. Pleszew jest siedzibą powiatu pleszewskiego oraz gminy miejsko-wiejskiej. Gmina miejsko-wiejska Pleszew zajmuje obszar 180 km2, samo miasto – 17 km2. Miasto podzielone jest na 10 osiedli (Zielone, Wojska Polskiego, Śródmieście, Rodzinne, Jordanowskie, Wokół Wieży, Zachodnie, Królewskie, Reja, Piastowskie). Miasto zamieszkuje 16 953 mieszkańców, natomiast cała gmina liczy 29 596 osób (BDL GUS, 2020).


Rycina 1. Rynek w Pleszewie (źródło: UMiG Pleszew)


Pleszew to miasto 15 minut. Każdy mieszkaniec „na wyciagnięcie ręki” ma dostęp m.in. do łatwo dostępnych żłobków i przedszkoli, przyjaznych szkół, także artystycznych, atrakcyjnych i bezpiecznych miejsc rekreacji i wypoczynku, nowoczesnych obiektów sportowych, zróżnicowanej oferty kulturalnej czy wysokiej jakości opieki zdrowotnej.Miasto 15 minut zapewnia te wszystkie udogodnienia w odległości maksymalnie kwadransa drogi od domu – głównie pieszo, na rowerze, komunikacją publiczną lub w ostateczności samochodem. Założenia miasta kompaktowego obejmują jak najczęstszą rezygnację z własnego auta na rzecz spaceru czy przemieszczania się jednośladem. To również rozwój komunikacji zbiorowej i rozbudowa mieszkalnictwa w pobliżu np. przystanków autobusowych lub dworców.


Rycina 2. Stacja kolejowa Pleszew Miasto (źródło: Roman K. Urbaniak)


Przez miasto przebiega  droga krajowa nr 11 łącząca Pleszew z Poznaniem i Ostrowem Wielkopolskim oraz droga krajowa nr 12, łącząca miasto z Kaliszem i Jarocinem. Dworzec kolejowy w Pleszewie zlokalizowany jest przy linii kolejowej nr 272 (Poznań Główny – Kluczbork). Każdego dnia ze stacji odjeżdżają 54 pociągi pasażerskie, a obsługę połączeń zapewnia PolRegio, Koleje Wielkopolskie oraz PKP Intercity. Ze stacji kolejowej Pleszew położonej poza miastem do jego centrum dojechać można pociągiem Pleszewskiej Kolei Lokalnej obsługiwanym przez SKPL Cargo Sp. z o.o. To jedyna linia wywodząca się z dawnego systemu wąskotorowych kolei dojazdowych, która wykorzystywana jest całorocznie w regularnym ruchu pasażerskim. Każdego dnia uruchamiane są 24 połączenia. Unikalnym rozwiązaniem w skali europejskiej jest zastosowany na trasie Pleszew Miasto – Pleszew Wąskotorowy trójszynowy splot torowy: jedna szyna służy pojazdom przystosowanym zarówno do ruchu po torze szerokości 750, jak i 1435 mm. Kolejne dwie zapewniają zaś kompletność toru każdego z rozstawów.


Rycina 3. Ratusz miejski w Pleszewie (źródło: UMiG Pleszew)


Wśród zabytków miasta można wymienić historyczny układ urbanistyczny (kształtowany głównie między XIV a XIX wiekiem), klasycystyczny ratusz z 1835 roku, rynek oraz pl. Kościelny, na którym zlokalizowany jest kościół pw. św. Jana Chrzciciela, który (podobnie jak ratusz) wpisany jest do rejestru zabytków województwa wielkopolskiego. Warty uwagi jest również drewniany kościół św. Floriana, którego czas powstania datowany jest na XV/XVI wiek. W mieście znajduje się także Muzeum Regionalne i Muzeum Piekarstwa.


1.2. Główne wyzwania i ich ujęcie w strategii rozwoju miasta


Wizją Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Pleszew na lata 2015-2023 jest Pleszew będący zintegrowanym i konkurencyjnym ośrodkiem Wielkopolski Południowej. Realizacja strategii opiera się na czterech celach strategicznych, do których zaliczono:

  • rozwój infrastruktury;
  • edukację i kulturę;
  • sport i zdrowie;
  • wzrost spójności wewnętrznej.


W ramach celu Rozwój infrastruktury, jednym z celów operacyjnych jest infrastruktura publiczna. W celu monitorowania stopnia realizacji tego celu wymieniono wskaźniki takie jak m.in. powierzchnia zrewitalizowanych parków, obszarów zielonych i innych obiektów.


Realizacja Lokalnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Pleszew na lata 2017-2023 ma sprawić, że objęty procesem rewitalizacji obszar stanie się obszarem atrakcyjnym pod względem gospodarczym, przestrzenno-funkcjonalnym, kulturowym i społecznym, przy jednoczesnym zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Kierunki działań strategii wpisujące się w rozwój koncepcji miasta kompaktowego w Pleszewie to zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego na obszarze rewitalizacji poprzez stworzenie nowego układu komunikacyjnego i modernizację istniejącego, stworzenie dogodnych warunków do powstania nowych podmiotów działalności gospodarczej zlokalizowanych na obszarze rewitalizacji, poprawa dostępności do usług publicznych dla osób w wieku poprodukcyjnym i niepełnosprawnych (co przyczyni się do lepszej dostępności usług dla mieszkańców), przywrócenie świetności centralnych punktów miasta oraz stworzenie miejsca wypoczynku i rekreacji dla mieszkańców obszaru rewitalizacji.


Innym istotnym dokumentem, z punktu widzenia wyzwań miasta i celów zrównoważonego rozwoju jest Strategia rozwoju elektromobilności Miasta i Gminy Pleszew na lata 2020-2026. Dokument ma być odpowiedzią na wyzwania społeczne, gospodarcze i ekologiczne, a także realizować oczekiwania mieszkańców w zakresie rozwoju szeroko pojętego Smart City (inteligentnego miasta). Do wyzwań strategii należy zaliczyć:

  • stworzenie warunków regulacyjnych do wdrożenia elementów elektromobilności w mieście i gminie Pleszew,
  • minimalizację skutków społecznych kongestii transportowej w samorządzie,
  • poprawę stanu środowiska na obszarze miasta i gminy Pleszew poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń i hałasu,
  • poprawę równowagi pomiędzy środowiskiem przyrodniczym, a antropologicznym.


Dobór Celu 11. Zrównoważone miasta i społeczności oraz Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu jest spójny z ideą miasta kompaktowego, a w szczególności zrównoważonej mobilności miejskiej oraz zmian w centrum miasta.


Warto również zauważyć, że miasto przygotowało Strategię SMART Miasta i Gminy Pleszew na lata 2020-2036, w ramach projektu „Human Smart Cities. Inteligentne miasto współtworzone przez mieszkańców", zarządzanego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Według wizji strategii miasto i gmina mają być przyjaznym miejscem życia odpowiedzialnych ekologicznie mieszkańców, z wysokiej jakości usługami publicznymi opartymi na nowych technologiach, zarządzanym zgodnie z wysokimi standardami. Strategia jako jeden z potencjałów miasta wskazuje strukturę przestrzenną sprzyjającą kompaktowemu rozmieszczeniu usług. Celem głównym ma być poprawa komfortu życia mieszkańców miasta i gminy zgodnie z ideą smart city, która będzie realizowana, m.in. przez zrównoważone kształtowanie zielonej przestrzeni.


Rozdział 2. Charakterystyka Celu 11. Zrównoważone miasta i społeczności oraz Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu z perspektywy Pleszewa


Kluczowym elementem miasta kompaktowego jest zrównoważona mobilność miejska, którą można osiągnąć m.in. przez rozwój infrastruktury rowerowej (działania sukcesywnie wdrażane w gminie), nowa komunikację publiczną (działania sukcesywnie wdrażane) oraz zmiany w przestrzeni centrum miasta. Konieczna jest zmiana funkcji Rynku Pleszewa z „drogowej” na „społeczną”, tj. aktywizowanie działalności usługowej, gastronomicznej, społecznej i kulturalnej przy istotnym ograniczeniu funkcji transportowej i parkingowej.


W Pleszewie, podobnie jak w całej Polsce, z roku na rok przybywa pojazdów na drogach. Według danych z Głównego Urzędu Statystycznego w powiecie pleszewskich w ciągu pięciu lat przybyło aż 8 655 pojazdów samochodowych i ciągników. Można założyć, że tendencja wzrostowa liczby pojazdów będzie się utrzymywać również w następnych latach, co powodować będzie narastające problemy związane zarówno z niedoborem miejsc parkingowych, jak również ze zwiększoną emisją zanieczyszczeń do powietrza. Problemem w zakresie transportu jest więc zjawisko kongestii, powodowane dużą liczbą samochodów osobowych na wszystkich ulicach w mieście, szczególnie w czasie porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego. Dodatkową problematyczną kwestią, oprócz zjawiska kongestii, jest ciasny układ drogowy w ścisłym centrum miasta, który jest związany z uwarunkowania przestrzennymi i może stanowić czynnik utrudniający rozszerzenie sieci autobusowej o tę część Pleszewa.


  • Rynek pełni obecnie funkcję parkingu. W godzinach szczytu przejeżdża tędy około 1200 aut na godzinę (Biuro Projektowo-konsultingowe TRANSEKO, 2021, Studium transportowe miasta Pleszewa ze szczególnym uwzględnieniem strefy śródmiejskiej, Warszawa/Pleszew, s. 191). Konieczność wprowadzenia zmian w centrum miasta wykazano w przeprowadzonych już analizach systemu transportowego Pleszewa, zauważając problemy takie, jak (ibidem., s. 208):
  • niedostosowanie organizacji ruchu do potrzeb pieszych,
  • niedostateczne dostosowanie systemu transportowego do potrzeb ruchu rowerowego i związane z tym zagrożenie bezpieczeństwa,
  • zbyt dużo przestrzeni ulic przeznaczanych na potrzeby samochodów, a zbyt mało dla pieszych i rowerzystów oraz organizację przestrzeni publicznych,
  • niewystarczająca hierarchizacja sieci drogowej; duże obciążenie układu drogowego ruchem samochodowym, zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym,
  • brak strefowego zarządzania prędkością w skali całego miasta i obszarze centralnym;
  • zasady organizacji ruchu na skrzyżowaniach (zwłaszcza w obszarze centralnym) z nadmiernym stosowaniem zasady pierwszeństwa przejazdu,
  • zbyt duża liczba miejsc postojowych wyznaczonych w obszarze centralnym miasta, co zachęca do dojazdów samochodami; mało miejsc do parkowania dla rowerów,
  • brak wyraźnego zaznaczenia (wykształcenia) głównych osi pieszych w mieście, łączących place, atrakcyjne miejsca, z najwyższym priorytetem dla ruchu pieszego,
  • w obszarze rynku zbyt mało funkcji będących atrakcyjnymi celami podróży, zachęcającymi do przyjazdów oraz dojść i spędzania wolnego czasu,
  • brak systemu organizacji dostaw towarów, w tym wyznaczania miejsc do postoju pojazdów towarowych/dostawczych.


Rozdział 3. Modelowa lokalność na przykładzie działań Pleszewa w Celu 11. Zrównoważone miasta i społeczności oraz w Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu


3.1. Działania Pleszewa w drodze do realizacji Celu 11. Zrównoważone miasta i społeczności oraz Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu


W latach 2020-2021 w gminie Pleszew zrealizowano następujące działania spójne z Celem 11. i Celem 13.:

  • sieć ścieżek rowerowych (projekt 3.3.1. WRPO, 1372 m ścieżek),
  • ekologiczne miasteczko ruchu drogowego („EKO Pleszew” 4.5.4. WRPO, 1 obiekt),
  • zajęcia z edukacji ekologicznej (rower, autobus) („EKO Pleszew” 4.5.4 WRPO);
  • porozumienie z GDDKiA w sprawie budowy ścieżek rowerowych przy drodze krajowej nr 11,
  • nowe dwie linie komunikacji publicznej PL1 i PL2,
  • zamiana części miejsc parkingowych na obszary zieleni (44 nasadzeń),
  • przygotowanie dokumentacji technicznej ścieżek rowerowych (SMART Pleszew – POPT),
  • przygotowanie dokumentacji technicznej parkingu P&R przy dworcu PKP (SMART Pleszew – POPT),
  • montaż czujników jakości powietrza i monitoring (5 sztuk) (SMART Pleszew – POPT),
  • utworzenie dwóch zielonych przystanków (SMART Pleszew – POPT),
  • inteligentne przejścia dla pieszych (SMART Pleszew – POPT).


Rycina 4. Ścieżka rowerowa pomiędzy ulicami Targową a Lipową w Pleszewie (źródło: UMiG Pleszew)


Rycina 5. Nowe nasadzenia (źródło: UMiG Pleszew)


W Pleszewie zamontowano pierwsze dwa smart przejścia do pieszych. Inteligentne „zebry” wykrywają pieszego zbliżającego się do jezdni i ostrzegają kierowcę.  Kierowcom zapalają się sygnały świetlne wbudowane w podłoże oraz pulsator przy znaku drogowym. Przejście jest także dodatkowo oświetlone lampą LED i posiada nawierzchnię antypoślizgową po obu stronach przejścia skracającą drogę hamowania pojazdów minimum o 30%. Inteligentne przejścia dla pieszych powstały w dwóch miejscach w mieście, gdzie występuje bardzo duże natężenie ruchu zarówno pieszych, jak i samochodów – na ul. św. Ducha i al. Wojska Polskiego. Wybrano lokalizacje, w których najczęściej dochodziło do niebezpiecznych sytuacji związanych z przekraczaniem jezdni przez pieszych i gdzie dochodziło do potrąceń.

 

Planowane i dotychczasowe działania są innowacyjne w wymiarze kompleksowości rozwiązań i wielofunkcyjnego podejścia do polityki miasta. Brak spójnych działań wdrażanych przez małe i średnie miasta w Polsce sprzyja możliwości popularyzacji pleszewskich rozwiązań zarówno w skali lokalnej, regionalnej, jak i krajowej.


Dodatkowo miasto Pleszew brało udział w projektach realizujących wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju, takich jak „Modelowa Rewitalizacja Miast” czy „Human smart cities. Inteligentne miasta współtworzone przez mieszkańców”.


3.2. Modelowa lokalność – dobra praktyka miasta


Idea miasta 15 minut jest wdrażana w Pleszewie bardzo konsekwentnie i kompleksowo, w pełnej zgodności z ideami miasta zielonego i zdrowego, miasta, w którym każdy mieszkaniec „na wyciagnięcie ręki” ma dostęp m.in. do łatwo dostępnych żłobków i przedszkoli, przyjaznych szkół, także artystycznych, atrakcyjnych i bezpiecznych miejsc rekreacji i wypoczynku, nowoczesnych obiektów sportowych, zróżnicowanej oferty kulturalnej, czy też wysokiego poziomu opieki zdrowotnej.


Miasto 15 minut zapewnia te wszystkie udogodnienia w odległości maksymalnie kwadransa drogi od domu – głównie pieszo, na rowerze, komunikacją publiczną lub w ostateczności samochodem. Założenia  miasta kompaktowego to jednak idea jak najczęstszej rezygnacji z własnego auta na rzecz spaceru czy przemieszczania się jednośladem. To również rozwój komunikacji zbiorowej i rozbudowa mieszkalnictwa w pobliżu np. przystanków autobusowych czy dworców.


Piętnastominutowe miasto to nie tylko korzyści płynące z niewielkich odległości do usług społecznych, terenów rekreacji, komunikacji publicznej, ale także – a może przede wszystkim – tworzenie zrównoważonej i zintegrowanej społecznej tkanki. To miasto, które stawia na działania ekologiczne i obywatelskie, zwiększenie powierzchni terenów spacerowych i ścieżek rowerowych. To miasto pełne zielonych rozwiązań, oferujące mieszkańcom wygodne, ekonomiczne i ekologiczne życie.


Koncepcja miasta kompaktowego nie jest nowa. Pojawiła się już w latach 70. i 80. ubiegłego wieku i dotyczyła przede wszystkim dużych miast. W ostatnim czasie przeżywa jednak prawdziwy renesans. Choć Pleszew nie jest dużym miastem – co jest jego atutem – postawiono tworzyć, rozwijać i promować miasto kompaktowe, wychodząc z założenia, że tylko w tak małym mieście można w całości wdrożyć ideę i założenia tej teorii (Arkadiusz Ptak, burmistrz miasta i gminy Pleszew).


Rycina 6. Idea miasta kompaktowego (źródło: UMiG Pleszew)


Obecnie miasto w ramach ww. koncepcji wdrożyło już wiele inwestycji spójnych i stanowiących punkt wyjścia do kreowania przedmiotowej transformacji centrum miasta Pleszewa. Do najważniejszych należą działania rewitalizacyjne oraz działania ekologiczne wdrażane m.in. przy wspófinansowaniu projektów ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020 oraz środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna. Wspomniane źródła umożliwiły: utworzenie spójnej infrastruktury ścieżek rowerowych, zmianę funkcji niektórych obszarów rewitalizacji, przygotowanie dokumentacji technicznych oraz koncepcji sprzyjających realizacji rozwiązań ekologicznych.


Dodatkowo, koncepcja miasta kompaktowego pozwala na wdrożenie rozwiązań transportowych ograniczających ruch samochodowy.


Czynnik ekologiczny widoczny jest także w licznych, systematycznie intensyfikowanych nasadzeniach drzew, zlokalizowanych przy głównych ulicach miasta oraz wymianie oświetlenia miejskiego na inteligentnie zarządzane i energooszczędne.


Rycina 7. Pl. Powstańców Wielkopolskich w różnych porach roku (źródło: UMiG Pleszew)


Rycina 8. ul. Ogrodowa, pl. Kościuszki w Pleszewie (źródło: UMiG Pleszew)


Rycina 9. Ul. Ogrodowa w Pleszewie (źródło: UMiG w Pleszewie)


Rycina 10. Ul. Sienkiewicza w Pleszewie (źródło: UMiG w Pleszewie)


Rycina 11. Rynek w Pleszewie (źródło: UMiG w Pleszewie)


3.3. Opis projektu w ramach ,,Planu Działań dla Miast. Modelowa lokalność’’


3.3.1. Krótka charakterystyka projektu


Projekt „Modelowa transformacja centrum miasta w Kompaktowym Pleszewie” planowany jest do realizacji w ramach wdrożenia Planu Działań dla Miast do końca IV kwartału 2022 roku. Celem projektu jest wzrost potencjału miasta poprzez stworzenie kompleksowej koncepcji i standardów transformacji centrum Pleszewa zgodnie z ideą miasta zrównoważonego oraz wdrożenia działań w dziedzinie klimatu. Drugim celem projektu jest wzrost wiedzy i świadomości mieszkańców miasta i gminy Pleszew w zakresie rozwiązań zrównoważonej transformacji oraz w dziedzinie klimatu przez wdrożenie kampanii włączającej w kolejnych etapach PDM.

Trzy działania w ramach projektu obejmą rozwiązania ograniczające emisję zanieczyszczenia w centrum miasta, ograniczenie hałasu oraz będą promowały alternatywne środki transportu i działalność ekologiczną.


Adresatami podejmowanych działań włączających będą mieszkańcy miasta, a w szczególności osoby z niepełnosprawnościami, rodzice dzieci do lat trzech, seniorzy, dzieci i młodzież. Dobór adresatów miał na celu zapewnienie wysokiej jakości działań poprzez ukazanie i skonfrontowanie różnych spostrzeżeń (w szczególności w ramach kreowania przyjaznej i dostępnej przestrzeni miejskiej). Działania sprzyjają realizacji Celu 11. i 13.


Miasto i gmina Pleszew w II kwartale 2022 roku w ramach działania nr 1 przygotowało wyjściowe opracowanie „Wykonanie koncepcji transformacji centrum miasta Pleszewa”. Zakres opracowania  obejmuje następujące elementy:

  • Część I. Budowa narzędzia obliczeniowego do wykonania prognoz i analiz ruchu (makromodelu ruchu),
  • Część II. Wykonanie prognoz ruchu dla ustalonego horyzontu czasowego,
  • Część III. Wykonanie analizy symulacyjnej ruchu – ocena warunków ruchu,
  • Część IV. Analiza ruchu na potrzeby koncepcji urządzenia ulic.


Jednocześnie realizowane są działania włączające społeczność, przy wsparciu partnera projektu. Przewidziano spacery diagnostyczne, mapowanie, badania opinii publicznej, konsultacje w mediach społecznościowych. Zebrane rekomendacje będą służyć realizacji działania nr 3, które będzie dotyczyło opracowania koncepcji przekształceń i zmiany funkcji Rynku, w tym wytycznych zawierających standardy: techniczne dotyczące dostępności architektonicznej, informacyjnej, transportowej oraz standardy w zakresie adaptacji do zmian klimatu.

Przedmiotowa transformacja wytyczy trafne kierunki polityki miejskiej, istotne dla dalszego zrównoważonego rozwoju miasta oraz dla kontynuacji realizowanej już idei miasta kompaktowego. Przyczyni się także do wyznaczania efektywniejszych celów kolejnej strategii rozwoju miasta i gminy Pleszew. Sprzyjać będzie wdrażaniu spójnych i adekwatnych do potrzeb działań i narzędzi rozwoju, w tym zarówno w zakresie rewitalizacji, jak i koncepcji zielonego miasta. Jednocześnie wywoła pozytywny aspekt społeczny, wzmacniając m.in. tożsamość lokalną mieszkańców.


3.3.2. Realizacja i wdrażanie


W ramach realizacji i wdrażania projektu „Modelowa transformacja centrum miasta w Kompaktowym Pleszewie” zostanie opracowana analiza ruchu dla wariantów w organizacji ruchu samochodowego na Rynku oraz program zrównoważonej poprawy atrakcyjności obszaru centralnego, zawierający m.in. budowę modelu i dodatkowych pomiarów ruchu, prognozę ruchu, budowę modelu symulacyjnego, analizy ruchu, rekomendacje przekształceń w zakresie zmian klimatu, dostępności i bezpieczeństwa.


Planowane jest również włączanie społeczności poprzez takie narzędzia jak spacery diagnostyczne, mapowanie, badania opinii publicznej, konsultacje w mediach społecznościowych. Zebrane rekomendacje będą służyć opracowaniu koncepcji przekształceń i zmiany funkcji Rynku, w tym wytycznych, zawierających standardy techniczne dotyczące dostępności architektonicznej, informacyjnej i transportowej w zakresie adaptacji do zmian klimatu. Rezultaty zostaną upowszechnione w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej o zasięgu krajowym, w ramach której odbędą się konferencje, panele dyskusyjne czy promocje w mediach społecznościowych.

Planowany termin realizacji projektu to IV kwartał 2022 roku.


3.3.3. Produkty/rezultaty z odniesieniem do wskaźników zrównoważonego rozwoju


Realizacja projektu „Modelowa transformacja centrum miasta w Kompaktowym Pleszewie” powinna skutkować zwiększeniem potencjału miasta przez wypracowanie kompleksowej koncepcji i standardów transformacji centrum Pleszewa zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju oraz zwiększeniem wiedzy i świadomości mieszkańców miasta i gminy Pleszew na temat rozwiązań zrównoważonej transformacji i działań w dziedzinie klimatu.


Wśród planowanych produktów projektu można wymienić: opracowanie planu działania, powstanie dwóch opracowań dotyczących wypracowanych rozwiązań, przeprowadzenie kampanii włączającej społeczeństwo w realizowane zadania oraz kampanię upowszechniającą wiedzę. Przed, w trakcie oraz po realizacji planu działania przeprowadzany będzie monitoring (minimum raz na kwartał).


Rozdział 4. Deklaracja kierunku dalszego działania w ramach Dziedzictwa WUF11 (WUF11 Legacy) w latach 2023-2024


Miasto i gmina Pleszew w ramach Dziedzictwa WUF11 deklaruje działania popularyzatorskie i edukacyjne dedykowane miastom o podobnej wielkości i podobnych potrzebach, a także miastom sąsiednim w ujęciu lokalnym, ponadlokalnym, regionalnym i krajowym oraz innym zewnętrznym grupom docelowym (społeczność lokalna, miasta zrzeszone w Związku Miast Polskich, pozostałe gminy powiatu pleszewskiego oraz miasta i gminy z aglomeracji kalisko-ostrowskiej). Powyższe działania będą obejmowały zakres modelowej transformacji zrównoważonej mobilności miejskiej miasta kompaktowego oraz zmian w centrum miasta na każdym etapie wdrażania. Planowanymi narzędziami i kanałami komunikacji będą media społecznościowe, webinaria, konferencje, seminaria, panele dyskusyjne i portale prasowe.

 

Do góry