Towarzyszący 11. Światowemu Forum Miejskiemu „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” (PDM) to program unikatowy w skali europejskiej. Łączy ponad sto polskich miast, które w różnorodny sposób odpowiadają na lokalne wyzwania zgodne z celami zrównoważonego rozwoju określonymi w Agendzie 2030. Jego celem jest włączenie polskich miast w światową dyskusję na temat trendów zrównoważonej urbanizacji oraz popularyzacja ich wdrażania w ramach zadań własnych miast.
Kryterium kwalifikacji do programu stanowiły dotychczasowe osiągnięcia miast w wybranym celu zrównoważonego rozwoju Agendy 2030. O unikatowym charakterze „Planu Działań dla Miast” przesądza przedstawienie w jednej inicjatywie bogactwa różnorodnych doświadczeń, którymi polskie miasta mogą dzielić się z innymi. Program PDM prowadzony był równolegle do prac nad nową Krajową Polityką Miejską 2030 i stanowi jeden z projektów strategicznych ujętych w KPM 2030. Dokument pokazuje dobre praktyki wypracowane już przez polskie miasta w ostatnich latach, aby mierzyć się z wyzwaniami w 17 celach, w tym ubóstwem mieszkańców, nierównościami społecznymi, barierami w rozwoju gospodarczym czy zmianami klimatu. Jednocześnie jak w soczewce dokument skupia się na 2022 roku i ukazuje bogactwo projektów zaplanowanych w miastach na ten rok. Chociaż Światowe Forum Miejskie trwa kilka dni, poprzez te działania jest obecne w ponad 100 polskich miastach przez cały okres realizacji „Planu Działań dla Miast”.
Rzeszów bierze udział w Programie „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” z projektem „Gmina Miasto Rzeszów - partycypacja społeczna i dobre praktyki realizujące cele Agendy 2030 w zakresie transportu publicznego”, co przyczyni się do pozostawienia trwałego wkładu w wypracowanie wspólnej wizji zrównoważonego rozwoju polskich miast dzięki wymianie doświadczeń. Włączając się w światowy trend zrównoważonej przemiany przestrzeni miejskich oraz realizując projekt w ramach „Planu Działań dla Miast”, Rzeszów uczestniczy w dyskusji na temat rozwoju terenów zurbanizowanych oraz tworzeniu platformy dla systematycznego udoskonalania i wdrażania dobrych wzorców w lokalnych politykach miejskich. PDM ma na celu upowszechnienie dobrych praktyk zaczerpniętych ze zrealizowanych przedsięwzięć wypełniających Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ oraz promocję osiągnięć poszczególnych miast w ich wypełnianiu, istotnych z perspektywy miast i szukania odpowiedzi na lokalnie występujące problemy, niezależnie od skali projektów lub działań.
Działania Rzeszowa realizowane w ramach „Planu Działań dla Miast” w projekcie „Gmina Miasto Rzeszów - partycypacja społeczna i dobre praktyki realizujące cele Agendy 2030 w zakresie transportu publicznego” odwołują się do 11. Celu Zrównoważonego Rozwoju, tj. Zrównoważone miasta i społeczności. Realizacja tego projektu wpisuje się w rozstrzygnięcia strategiczne w dokumentach strategicznych Rzeszowa wymienionych w raporcie. Zapraszamy do lektury raportu i zapoznania się z wyzwaniami i osiągnięciami Rzeszowa.
Rzeszów, stolica województwa podkarpackiego, to prężnie rozwijające się miasto. Leży w południowo-wschodniej Polsce i jest głównym ośrodkiem administracyjnym, kulturalnym, akademickim i przemysłowym w województwie. Ma korzystne położenie geograficzne i komunikacyjne. Miasto znajduje się w centralnej części regionu Polski południowo-wschodniej, w obszarze Euroregionu Karpaty, w paśmie europejskiej przestrzeni infrastrukturalnej i transportowej. Rzeszów jest usytuowany około 90-100 km od przejść granicznych z Ukrainą i Słowacją, na skrzyżowaniu międzynarodowej trasy kolejowej i drogowej. Autostrada A4 umożliwia dobre połączenie z zachodem Europy. Dodatkowym atutem jest port lotniczy w pobliskiej Jasionce, oddalonej o 10 km od Rzeszowa.
Istotnym elementem terytorialnego wymiaru polityki regionalnej jest interwencja, w postaci Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Rzeszowskim Obszarze Funkcjonalnym (ROF), tworzonym przez Rzeszów oraz 14 gmin ościennych (według stanu na grudzień 2021). Rzeszów, liczący 196 638 mieszkańców (BDL GUS, 2020) to jedno z nielicznych miast o znacznym przyroście liczby mieszkańców. Korzystna struktura wiekowa ludności, a także dodatnie saldo migracji tworzą dobre perspektywy rozwoju społeczności miejskiej. Kolejnym atutem miasta są walory krajobrazowe, przyrodnicze i rekreacyjne doliny Wisłoka i jego dopływów.
Do silnych stron miasta należy zaliczyć gospodarkę lokalną. Lokalizacja rozpoznawalnych w skali krajowej firm, specjalizacja regionalna związana z koncentracją krajowego potencjału w zakresie przemysłu lotniczego (z zapleczem naukowo-badawczym), a także rozwój firm z sektorów Bussines Process Outsourcing i Shared Services Centres (BPO/SSC), to czynniki wysokiej pozycji miasta w rankingach dynamiki rozwoju gospodarczego i klimatu dla rozwoju przedsiębiorczości.
Gospodarka przestrzenna Rzeszowa jest konsekwencją zwartej struktury zabudowy, czytelnie wykształconego centrum wraz z dobrze zachowanymi obiektami o wartości historycznej oraz przejrzystej kompozycji urbanistycznej. Promienisto-koncentryczny układ zabudowy sfer funkcjonalno-przestrzennych pozwala na wyraźne wyodrębnienie obszarów mieszkalnych i przemysłowych. Problemem gospodarki przestrzennej jest niski udział powierzchni objętej planami zagospodarowania przestrzennego oraz nienadążający za potrzebami rozwój powierzchni biurowych i transportu.
W systemie transportowym miasta istotne znaczenie ma dostęp Rzeszowa do infrastruktury drogowej i kolejowej, transeuropejskiej sieci TEN-T oraz wyprowadzenie samochodowego ruchu tranzytowego poza miasto. Do atutów systemu transportowego należy zaliczyć dobry stan infrastruktury drogowej oraz sukcesywne wprowadzanie nowoczesnego, nisko i zeroemisyjnego taboru autobusowego zastępującego wyeksploatowany tabor MPK. Dobre funkcjonowanie zapewnia także stale rozbudowywany System Zarządzania Transportem Publicznym z elementami dynamicznej informacji pasażerskiej. Dzięki modernizacji infrastruktury przystankowej nowo postawione wiaty spełniają funkcje praktyczne i estetyczne (wybrane mają zainstalowane panele fotowoltaiczne), a wybudowany Dworzec Lokalny stanowi centrum przesiadkowe o zasięgu regionalnym i międzynarodowym, integrujący różne formy transportu pasażerskiego.
Rycina 1. Dworzec Lokalny (źródło: UM Rzeszów)
Pomimo tych pozytywnych kierunków rozwoju trudno zapanować nad stale rosnącą liczbą pojazdów. Odczuwalny jest relatywnie niski poziom integracji środków transportu publicznego z indywidualnym. Miasto nie wypracowało jeszcze skutecznej strategii wpływania na zachowania komunikacyjne mieszkańców. Problemem są też zakorzenione przyzwyczajenia pasażerów do podróżowania bez przesiadek, co utrudnia efektywne dla stron zaplanowanie trasy przejazdu autobusów.
Cel 11. Zrównoważone miasta i społeczności, a w szczególności obszar 11.2: „Do 2030 roku zapewnić wszystkim ludziom dostęp do bezpiecznych, przystępnych cenowo i trwałych systemów transportu (...)” znajduje swoje odzwierciedlenie w dokumentach strategicznych miasta.
1) Strategia Rozwoju Miasta Rzeszowa do roku 2025
Wizja i misja rozwoju strategii są spójne z polityką rozwoju UE i kraju, co pozwala władzom miasta na wykorzystanie instrumentów polityki spójności dla stymulowania procesów rozwojowych w Rzeszowie. Odnosząc się do Celu 11 i 11.2 Agendy 2030, strategia wpisuje się w szczególności za pomocą Celu podstawowego, obszaru 4. Zapewnienie wysokiej jakości życia mieszkańcom przez opracowanie i wdrażanie polityk miejskich, uwzględniając ustawowe zadania władz publicznych oraz aspiracje mieszkańców (cz. II str. 5 Strategii), a także biorąc pod uwagę zarządzanie adaptacyjne (cz. II, s. 6). Dodatkowo w Agendę 2030 wpisują się strategiczne cele główne: C.1. Inteligentne Miasto i C.3. Mobilność miejska i infrastruktura – Rozwój i poprawa funkcjonowania systemu komunikacji i infrastruktury technicznej (cz. II, s. 23-26).
2) Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego na lata 2021-2030
Wizja planu zakłada „funkcjonowanie oraz rozwój nowoczesnego i proekologicznego transportu zbiorowego, spełniającego oczekiwania pasażerów (…) dostępnego także dla osób o ograniczonej zdolności ruchowej”. Priorytetem będzie zachowanie walorów środowiskowych Rzeszowa, w szczególności brak ingerencji w obszary chronione. Przyjęte działania mają charakter proekologiczny, a ich zadaniem jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i poziomu hałasu w mieście. Realizacja elementów strategii wpłynie więc na poprawę stanu zdrowia mieszkańców i zmniejszenie kosztów opieki zdrowotnej. Celem głównym jest zapewnienie funkcjonowania transportu zbiorowego według zasad zrównoważonego rozwoju, czego najważniejszym przejawem w miastach jest udział transportu publicznego w przewozach na poziomie 25-50%. Jako cele uzupełniające można wymienić:
3) Plan Adaptacji do Zmian Klimatu Miasta Rzeszowa do roku 2030
Plan adaptacji jest komplementarny z wcześniej opracowanymi dokumentami strategicznymi, planistycznymi i operacyjnymi Rzeszowa, które dotychczas kształtowały politykę rozwoju miasta i wdrażały pierwsze działania adaptacyjne. Spośród tych działań warto wymienić m.in. likwidację barier komunikacyjnych poprzez zakup ekologicznych i zeroemisyjnych pojazdów do transportu osób niepełnosprawnych (najwyższy w Polsce udział ekologicznego taboru w stosunku do całej floty), ogrzewane przystanki komunikacji miejskiej czy wykorzystanie technologii solarnej w utrzymaniu obiektów użyteczności publicznej. Transport miejski jest wrażliwy na takie zjawiska jak fale upałów, deszcze nawalne, ekstremalne opady śniegu czy powodzie miejskie, jednak warto zauważyć, że miasto charakteryzuje się w tym aspekcie również wysokim potencjałem. Tabor komunikacji publicznej jest systematycznie wymieniany na pojazdy nowoczesne, klimatyzowane a przy tym ekologiczne, w mieście funkcjonuje system rowerów miejskich, a ruch tranzytowy jest wyprowadzony na zewnątrz miasta.
Dynamika wzrostu liczby ludności Rzeszowa wraz ze stale powiększającym się terytorium miasta, stawiają przed jego władzami nowe wyzwania związane z postępującą urbanizacją i koniecznością zapewnienia mieszkańcom wysokiej jakości życia. Na koniec 2021 roku liczba ludności mieszkańców miasta wyniosła 199 207, co stanowi wzrost o 5% w stosunku do liczby ludności w roku 2017 (189 662)). Ponadto miasto cechuje się najwyższym na podkarpaciu wskaźnikiem urodzeń na 1000 mieszkańców, który w 2019 roku wyniósł 11,48, zaś wskaźnik przyrostu naturalnego wyniósł 3,27 i osiągnął najwyższy przyrost naturalny ze wszystkich miast wojewódzkich w Polsce. Według prognozy ludności gmin GUS do 2030 roku spośród 39 miast o liczbie powyżej 100 000 mieszkańców jedynie w sześciu (Rzeszów, Warszawa, Gdańsk, Kraków, Wrocław i Zielona Góra) wystąpi wzrost liczby ludności, przy czym tylko w Rzeszowie i Warszawie będzie to wzrost powyżej 5% (odpowiednio o 7,2% oraz o 5,1%). Na wzrost liczby ludności w Rzeszowie istotny wpływ ma również stałe powiększanie jego terytorium. Jeszcze w 2005 roku Rzeszów należał do najmniejszych i najgęściej zaludnionych miast wojewódzkich w Polsce. Konsekwentnie polityka władz miasta zmierzająca do włączenia w jego terytorium przyległych terenów przyczyniła się do wzrostu powierzchni miasta o prawie 240% (dane z lat 2005-2021). Obecnie powierzchnia administracyjna miasta wynosi 129 km2 (https://bdl.stat.gov.pl/bdl/dane/teryt/tablica), a Rzeszów nadal cechuje większą gęstość zaludnienia niż inne miasta o zbliżonej liczbie mieszkańców i powierzchni.
Biorąc pod uwagę powyższe źródła i dane statystyczne, władze Rzeszowa kreują polityki miejskie zgodnie z założeniami Agendy 2030 w zakresie Celu 11. Zrównoważone miasta i społeczności, w szczególności uwzględniając obszar 11.2: „Do 2030 roku zapewnić wszystkim ludziom dostęp do bezpiecznych, przystępnych cenowo i trwałych systemów transportu (...)”. Powyższe założenia mogą być spełnione dzięki doskonaleniu i optymalizacji miejskiego transportu zbiorowego jako niezbędnego elementu nowoczesnego i konkurencyjnego miasta, dlatego priorytetowo traktuje się kwestię unowocześniania transportu miejskiego i ukierunkowanie polityki miejskiej na ten obszar.
Potrzebę realizacji wyżej wymienionych działań potwierdzają dokumenty: Strategia Rozwoju Miasta Rzeszowa do roku 2025, Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego na lata 2021-2030 oraz Plan adaptacji do zmian klimatu Miasta Rzeszowa do roku 2030. W zakresie zmniejszania emisji CO2. w Rzeszowie promowanie ekologicznego transportu miejskiego odbywa się m.in. poprzez spotkania władz miasta z mieszkańcami i interesariuszami w ramach inicjatywy Urban Lab, podczas których uwidacznia się zaangażowanie lokalnego środowiska akademickiego i przedstawiane są opinie ekspertów, pracowników jednostek samorządowych i zainteresowanych mieszkańców.
Celem projektu jest budowanie przyjaznego dla środowiska, bezpiecznego, przystępnego cenowo i dostosowanego do potrzeb mieszkańców systemu transportu publicznego.
Wykaz działań Rzeszowa spójnych z Celem 11.:
Wszystkie te elementy przyczyniały się do skrócenia czasu przejazdów i przyrostu liczby pasażerów transportu zbiorowego, a także do usprawnienia poruszania się po mieście i zwiększenia bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Rycina 2. Autobus elektryczny – szybkie ładowanie (źródło: UM Rzeszów)
Rycina 3. Wiata przystankowa (źródło: UM Rzeszów)
Inwestycje te zostały dofinansowane ze środków Unii Europejskiej, z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, a także w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
Osiągnięcia to m.in.: informatyzacja i integracja systemów transportowych, które zyskały nagrody:
Wśród dodatkowych inicjatyw miasta, realizujących zasady zrównoważonego rozwoju, warto wymienić:
Ponadto, w 2017 roku Rzeszów został laureatem nagrody „Miasto dobrych praktyk” w ramach Programu Urbact III za wdrożenie pierwszych w Polsce innowacyjnych zewnętrznych punktów obsługi mieszkańców (https://urbact.eu/resident-service-points);
Przykładem zrównoważonego transportu publicznego jest realizacja Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego obejmującego kompleks zaprojektowany w układzie dwupoziomowym ogólnodostępnym, gdzie na poziomie „0” obecnego placu zaplanowano budowę peronów i stanowisk autobusowych wraz z kompleksowym wyposażeniem, tj. przystankiem komunikacji miejskiej uwzględniającym perony o charakterze przesiadkowym i stanowiskiem dla wysiadających; dla przystanków zaprojektowano zadaszenia i wiaty przystankowe wyposażone w ławki, tablice informacyjne, monitoring i biletomaty; w strefie placu zaplanowano wielostanowiskowe zadaszone stojaki rowerowe; stanowiska do ładowania autobusów elektrycznych (zrealizowane w ramach projektu „Rozwój systemu transportu publicznego w Rzeszowie”); w nowo projektowanej części podziemnej zaplanowano budowę wielostanowiskowego parkingu dla samochodów osobowych, postój taksówek oraz połączenie podziemnym dojściem do poszczególnych peronów (zakres realizowany przez PKP). W zakresie zadania zapewniona będzie także dostawa i wdrożenie Systemu ITS dla RCK obejmująca dostosowanie i wyposażenie pomieszczeń technicznych i usługowych RCK (kondygnacja -1); dostawę i wdrożenie Systemu Zarządzania RCK obejmujący System Informacji Pasażerskiej; dostosowanie, uaktualnienie i uruchomienie serwisu internetowego dla pasażerów komunikacji publicznej korzystających z RCK, dostawę, instalację i uruchomienie tablic i wyświetlaczy informacji pasażerskiej (tablice informacyjne) oraz elektronicznych punktów informacji pasażerskiej (infomat), a także Systemu Inteligentnego Monitoringu Wizyjnego (kamery CTTV, rejestratory, serwer). Zakończenie realizacji Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego planowane jest na 2023 rok.
Rycina 4. Autobusy elektryczne – wolne ładowanie (źródło: UM Rzeszów)
Rycina 5. Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne (źródło: UM Rzeszów, projektant: APA Czech_Duliński_Wróbel)
Miasto Rzeszów kładzie nacisk na zielony transport publiczny. W 2019 roku odebrano 10 dwunastometrowych autobusów elektrycznych ze stacjami ładowania przy ul. Lubelskiej (10 stacji wolnego ładowania) i przy ul. Grottgera (dwa pylony do szybkiego ładowania). Ponadto w taborze komunikacji miejskiej znajduje się 91 autobusów zasilanych CNG (według stanu na koniec 2021).
Projekt: „Gmina Miasto Rzeszów – partycypacja społeczna i dobre praktyki realizujące cele Agendy 2030 w zakresie transportu publicznego” będzie realizowany do końca 2022 roku. Celem projektu jest budowanie przyjaznego dla środowiska, bezpiecznego, przystępnego cenowo i dostosowanego do potrzeb mieszkańców, w tym grup wrażliwych: kobiet, dzieci, osób z niepełnosprawnościami i osób starszych, systemu transportu publicznego.
W związku z występowaniem braków w transporcie publicznym oraz ich skumulowanego negatywnego oddziaływania, tj. niskie prędkości komunikacyjne transportu publicznego, słaba integracja rodzajów transportu publicznego, niewystarczające dostosowanie do potrzeb grup wrażliwych, potrzeba zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów, dostępności infrastruktury i informacji, wzrastająca emisja zanieczyszczeń, planowana jest realizacja następujących zadań:
Inwestycje są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
Zakres proponowanych zadań jest odpowiedzią na zdefiniowane problemy i potrzeby komunikacji miejskiej miasta. W wyniku realizacji projektu zostaną zdefiniowane mocne i słabe strony realizowanych działań. Konsekwencją tych działań będzie opracowane nowych rozwiązań (dobrych praktyk) mających na celu budowę transportu miejskiego realizującego cele Agendy 2030.
Rezultaty projektu: