Wałcz

OGRANICZANIE EMISJI SZKODLIWYCH SUBSTANCJI W RAMACH GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY MIEJSKIEJ WAŁCZ ORAZ ELEMENTY ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI MIEJSKIEJ

Wstęp


Towarzyszący 11. Światowemu Forum Miejskiemu „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” (PDM) to program unikatowy w skali europejskiej. Łączy ponad sto polskich miast, które w różnorodny sposób odpowiadają na lokalne wyzwania zgodne z celami zrównoważonego rozwoju określonymi w Agendzie 2030. Jego celem jest włączenie polskich miast w światową dyskusję na temat trendów zrównoważonej urbanizacji oraz popularyzacja ich wdrażania w ramach zadań własnych miast.


Kryterium kwalifikacji do programu stanowiły dotychczasowe osiągnięcia miast w wybranym celu zrównoważonego rozwoju Agendy 2030. O unikatowym charakterze „Planu Działań dla Miast” przesądza przedstawienie w jednej inicjatywie bogactwa różnorodnych doświadczeń, którymi polskie miasta mogą dzielić się z innymi. Program PDM prowadzony był równolegle do prac nad nową Krajową Polityką Miejską 2030 i stanowi jeden z projektów strategicznych ujętych w KPM 2030.  Pokazuje dobre praktyki wypracowane już przez polskie miasta w ostatnich latach, aby mierzyć się z wyzwaniami w 17 celach, w tym ubóstwem mieszkańców, nierównościami społecznymi, barierami w rozwoju gospodarczym czy zmianami klimatu. Jednocześnie jak w soczewce dokument skupia się na 2022 roku i ukazuje bogactwo projektów zaplanowanych w miastach na ten rok. Chociaż Światowe Forum Miejskie trwa kilka dni, poprzez te działania jest obecne w ponad 100 polskich miastach przez cały okres realizacji „Planu Działań dla Miast”.


Wałcz bierze udział w Programie „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” z projektem „Ograniczanie emisji szkodliwych substancji w ramach gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Miejskiej Wałcz oraz elementy zrównoważonej mobilności miejskiej”, co przyczyni się do pozostawienia trwałego wkładu w wypracowanie wspólnej wizji zrównoważonego rozwoju polskich miast dzięki wymianie doświadczeń. Włączając się w światowy trend zrównoważonej przemiany przestrzeni miejskich oraz realizując projekt w ramach „Planu Działań dla Miast”, Wałcz uczestniczy w dyskusji na temat rozwoju terenów zurbanizowanych oraz tworzeniu platformy dla systematycznego udoskonalania i wdrażania dobrych wzorców w lokalnych politykach miejskich. PDM ma na celu upowszechnienie dobrych praktyk zaczerpniętych ze zrealizowanych przedsięwzięć wypełniających Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ oraz promocję osiągnięć poszczególnych miast w ich wypełnianiu, istotnych z perspektywy miast i szukania odpowiedzi na lokalnie występujące problemy, niezależnie od skali projektów lub działań.


Działania Wałcza realizowane w ramach „Planu Działań dla Miast” w projekcie „Ograniczanie emisji szkodliwych substancji w ramach gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Miejskiej Wałcz oraz elementy zrównoważonej mobilności miejskiej” odwołują się do 11. Celu Zrównoważonego Rozwoju, tj. Zrównoważone miasta i społeczności jako celu głównego oraz do 13. Celu, tj. Działania w dziedzinie klimatu jako celu uzupełniającego. Realizacja tego projektu wpisuje się w rozstrzygnięcia strategiczne w dokumentach strategicznych Wałcza wymienionych w raporcie. Zapraszamy do lektury raportu i zapoznania się z wyzwaniami i osiągnięciami Wałcza.


Rozdział 1. Przyczyny podjęcia przez miasto Wałcz działań w Celu 11. Zrównoważone miasta i społeczności oraz Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu


1.1. Krótka charakterystyka miasta


Wałcz jest siedzibą gminy miejskiej i władz powiatowych, miastem prężnie rozwijającym się pod względem gospodarczym oraz kulturalnym. Położony w województwie zachodniopomorskim jest zarazem stolicą Pojezierza Wałeckiego. Posiada bardzo dogodną sieć połączeń drogowych, gdyż leży na skrzyżowaniu dwóch ważnych dróg krajowych: Szczecin – Warszawa (nr 10) oraz Słubice – Gdańsk (nr 22). Łatwo się stąd dostać do krajowych portów lotniczych w Goleniowie, Poznaniu i Bydgoszczy. Stosunkowo niedaleko, bo w odległości około 150 km znajduje się polsko-niemieckie przejście graniczne i morze Bałtyckie (około 120 km). O znaczeniu ponadlokalnym są: funkcjonująca od 2004 roku Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Wałczu oraz linia kolejowa Stargard Szczeciński – Wałcz – Piła.


Wałcz uzyskał przywilej lokacyjny 23 kwietnia 1303 roku. Historycznie leży w Wielkopolsce. Zniszczenia II wojny światowej dotknęły miasto w 25%, dlatego zachowało się wiele zabytków. Wśród nich są: ratusz z 1890 roku stanowiący część średniowiecznego zespołu urbanistycznego, kościół św. Mikołaja zbudowany w stylu neogotyckim z 1865 roku, parafialna cerkiew prawosławna św. Trójcy, dawna kaplica ewangelicka z XIX wieku, spichlerz, dworzec kolejowy, szkoła znana jako „Ateny Wałeckie” z końca XVII wieku (ul. Kilińszczaków 59), dawniej kolegium jezuickie, ob. Zespół Szkół nr 1), późnoklasycystyczny dwór z początku XIX wieku będący obecnie siedzibą Muzeum Ziemi Wałeckiej.


Wałcz jest położony na Pojezierzu Wałeckim i na Równinie Wałeckiej. Oba mezoregiony należą do Pojezierza Południowopomorskiego. W granicach administracyjnych miasta znajdują się dwa jeziora: Raduń i Zamkowe. Przez miasto przepływa rzeka Pilca. Malownicze usytuowanie miasta stworzyło warunki do uprawiania turystyki i rekreacji. Atrakcje miasta i regionu stanowią: lasy, jeziora, pomniki i rezerwaty przyrody „Górka Magnetyczna” u „Wał Pomorski”, park linowy, atrakcyjna oferta sportowo rekreacyjna, zadbane plaże, dobrze oznaczone szlaki piesze, rowerowe i wodne (możliwość uprawiania żeglarstwa i kajakarstwa), stadion piłkarski i lekkoatletyczny, a także stadniny koni. Wielką atrakcją jest Ośrodek Przygotowań Olimpijskich. Stanowi on miejsce budowania formy sportowej polskich i zagranicznych olimpijczyków, którzy właśnie tu przygotowują się do największych imprez światowych. Wszystko to sprawia, że Wałcz i jego okolice pozwalają na uprawianie turystyki aktywnej i na dobry wypoczynek z dala od wielkomiejskiego zgiełku.


Według danych BDL GUS według stanu na koniec 2020 roku miasto liczyło 24 949 osób. W latach 2002-2021 liczba mieszkańców zmalała o 6,0%. W 1988 roku mieszkało tu 27 300 mieszkańców. W latach 2005-2014 przyrost naturalny był ujemny oraz notowano ujemne saldo migracji. W ostatnich latach trend nie uległ zmianie. W 2020 roku 59,1% mieszkańców było w wieku produkcyjnym, 16,0% w wieku przedprodukcyjnym, a 24,9% w wieku poprodukcyjnym. Biorąc pod uwagę strukturę ekonomiczną grup wiekowych, zauważalne są następujące procesy: zwiększająca się grupa ludności w wieku poprodukcyjnym (w latach 2005-2014 odsetek ten wzrósł o 6,4%) świadcząca o starzeniu się społeczeństwa oraz zmniejszająca się liczba osób wchodzących na rynek pracy (w latach 2005-2014 odsetek ich zmalał o 4,4%). Wskazana tendencja to wynik relatywnie niskiego przyrostu naturalnego. Trzecie zjawisko dotyczy odsetka osób aktywnych na rynku pracy i znajdujących się w wieku produkcyjnym. W tym przypadku sytuacja jest relatywnie stabilna, stanowiąc swoistą „rentę demograficzną”. Niemniej, w horyzoncie roku 2025 sytuacja ta nie będzie już korzystna dla lokalnej gospodarki.


1.2. Główne wyzwania i ich ujęcie w strategii rozwoju miasta


Misja Strategii Rozwoju Miasta Wałcz do 2025 r. doskonale wpisuje się w założenia 11. Celu Zrównoważonego Rozwoju. Jest nią osiągnięcie trwałego i zrównoważonego rozwoju miasta poprzez inspirowanie i koordynację działań ukierunkowanych na poprawę jakości życia i rozwijanie innowacyjnego potencjału gospodarczego z troską o bezpieczeństwo i zachowanie walorów lokalnego dziedzictwa. Samorząd miasta będzie aktywnie działał na rzecz podnoszenia jakości życia, wspierając proces budowy trwałej wspólnoty aktywnych mieszkańców. Będzie wspierał i stymulował rozwój społeczno-gospodarczy, tworząc przestrzenie dla współpracy sektora publicznego i prywatnego, przemysłu, przedsiębiorców, nauki i edukacji, a także organizacji społecznych. W centrum zaangażowania samorządu znajdują się mieszkańcy, zarówno w sensie indywidulanym, jak i grup, które tworzą.


W wizji ważnymi elementami z punktu widzenia Celu 11. jest udostępnianie miejskich zasobów naturalnych: jezior, rzek i lasów oraz animowanie spędzania czasu wolnego w oparciu o atrakcje rozrywkowe i kulturalne. Warto zwrócić uwagę na konieczność współpracy z sąsiednimi samorządami – z gminą wiejską Wałcz i pozostałymi JST zlokalizowanymi na terenie Pojezierza Wałeckiego. Tym samym miasto Wałcz buduje swój wizerunek i rzeczywiście prowadzi działalność na rzecz transparentności swoich działań, promując przedsięwzięcia realizowane w partnerstwie z interesariuszami. Miasto będzie również chronić i promować lokalne dziedzictwo historyczne i kulturowe m.in. poprzez rewitalizację centrum Wałcza. Przyjazna i zadbana przestrzeń publiczna w Wałczu wpłynie korzystnie na atrakcyjność turystyczną, inwestycyjną i zachowanie dziedzictwa kulturowego.


Celami strategicznymi strategii, realizującymi założenia Celu 11. wraz z tzw. obszarami wsparcia, są:

Cel strategiczny 2. Nowoczesna i funkcjonalna przestrzeń miejska:

  • 2.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych i kryzysowych,
  • 2.3. Pogłębiona analiza potrzeb w zakresie rewitalizacji społecznej, przestrzennej, środowiskowej technicznej,
  • 2.4. Zbudowanie szerokiej koalicji podmiotów zaangażowanych na rzecz realizacji projektów rewitalizacyjnych,
  • 2.5. Zapewnienie wysokiej estetyki przestrzeni miejskich poprzez wykorzystanie designu,
  • 2.6. Zagospodarowanie terenów powojskowych,
  • 2.7. Modernizacja oświetlenia miejskiego – wymiana źródeł światła na energooszczędne,
  • 2.10. Tworzenie zieleńców i zagospodarowanych stref zieleni miejskiej,
  • 2.11. Tworzenie zieleńców i zagospodarowanych stref zieleni miejskiej,
  • 2.13. Dostosowanie przestrzeni publicznej (chodników, przystanków autobusowych, parkingów) oraz obiektów użyteczności do potrzeb osób niepełnosprawnych,
  • 2.15. Profesjonalizacja działań na rzecz wzmocnienia atrakcyjności osiedleńczej Wałcza – tworzenie warunków do rozwijania budownictwa mieszkaniowego;

Cel strategiczny 3. Efektywne wykorzystanie zasobów dziedzictwa kulturowego i naturalnego:

  • 3.2. Budowa potencjału dla rozwoju turystyki dziedzictwa kulturowego, w tym na bazie umocnień Wału Pomorskiego (tworzenie zintegrowanego liniowego produktu turystycznego),
  • 3.5. Wykorzystanie potencjału obiektów historycznych i zabytkowych miast,
  • 3.14. Budowa sieci tras spacerowych, tras biegowych, ścieżek rekreacyjnych,
  • 3.16. Stworzenie zintegrowanego szlaku wycieczek przyrodniczych wokół jezior Pojezierza Wałeckiego;

Cel strategiczny 4. Rozwój i modernizacja infrastruktury technicznej oraz podnoszenie jakości środowiska:

  • 4.1. Poprawa drożności układu komunikacyjnego na terenie miasta,
  • 4.2. Rozbudowywanie sieci dystrybucji mediów do nowopowstałych osiedli mieszkaniowych (wody, energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu ziemnego),
  • 4.3. Stworzenie kompleksowego Planu Transportu Publicznego w partnerstwie z gminą Wałcz,
  • 4.6. Posiadanie atrakcyjnej oferty mieszkaniowej, w tym wspieranie budowy mieszkań w ramach społecznego budownictwa czynszowego,
  • 4.7. Realizacja zadań z zakresu budownictwa komunalnego, socjalnego oraz budowa mieszkań chronionych;

Cel strategiczny 5. Otwarty samorząd czerpiący z energii mieszkańców:

  • 5.2. Prowadzenie aktywnej polityki prorodzinnej,
  • 5.3. Rozwijanie branżowych programów współpracy i pomocy seniorom oraz niepełnosprawnym,
  • 5.4. Podnoszenia jakości i poszerzenie dostępu mieszkańców do podstawowej opieki medycznej oraz profilaktyki zdrowia,
  • 5.5. Efektywny system pomocy społecznej,
  • 5.12. Wzmacnianie społecznej tożsamości i więzi mieszkańców ze swoim miastem,
  • 5.13. Wzmacnianie współpracy w ramach istniejących struktur samorządowych,
  • 5.19. Promocja wolontariatu oraz ekonomii społecznej.

Celem strategicznym strategii realizującym założenia Celu 13. jest Cel 4. Rozwój i modernizacja infrastruktury technicznej oraz podnoszenie jakości środowiska. Tzw. obszarami wsparcia przypisanymi temu celowi są:

  • 4.10. Promowanie odnawialnych źródeł energii (OZE),
  • 4.11. Działanie na rzecz wzmacniania efektywności energetycznej,
  • 4.13. Ograniczenie tzw. niskiej emisji – wymiana taboru miejskiego na niskoemisyjny,
  • 4.14. Prowadzenie działań edukacyjnych w zakresie poczucia odpowiedzialności za stan i ochronę środowiska.

Program ochrony środowiska na lata 2019-2022 dla miasta Wałcz z perspektywą na lata 2023-2026 realizuje głównie zadania z zakresu 13. Celu Zrównoważonego Rozwoju oraz zadania Celu 11. na rzecz obniżenia niekorzystnego wskaźnika negatywnego oddziaływania miasta na środowisko, zwłaszcza na jakość powietrza, w ramach następujących celów:

  • Poprawa jakości powietrza (zadania m.in.: termomodernizacja budynków mieszkalnych, użyteczności publicznej; wymiana przestarzałych źródeł grzewczych opalanych paliwami stałymi; zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, np. kolektory słoneczne, pompy ciepła, fotowoltaika; budowa infrastruktury rowerowej, w tym dróg rowerowych; zakup niskoemisyjnego taboru  - pojazdy służbowe, pojazdy komunikacji miejskiej; promocja niskoemisyjnych środków transportu, w tym transportu publicznego i rowerowego; promocja niskoemisyjnych paliw, źródeł grzewczych, OZE oraz działań termomodernizacyjnych; informowanie społeczeństwa o szkodliwości spalania odpadów,
  • Ochrona przed skutkami zjawisk ekstremalnych (zadania: zapewnienie drożności koryt cieków i kanałów; rozbudowa, modernizacja i konserwacji kanalizacji deszczowej; tworzenie nowych i utrzymanie istniejących terenów zieleni – zwiększenie retencji obszarów zurbanizowanych),
  • Ochrona zasobów przyrodniczych (zadania m.in.: ustanawianie nowych form ochrony przyrody; tworzenie oraz bieżące utrzymanie i rewitalizacja terenów zieleni urządzonej – skwerów, parków, zieleńców; podnoszenie świadomości przyrodniczej społeczeństwa.

Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Miejskiej Wałcz wyznaczył za cel główny poprawę stanu powietrza atmosferycznego przy zrównoważonym i efektywnym wykorzystaniu nośników energii poprzez wsparcie gospodarki niskoemisyjnej na terenie miasta Wałcz. Będzie on realizowany poprzez cele szczegółowe. Cel szczegółowy I – Wzrost efektywności energetycznej obiektów ze szczególnym uwzględnieniem budynków mieszkalnych i samorządowych. Cel szczegółowy II – Tedukcja zanieczyszczeń szczególnie benzo(a)pirenu, PM10, CO2 pochodzących zwłaszcza z indywidualnych źródeł ciepła. Plan gospodarki niskoemisyjnej proponuje również sposoby miarodajnego monitorowania efektów podejmowanych działań, jak również przedstawia szereg możliwych do wykorzystania wskaźników oraz propozycję harmonogramu monitoringu.


W związku z realizacją Celu 13. Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Wałcz jako jedno z przedsięwzięć rewitalizacyjnych wymienia „Projekty z zakresu remontów i poprawy efektywności energetycznej”. Na obszarze rewitalizacji zidentyfikowano problemy związane ze złym stanem technicznym i estetycznym budynków, co wywiera wpływa na jakość i atrakcyjność przestrzeni publicznej. Stwierdzono ponadto potrzeby z zakresu poprawy efektywności energetycznej. W związku z powyższym pożądane są wszelkie działania na rzecz poprawy stanu technicznego i estetycznego budynków znajdujących się na obszarze rewitalizacji, włącznie z poprawą efektywności energetycznej. Zakres podejmowanych działań będzie obejmować m.in. docieplenie ścian zewnętrznych, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, remont lub wymianę pokrycia dachowego, podłączenie budynku do sieci ciepłowniczej, izolację fundamentów.


Rozdział 2. Charakterystyka Celu 11. Zrównoważone miasta i społeczności oraz Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu z perspektywy Wałcza


Jakość życia mieszkańców Wałcza jest silnie powiązana z dziedzictwem środowiska naturalnego. Biorąc pod uwagę możliwości rozwijania turystyki leśnej i wodnej oraz potencjał dla wzmocnienia oferty dedykowanej seniorom, miasto ukierunkowuje swoje działania na obszar szeroko rozumianej przyrody i zachowania jej bioróżnorodności. Co ważne, poprawa jakości środowiska miejskiego wpłynie korzystnie na jakość życia i tym samym wzrost atrakcyjności osiedleńczej, która w kontekście niekorzystnych wskaźników demograficznych stanowi coraz ważniejsze wyzwanie.


Jeszcze kilka lat temu problemem miasta była niska dostępność komunikacyjna, która nie zachęcała do zamieszkania i stanowiła barierę ograniczającą intensyfikację ruchu turystycznego. Obecnie wzmacniania jest rola transportu zbiorowego kosztem transportu indywidualnego. Niebagatelną rolę w skali powiatu, którego Wałcz jest stolicą, powinien odegrać projekt dotyczący rozbudowy sieci komunikacyjnej powiatu wałeckiego (patrz punkt 3.3.1. niniejszego raportu).


W zakresie ochrony klimatu w tabeli poniżej zaprezentowano analizę SWOT wykonaną na potrzeby Programu ochrony środowiska na lata 2019-2022 dla miasta Wałcz z perspektywą na lata 2023-2026. Obecne tendencje, jeżeli chodzi o ochronę powietrza, są korzystne, co potwierdzają działania miasta zapisane w punkcie 3.1.


Rycina 1. Analiza SWOT dla obszaru interwencji – Ochrona klimatu  i jakości powietrza atmosferycznego (źródło: Program ochrony środowiska na lata 2019-2022 dla miasta Wałcz z perspektywą  na lata 2023-2026)


Rozdział 3. Droga Wałcza do doskonałości w realizacji Celu 11. Zrównoważone miasta i społeczności oraz Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu


3.1. Działania miasta w drodze do realizacji Celu 11. Zrównoważone miasta i społeczności oraz Celu 13. Działania w dziedzinie klimatu


Przykładowe działania realizowane w Wałczu wpisujące się w Cel 11. w 2021 roku:

  • budowa wyniesionego przejścia dla pieszych wraz z doświetleniem, odwodnieniem jezdni w ciągu ul. Miłej i wykonanie chodnika w ciągu ulic Miłej i Harcerskiej,
  • realizacja projektu „Polsko-niemiecka transgraniczna współpraca dotycząca działań ograniczających następstwa pandemii COVID-19 – projekt bliźniaczy,
  • przebudowa ul. Chełmińskiej wraz z budową ścieżki rowerowej Wałcz-Ostrowiec.

Przykładowe działania realizowane w Wałczu wpisujące się w Cel 13.:

  • składanie do dnia 30 czerwca 2022 roku deklaracji o źródłach ciepła i spalania paliw do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków;
  • uruchomienie w 2019 roku w reprezentatywnych częściach miasta systemu czujników jakości powietrza (ul. Budowlanych, pl. Wolności, ul. Nowomiejska, Osiedle Dolne Miasto) monitorujących na bieżąco temperaturę powietrza, wilgotność, ciśnienie i stężenie pyłów zawieszonych; mieszkańcy mogą w czasie rzeczywistym kontrolować jakość powietrza na stronie internetowej www.walcz.pl; według stanu na dzień 21 lipca 2022 roku dla wszystkich wspomnianych lokalizacji widnieje informacja: „Wspaniałe powietrze”;
  • modernizacja i rozbudowa infrastruktury gazowej i ciepłowniczej, termomodernizacji budynków, montaż nowych instalacji OZE, działania związane z ograniczeniem emisji komunikacyjnej (budowa obwodnicy, modernizacja dróg, budowa infrastruktury rowerowej, organizacja transportu zbiorowego, zakup niskoemisyjnych autobusów);
  • przyjęcie Programu ochrony powietrza wraz z planem działań krótkoterminowych dla strefy zachodniopomorskiej ze względu na przekroczenie poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM 10 i poziomu docelowego benzo(a)pirenu; według programu na obszarach z przekroczeniami stężeń PM 10 oraz B(a)P należy dokonać zmiany sposobu ogrzewania w lokalach ogrzewanych indywidualnie niskosprawnymi kotłami lub piecami na paliwo stałe, na ogrzewanie niskoemisyjne lub bezemisyjne.


3.2. Opis projektu wybranego do realizacji w ramach ,,Planu Działań dla Miast. Modelowa lokalność’’


3.2.1. Krótka charakterystyka projektu


W ramach projektu „Ograniczanie emisji szkodliwych substancji w ramach gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Miejskiej Wałcz oraz elementy zrównoważonej mobilności miejskiej” planuje się realizację zadania „Zakup 5 autobusów niskoemisyjnych o napędzie diesel spełniających normy EURO 6”. Wzmocnienie systemu publicznego transportu zbiorowego ma zachęcać mieszkańców do pozostawienia samochodu w domu i dojazdu do pracy środkami transportu publicznego. Bardzo ważnym czynnikiem, który ma przyczynić się do zwiększenia liczby przewożonych pasażerów, jest promocja kolei i wprowadzenie zintegrowanej taryfy. Jednocześnie powinna być prowadzona optymalizacja przebiegu linii, która powinna się przyczynić do jak najlepszego wykorzystania posiadanych środków transportu przez wprowadzenie taktowanego rozkładu jazdy i skrócenia czasu przejazdu do głównych generatorów ruchu. Jednak powiększenie sieci i wzrost wykonywanej pracy przewozowej będzie wymagać zwiększenia liczby eksploatowanego taboru.


Działanie polegające na zakupie niskoemisyjnego taboru transportu miejskiego jest odpowiedzią na stale zwiększający się ruch samochodowy, a modernizacja taboru miejskiego stanowi zachętę do podróżowania po mieście komunikacją miejską. Znaczny i uciążliwy ruch lokalny jest głównie spowodowany dojazdem mieszkańców do pracy i centrów handlowych. Gmina podejmuje działania mające na celu zachęcenie mieszkańców do zmiany nastawienia i wybierania innego środka lokomocji. W tym celu niezbędna jest wymiana taboru komunikacji miejskiej na nowszą, ekologiczną, spełniającą normy unijne i zwiększającą komfort poruszania. Realizacja projektu pozwoli na: 

  • zahamowanie tendencji malejącej liczby pasażerów podróżujących komunikacją miejską, a nawet jej wzrost od 3% do 4%,
  • zmniejszenie liczby osób korzystających z transportu prywatnego i tym samym spadek liczby poruszających się samochodami (zmniejszenie przebiegów szacowane na około 2%), a tym samym zmniejszenie emisji CO2 i innych zanieczyszczeń szkodliwych dla środowiska przez nie generowanych np.: tlenku węgla o około 3000 kg/rok, węglowodorów o około 300 kg/rok, tlenków azotu o około 700 kg/rok,
  • ograniczenie zatłoczenia i hałasu, 
  • podniesienie komfortu podróży,
  • promowanie wśród mieszkańców zachowań proekologicznych,
  • zmniejszenie emisji substancji szkodliwych przez autobusy (tlenku węgla o około 1800 kg/rok, węglowodorów o około 100 kg/rok, tlenków azotu o około 400 kg/rok, cząstek stałych – pyłów o około 100 kg/rok).

Powiat Wałecki planuje zorganizować sieć komunikacyjną składającą się z 20 linii, które będą docierały do wszystkich gmin w powiecie. Przewozy o charakterze użyteczności publicznej będą realizowane wyłącznie w transporcie drogowym. Nie planuje się organizacji przewozów o charakterze użyteczności publicznej w transporcie kolejowym. Dodatkowo, powiat deklaruje chęć zawarcia porozumień z sąsiednimi powiatami w celu zapewnienia funkcjonowania dodatkowych 14 linii komunikacyjnych w przewozach międzypowiatowych, gdyż województwo zachodniopomorskie zgodnie z zapisami dostępnego projektu wojewódzkiego planu transportowego planuje zorganizować tylko nieliczne połączenia spośród istniejących o charakterze wojewódzkim (przekraczające granice dwóch powiatów). Zaplanowana sieć komunikacyjna będzie mogła być realizowana w powiatowo-gminnych przewozach pasażerskich, jeśli zostanie utworzony związek powiatowo-gminny.


3.2.2. Produkty/rezultaty z odniesieniem do wskaźników zrównoważonego rozwoju


Rezultatami projektu odnoszącymi się do wskaźników zrównoważonego rozwoju będą:

  • redukcja zanieczyszczeń powietrza (spadek tzw. niskiej emisji i gazów cieplarnianych) przez środki transportu (dzięki wymianie części taboru na tabor niskoemisyjny i dzięki częstszemu korzystaniu z transportu publicznego kosztem ograniczenia transportu indywidualnego),
  • transportochłonność PKB (transport pasażerski).
Do góry