Zduńska Wola

ŻYJ LOKALNIE, PRACUJ GLOBALNIE

Wstęp


Towarzyszący 11. Światowemu Forum Miejskiemu „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” (PDM) to program unikatowy w skali europejskiej. Łączy ponad sto polskich miast, które w różnorodny sposób odpowiadają na lokalne wyzwania zgodne z celami zrównoważonego rozwoju określonymi w Agendzie 2030. Jego celem jest włączenie polskich miast w światową dyskusję na temat trendów zrównoważonej urbanizacji oraz popularyzacja ich wdrażania w ramach zadań własnych miast.


Kryterium kwalifikacji do programu stanowiły dotychczasowe osiągnięcia miast w wybranym celu zrównoważonego rozwoju Agendy 2030. O unikatowym charakterze „Planu Działań dla Miast” przesądza przedstawienie w jednej inicjatywie bogactwa różnorodnych doświadczeń, którymi polskie miasta mogą dzielić się z innymi. Program PDM prowadzony był równolegle do prac nad nową Krajową Polityką Miejską 2030 i stanowi jeden z projektów strategicznych ujętych w KPM 2030. Dokument pokazuje dobre praktyki wypracowane już przez polskie miasta w ostatnich latach, aby mierzyć się z wyzwaniami w 17 celach, w tym ubóstwem mieszkańców, nierównościami społecznymi, barierami w rozwoju gospodarczym czy zmianami klimatu. Jednocześnie jak w soczewce dokument skupia się na 2022 roku i ukazuje bogactwo projektów zaplanowanych w miastach na ten rok. Chociaż Światowe Forum Miejskie trwa kilka dni, poprzez te działania jest obecne w ponad 100 polskich miastach przez cały okres realizacji „Planu Działań dla Miast”.


Zduńska Wola bierze udział w Programie „Plan Działań dla Miast. Modelowa lokalność” z projektem „Żyj lokalnie, pracuj globalnie”, co przyczyni się do pozostawienia trwałego wkładu w wypracowanie wspólnej wizji zrównoważonego rozwoju polskich miast dzięki wymianie doświadczeń. Włączając się w światowy trend zrównoważonej przemiany przestrzeni miejskich oraz realizując projekt w ramach „Planu Działań dla Miast”, Zduńska Wola uczestniczy w dyskusji na temat rozwoju terenów zurbanizowanych oraz tworzeniu platformy dla systematycznego udoskonalania i wdrażania dobrych wzorców w lokalnych politykach miejskich. PDM ma na celu upowszechnienie dobrych praktyk zaczerpniętych ze zrealizowanych przedsięwzięć wypełniających Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ oraz promocję osiągnięć poszczególnych miast w ich wypełnianiu, istotnych z perspektywy miast i szukania odpowiedzi na lokalnie występujące problemy, niezależnie od skali projektów lub działań.


Działania Zduńskiej Woli realizowane w ramach „Planu Działań dla Miast” w projekcie „Żyj lokalnie, pracuj globalnie” odwołują się do 7., 8. i 9. Celu Zrównoważonego Rozwoju, tj. Czysta i dostępna energia, Wzrost gospodarczy i dobra praca oraz Innowacyjność, przemysł, infrastruktura. Realizacja tego projektu wpisuje się w rozstrzygnięcia strategiczne w dokumentach strategicznych Zduńskiej Woli wymienionych w raporcie. Zapraszamy do lektury raportu i zapoznania się z wyzwaniami i osiągnięciami Zduńskiej Woli.

 

Rozdział 1. Przyczyny podjęcia przez miasto Zduńska Wola działań w Celu 7. Czysta i dostępna energia, Celu 8. Wzrost gospodarczy i dobra praca oraz Celu 9. Innowacyjność, przemysł, infrastruktura


1.1. Krótka charakterystyka miasta


Położona w województwie łódzkim Zduńska Wola jest miastem średniej wielkości, obejmuje powierzchnię 24,58 km² i tworzy gminę miejską. Przepływa przez nią rzeka Pichna, prawy dopływ Warty. Według podziału fizycznogeograficznego Jerzego Kondrackiego Zduńska Wola położona jest w makroregionie Niziny Południowowielkopolskiej, w mezoregionie Wysoczyzny Łaskiej. Rzeźba terenu jest mało urozmaicona. Tereny zieleni na obszarze administracyjnym miasta, w tym lasy, parki, skwery, pastwiska czy łąki, zajmują obszar prawie 20% jego powierzchni.


Rycina 1. Zduńska Wola (źródło: UM Zduńska Wola)


Historia osadnictwa na tych ziemiach sięga XIV wieku, ale miasto rozwinęło się XIX wieku jako centrum włókiennicze. Prawa miejskie Zduńska Wola uzyskała w 1825 roku. W latach 30. XX wieku obok miasta zbudowano duży węzeł kolejowy. Połączyły się tu dwie magistrale kolejowe: południe-północ, którą ze Śląska na wybrzeże Bałtyku transportowano węgiel, oraz zachód-wschód, łącząca Wrocław i Poznań z Łodzią i Warszawą. Zduńska Wola ma też bardzo dobre połączenia drogowe z resztą kraju. W pobliżu miasta przebiega trasa ekspresowa S8, która łączy je z węzłem autostrad A1 i A2. Szybki dojazd do Łodzi gwarantuje S14, a szkielet komunikacyjny centrum stanowi droga wojewódzka nr 482.


W Zduńskiej Woli znajduje się wiele śladów związanych z włókienniczą historią miasta, często posiadających wartości zabytkowe. Są wśród nich dziewiętnastowieczne drewniane domy tkaczy oraz zespół zabudowy poprzemysłowej z przełomu XIX i XX wieku, w tym fabryki tkackie i młyny. Pod ochroną prawa znajduje się też zespół dawnego majątku założyciela miasta Stefana Złotnickiego, obejmujący dwór i park podworski, murowane kamienice z przełomu XIX i XX wieku oraz unikatowy w skali regionu zespół osiedla mieszkaniowego w Karsznicach, wybudowany dla pracowników kolei państwowych w latach 30. XX wieku.


Priorytetowym wyzwaniem Zduńskiej Woli jest dziś depopulacja. Miasto liczy 41 288 mieszkańców (BDL GUS, 2020). W latach 2002-2021 liczba mieszkańców zmalała o 8,8%, a jej dynamika przyśpieszyła w ostatnich latach. W 2016 roku ubyło 300 mieszkańców, w 2017 – 932, a w 2018 – 1256. Napływ nowych mieszkańców nie równoważy liczby emigrantów – saldo migracji w 2017 roku wyniosło -5,79. Niekorzystnie kształtuje się również struktura ludności: 58,1% mieszkańców jest w wieku produkcyjnym, 17,3% w wieku przedprodukcyjnym, a 24,7% w wieku poprodukcyjnym. Przyczyn emigracji należy upatrywać zwłaszcza w niskim poziomie kształcenia średniego i wyższego, co powoduje, że miasto opuszczają zwłaszcza ludzie młodzi.


Niski jest też poziom innowacyjności lokalnego biznesu, co sprawia, że w mieście brakuje miejsc pracy dla specjalistów. Struktura gospodarcza jeszcze do niedawna była odzwierciedleniem monokultury przemysłowej i kryzysu, który dotknął miasto w latach 90. XX wieku. Przez dekady rozwijano tu praktycznie wyłącznie przemysł włókienniczy, który w chwili otwarcia rynku na import załamał się pod naporem tanich tkanin i gotowych ubiorów z Azji.


Problemem pozostaje ponadto jakość powietrza. Do 2019 roku Zduńska Wola była notowana na liście najbardziej zasmogowanych miast Unii Europejskiej. Emigrację mogą więc też napędzać obawy o zdrowie.


Wobec tych problemów lokalni samorządowcy zaczęli szukać silnego impulsu rozwojowego. Liczne debaty skłoniły do wniosku, że potrzebne jest stworzenie pola do budowy trwałych przewag konkurencyjnych. Okazały się nią innowacje. By pozyskać technologie poprawiające jakość życia, postanowiono otworzyć się na współpracę ze startupami. Rozpoczęto też edukację teleinformatyczną mieszkańców we wszystkich grupach wiekowych. Priorytetem pozostaje poprawa warunków aerosanitarnych, m.in. przez rozwój elektromobilności i pozyskanie energii z OZE.


1.2. Główne wyzwania i ich ujęcie w strategii rozwoju miasta


Horyzont ostatniej Strategii Rozwoju Miasta Zduńska Wola, przyjętej uchwałą nr XIX/244/12 Rady Miasta Zduńska Wola z dnia 1 marca 2012 roku, upłynął w 2020 roku. Intensywne prace nad nowym dokumentem rozpoczęły się już pod koniec 2018 roku. Na potrzeby nowej – będącej w opracowaniu – Strategii Rozwoju Miasta Zduńska Wola 2028+ w przeprowadzeniu analizy strategicznej czynników i uwarunkowań rozwoju Zduńskiej Woli w modelu zintegrowanym, miasto wsparli eksperci Uniwersytetu Łódzkiego. Na obecnym etapie trwa ustalanie wizji i celów strategicznych nowej strategii.


Rozdział 2. Charakterystyka Celu 7. Czysta i dostępna energia, Celu 8. Wzrost gospodarczy i dobra praca oraz Celu 9. Innowacyjność, przemysł, infrastruktura z perspektywy Zduńskiej Woli


Zduńska Wola, miasto rozwijające się niegdyś głównie dzięki przemysłowi włókienniczemu, po transformacji gospodarczej w 1989 roku zaczęło tracić te funkcje przez napływ do Europy taniej odzieży z Azji. Z czasem miasto doświadczyło więc degradacji funkcji miejskich. Według Monitora Rozwoju Lokalnego ogólna ocena rozwoju Zduńskiej Woli obniżała się nieprzerwanie od 2015 roku, szczególnie dotyczyło to wskaźnika społecznego rozwoju miasta. Do 2019 roku nie osiągnął on średniej wartości dla grupy porównawczej miast (Zduńską Wolę zaliczono tu do grona miast o rozwiniętych funkcjach transportowych, razem z Terespolem, Kowalem, Nowym Tomyślem i Łaskiem). Słabość rozwoju społecznego ujawnia się w niemal wszystkich obszarach analizy tego wskaźnika.


W 2019 roku władze miasta postanowiły podjąć pilną interwencję. „Żyj lokalnie, pracuj globalnie” – tak zdefiniowano wizję rozwoju miasta jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa. Analiza trendów na globalnym rynku pracy pokazuje, że o ile efekty pracy pracownika są możliwe do digitalizacji, o tyle coraz rzadziej pracodawca wymaga jego obecności fizycznej w firmie. Przyjęcie tej perspektywy pozwoliło porzucić myślenie, że mieszkańcy Zduńskiej Woli są nieuchronnie przywiązani do lokalnego rynku pracy. Zauważono, że jeśli stworzy się określone warunki techniczne, a także zapewni wiedzę i umiejętności cyfrowe, będą oni mogli świadczyć usługi pracodawcom z całego świata, bez konieczności zmiany miejsca zamieszkania.


Jednocześnie uznano, że drugim warunkiem koniecznym do zatrzymania mieszkańców, jest dbałość o ich zdrowie poprzez poprawę jakości powietrza.


Ocenę tę potwierdzili naukowcy Uniwersytetu Łódzkiego, którzy w 2021 roku pod kierunkiem prof. Tadeusza Markowskiego z Katedry Zarządzania Miastem i Regionem opracowali analizę strategiczną czynników i uwarunkowań rozwoju Zduńskiej Woli w modelu zintegrowanym na potrzeby nowej strategii rozwoju miasta. Główne słabe strony, które stanowią ograniczenie dla rozwoju, to:

  • „pogarszająca się sytuacja demograficzna oraz mało atrakcyjny lokalny rynek pracy. Problemy te są powiązane ze słabo dostosowaną do wymogów współczesnej gospodarki ofertą kształcenia zawodowego”;
  • „deficyt atrakcyjnych, uzbrojonych terenów inwestycyjnych w szczególności pod budownictwo przemysłowo-usługowe, jak i mieszkaniowe".


Rozdział 3. Droga Zduńskiej Woli do doskonałości w realizacji Celu 7. Czysta i dostępna energia, Celu 8. Wzrost gospodarczy i dobra praca oraz Celu 9. Innowacyjność, przemysł, infrastruktura


3.1. Działania miasta w drodze do realizacji Celu 7. Czysta i dostępna energia, Celu 8. Wzrost gospodarczy i dobra praca oraz Celu 9. Innowacyjność, przemysł, infrastruktura


Działaniem podjętym na rzecz realizacji Celów 8. i 9. było utworzenie w strukturze organizacyjnej Urzędu Miasta Zduńska Wola specjalnego zespołu strategicznego pracującego metodą design thinking. Zespół ten spogląda na miasto przekrojowo i interdyscyplinarnie, a dla tworzonych przez siebie projektów buduje elastyczne zespoły zadaniowe. Podstawową wartością, którą dostarcza on miastu, jest sieciowanie. Dzięki kreatywnemu podejściu tworzy projekty łączące zasoby wewnętrzne lub wewnętrzne z zewnętrznymi, których sam poszukuje i pozyskuje do współpracy. Zespół jest w fazie realizacji kilku projektów o różnym poziomie dojrzałości: od koncepcji przez prototypowanie po zakończone wdrożenie.


Wirtualny Hub Mikrofirm, związany z Celem 8. i 9., znajduje się w fazie inkubacji. Koncepcja jego budowy zwyciężyła w konkursie Akademii Miast Przyszłości Polskiego Funduszu Rozwoju na innowacyjny impuls rozwojowy dla polskiego samorządu. Projekt zakłada stworzenie środowiska firm cyfryzujących swoje procesy biznesowe, a także usługi i produkty. Obliczony jest zarówno na przyciągnięcie do miasta nowych podmiotów, działających zwłaszcza w obszarze przemysłów kreatywnych i ICT, jak i na podniesienie innowacyjności lokalnych przedsiębiorstw. W ten sposób samorząd chce zbudować lokalny rynek pracy dla specjalistów. Projekt jest na tyle innowacyjny, że jego wdrożeniem zainteresowany jest operator Chmury Krajowej we współpracy z globalnymi korporacjami informatycznymi.


W ramach Celu 7. miasto wdrożyło już aplikację do szacowania kosztów wymiany pieców węglowych na ekologiczne źródła ciepła, która wspiera realizację miejskiego programu walki ze smogiem. Mieszkaniec Zduńskiej Woli może na stronie https://stopsmog.zdunskawola.pl podać adres zamieszkania, a system poinformuje go, czy może podłączyć budynek do centralnego ogrzewania lub gazociągu. Aplikacja wylicza szacowane koszty budowy przyłącza, zakupu kotła i wymiany instalacji. Porównuje je z wydatkami na ogrzewanie elektryczne, biomasę i ciekły gaz. Podpowiada też, z jakich dotacji może skorzystać i umożliwia wypełnienie on-line wniosku do miejskiego programu dopłat do wymiany pieców węglowych „Stop Smog”. Kalkulator szacuje również bieżące rachunki za ciepło dla każdego ze źródeł energii, a nawet uwzględnia koszty ewentualnego kredytu.


Rycina 2. „Stop Smog”. Zduńskowolanie mogą korzystać z dostępnego w internecie kalkulatora szacującego koszty wymiany pieców węglowych. Aplikacja powstała w ramach Hackathonu dla Miast (źródło: UM Zduńska Wola)


Rycina 3. Kępina. Zduńskowolski program „Stop Smog” to m.in. dopłaty do wymiany pieców węglowych. Miasto uruchomiło też Zielony Budżet, z którego sfinansuje ekologiczne inicjatywy mieszkańców (źródło: UM Zduńska Wola)


Potrzebę uruchomienia aplikacji zidentyfikował wewnętrzny zespół urzędu miasta, on także stworzył jej koncepcję, którą zgłosił do pierwszego polskiego Hackathonu dla Miast. Nad rozwiązaniem informatycznym pracowało kilkanaście drużyn informatycznych z całej Polski. Najlepszy wdrożył aplikację na miejskiej infrastrukturze informatycznej. W pierwszym półroczu działania aplikacji mieszkańcy wykonali w niej ponad 500 kalkulacji.


Zduńska Wola uczestniczy ponadto w „Human smart cities. Inteligentne miasta współtworzone przez mieszkańców”. W ramach tego programu realizuje m.in. szkolenia teleinformatyczne dla seniorów. Po sukcesie pierwszej edycji akademii (lato 2021 roku) odbywa się właśnie druga runda naboru uczestników (wiosna 2022). Szkolenia mają wymiar bardzo praktyczny. Uczestnicy uczą się, jak za pomocą komputera i telefonu korzystać z różnych usług publicznych, m.in. załatwiać sprawy urzędowe, śledzić rozkład jazdy autobusów miejskich i płacić za przejazd nimi czy sprawdzać harmonogram wywozu odpadów. Projekt ma wymiar międzypokoleniowy. Seniorzy poznają również działanie komunikatorów internetowych, za pomocą których mogą kontaktować się ze swoimi dziećmi i wnukami, oraz uczą się od młodych instruktorów, jak pilotować drony i przy ich użyciu wykonywać zdjęcia lotnicze.


Urząd miasta wspólnie z mieszkańcami opracował Strategię rozwoju elektromobilności dla miasta Zduńska Wola do roku 2035, która wpisuje się w założenia Celów 7. i 9. Strategia stawia sobie 12 zadań, które w sposób realny mogą wpłynąć na poprawę życia w mieście. Miejski transport ma być wygodny, cichy i spokojny. Będzie łączyć różne środki lokomocji, by zapewnić mieszkańcom sprawne poruszanie się po mieście. W swoich inwestycjach transportowych urząd miasta stara się więc równoważyć potrzeby różnych uczestników ruchu. Skończył z zasadą, że w mieście najważniejszy jest kierowca. Uznał podmiotowość rowerzystów, pieszych czy osób z różnymi dysfunkcjami ruchowymi. Urząd dokapitalizował też Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji (MPK), by mogło pozyskać dotację z funduszy europejskich na zakup zeroemisyjnych autobusów. Cztery elektryczne pojazdy dołączą do floty MPK pod koniec 2022 roku, powstanie też infrastruktura ich ładowania. Zastąpią najstarsze i najbardziej emisyjne autobusy. MPK przeprowadziło audyt komunikacyjny, by w sposób najbardziej optymalny wykorzystać nowe pojazdy.


Swoje doświadczenia w realizacji zrównoważonego rozwoju urząd miasta zaprezentował w 2021 roku na Kongresie Polityk Miejskich – podczas panelu z Krakowem, Katowicami i Essen.


3.2. Modelowa lokalność – dobra praktyka miasta


Dobrą praktyką Zduńskiej Woli jest stworzenie w urzędzie miasta specjalnego zespołu strategicznego, który pracuje metodą design thinking. Przełamuje on silosowość organizacji i nadaje dynamikę podejmowanym działaniom. Potrafi sieciować zasoby wewnętrzne oraz wewnętrzne z zewnętrznymi. Dzięki swojej interdyscyplinarności może w zmiennej rzeczywistości szybko identyfikować kryzysy i szanse, a dzięki interoperacyjności – przyspieszać procesy.


Zespół zidentyfikował potrzebę stworzenia prostego w obsłudze, intuicyjnego narzędzia do szacowania kosztów wymiany pieców węglowych i przygotował wyzwanie dla informatyków startujących w Hackathonie dla Miast. W trakcie czterdziestoośmiogodzinnego maratonu programowania cały czas, również w nocy, był do ich dyspozycji. Na bieżąco wyjaśniał uczestnikom wszystkie wątpliwości i dostarczał potrzebnych danych. Ze względu na pandemię COVID-19 konkurs rozgrywał się w przestrzeni wirtualnej. Do komunikacji z zespołami urzędnicy wykorzystywali symultanicznie kilka platform cyfrowych. Udowodnili tym, że odnajdują się w digitalowym świecie komunikacji i potrafią zarządzać dużymi projektami teleinformatycznymi.

W Hackathonie dla Miast nad zduńskowolskim wyzwaniem pracowało 12 kilkuosobowych zespołów z całej Polski. Zgodnie z regulaminem wygrał jeden z nich, ale urząd miasta po zniesieniu ograniczeń sanitarnych zaprosił wszystkich uczestników na wizytę studyjną do Zduńskiej Woli. Celem było nie tylko pokazanie miasta, ale również zaprezentowanie koncepcji samorządu otwartego na innowacje (open innovation) i zachęcenie programistów do realizacji w Zduńskiej Woli pilotaży nowatorskich rozwiązań informatycznych. Urząd nawiązał w ten sposób trwałe relacje z liderami opinii branży ICT.


W 2021 roku zespół strategiczny wziął udział w Akademii Miast Przyszłości, organizowanej przez Polski Fundusz Rozwoju. Stworzona w ramach akademii koncepcja budowy Wirtualnego Hubu Mikrofirm zwyciężyła w konkursie na innowacyjny projekt rozwojowy dla samorządu. Zespół postanowił zmierzyć się z brakiem dużych terenów inwestycyjnych w mieście. Celem stało się przyciągnięcie do Zduńskiej Woli nowoczesnych firm, by stworzyć rynek pracy dla specjalistów, co umożliwiłoby osobom po studiach powrót w rodzinne strony. Urzędnicy postanowili wykorzystać moc chmury obliczeniowej, a więc serwerów dostępnych przez internet, i stworzyć w mieście centrum firm, które operują wyłącznie w świecie wirtualnym. To pomysł nigdy wcześniej nie realizowany w takiej formule ani w Polsce, ani za granicą. Nad projektem budowy Wirtualnego Hubu Mikrofirm urząd pracuje teraz z partnerami komercyjnymi.


Zespół rozwija obecnie kolejne projekty, które można zaliczyć do dobrych praktyk miejskich. Jednym jest koncepcja szkoleń dla uczniów w zakresie neutralności klimatycznej, innym – koncepcja powszechnego kształcenia umiejętności cyfrowych dla wszystkich mieszkańców.


3.3. Opis projektu wybranego do realizacji w ramach ,,Planu Działań dla Miast. Modelowa lokalność’’


3.3.1. Krótka charakterystyka projektu


Projekt „Żyj lokalnie, pracuj globalnie” realizowany będzie przez cały 2022 rok. Częściowo będzie bazował na dotychczasowych osiągnięciach miasta. W jego skład wejdą cztery podprojekty: (1) Wirtualny Hub Mikrofirm; (2) Wczesna edukacja neutralna dla klimatu; (3) Edukacja+Praca; (4) Powszechna edukacja cyfrowa. Podprojekt 1. wpisuje się w Cel 9. Innowacyjność, przemysł, infrastruktura oraz pośrednio w Cel 8. Wzrost gospodarczy i dobra praca; Podprojekt 2. – w Cel 7. Czysta i dostępna energia; Podprojekty 3. i 4. – w Cel 8. Wzrost gospodarczy i dobra praca.


Rycina 4. Wirtualny Hub Mikrofirm. Zduńska Wola będzie pierwszym w Polsce miastem, które zaoferuje mikroprzedsiębiorcom korzyści cyfrowe po przeniesieniu swojej działalność do miasta (źródło: UM Zduńska Wola)


Zduńska Wola działa w duchu open innovations. Wykorzystuje innowacje, zwłaszcza technologiczne, by usprawniać działanie instytucji publicznych i świadczyć mieszkańcom usługi coraz wyższej jakości. Ważnym komponentem projektu pozostaje edukacja. Upowszechnianie umiejętności cyfrowych i inspirowanie do rozwoju biznesów ICT stanowi ważny impuls rozwoju nowoczesnej gospodarki, która – zgodnie z przyjętą wizją – choć rozwijana lokalnie, dostarcza usług i produktów na rynki globalne.  


3.3.2. Realizacja i wdrażanie


Poniżej omówiono cztery podprojekty, stanowiące kamienie milowe strategii „Żyj lokalnie, pracuj globalnie".

  • Wirtualny Hub Mikrofirm

W ramach tego podprojektu władze miasta rozpoczęły już dialog technologiczny z dostawcami komponentów cyfrowych w celu wspólnego opracowania koncepcji wersji MVP (ang. Minimum Viable Product – produkt, który jest w minimalnym stopniu gotowy do wprowadzenia na rynek). Celem jest zbudowanie platformy informatycznej, poprzez którą mikrofirmy otrzymają pakiet usług w chmurze obliczeniowej, co pozwoli im w łatwy sposób cyfryzować procesy biznesowe. Dzięki temu przedsiębiorcy poprawiają efektywność zarządzania swoimi firmami, a także zoptymalizują procesy i koszty, dzięki czemu będą mogli zwiększyć konkurencyjność. Otrzymają też narzędzia do budowy wzajemnych relacji biznesowych i działania na globalnym rynku cyfrowym.


Projekt stworzenia w Zduńskiej Woli Wirtualnego Hubu Mikrofirm zwyciężył w konkursie na innowacyjny projekt rozwojowy dla samorządu, organizowany przez Polski Fundusz Rozwoju. Partnerem samorządu Zduńskiej Woli jest Chmura Krajowa.


Planuje się powszechne udostępnienie analizy efektywności podprojektu, zbioru rekomendacji i opisu rozwiązań IT.


  • Wczesna edukacja neutralna dla klimatu

Podprojekt obejmuje wdrożenie w jednej ze szkół podstawowych w Zduńskiej Woli innowacyjnego systemu do zarządzania i bilansowania energii oraz certyfikacji neutralności CO2. Jego celem jest optymalizacja wykorzystania zielonej energii pozyskiwanej z zamontowanego na dachu systemu fotowoltaicznego. Pilotaż na miejskiej infrastrukturze, który realizuje startup Cleanstock, zakończy się rozdaniem uczniom pierwszych na świecie certyfikatów z oznaczeniem ich śladu węglowego w edukacji.


Urząd miasta opracowuje też dokumentację projektową montażu paneli PV na dachach wszystkich zarządzanych przez siebie szkół podstawowych i przedszkoli, czyli w 16 placówkach oświatowych. Celem działań jest stworzenie neutralnego dla klimatu systemu wczesnej edukacji.


W wyniku realizacji projektu miasto będzie upowszechniać następujące produkty: analizę efektywności innowacji IT, zbiór wytycznych do budowy neutralnego klimatycznie systemu edukacji, wzór certyfikatu dla uczniów.


Rycina 5. Dashboard. We współpracy ze startupem Cleanstock w Zduńskiej Woli powstaje innowacyjny system do zarządzania i bilansowania energii i certyfikacji neutralności CO2 (źródło: UM Zduńska Wola)


  • Edukacja+Praca

W ramach tego podprojektu mieszkańcom zyskają dostęp do bezpłatnego szkolenia on-line z zakresu obsługi systemów informatycznych wykorzystujących AI do automatyzacji marketingu. Dzięki temu uzyskają kompetencje, na które jest duże zapotrzebowanie rynkowe i zwiększą możliwość zatrudnienia w e-commerce, czyli w handlu elektronicznym. Jest to szerokie pojęcie obejmujące dostęp do obsługi sklepów internetowych, różnego rodzaju usystematyzowanych platform e-commerce typu Allegro lub Amazon, portali ogłoszeniowych, różnego rodzaju for i grup oraz mediów społecznościowych. Szkolenie przeprowadzi partner miasta – firma Persooa, która najlepszym kursantom zaoferuje staże lub pracę w modelu na odległość.


Po wdrożeniu projekt zostanie poddany analizie efektywności i rekomendacjom.


  • Powszechna edukacja cyfrowa

W ramach tego podprojektu samorząd rozpocznie tworzenie ekosystemu powszechnego kształcenia umiejętności cyfrowych. Wspólnie z partnerami, Miejskim Domem Kultury i Uniwersytetem III Wieku, uruchomi serię kursów i warsztatów. Przygotuje też otwarte spotkania inspiracyjne, podczas których mieszkańcy poznają osoby realizujące się zawodowo i biznesowo w świecie cyfrowym.


Po wdrożeniu projekt zostanie poddany analizie efektywności i rekomendacjom. Samorząd planuje rozprowadzanie materiałów edukacyjnych dotyczących edukacji cyfrowej.


3.3.3. Produkty/rezultaty z odniesieniem do wskaźników zrównoważonego rozwoju


W wyniku realizacji Celów 8. i 9. powinny powstać następujące produkty:

  • platforma informatyczna integrująca mikroprzedsiębiorców,
  • opis rozwiązań IT.

Realizacja Celu 7. powinna przełożyć się na następujące rezultaty:

  • zbiór wytycznych do budowy neutralnego klimatycznie systemu edukacji,
  • redukcja gazów cieplarnianych – poprawa jakości życia mieszkańców,
  • promocja wśród mieszkańców odnawialnych źródeł energii,
  • wzór certyfikatu dla uczniów,
  • program zajęć dla uczniów, skrypt szkolenia nauczycieli, materiały edukacyjne, programy kursów, materiały edukacyjne, video ze spotkań inspiracyjnych.


W wyniku realizacji projektu powinien powstać poradnik dla innych miast zawierający m.in. dobre praktyki, konkretne efekty prac, analizę efektywności poszczególnych etapów projektu i zbiór rekomendacji.

Do góry